چین مرزهای خود را به روی گردشگران می‌گشاید

پکن انتظار دارد تقویت بخش گردشگری به احیای مجدد اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری‌اش کمک کند

پکن در ماه دسامبر سیاست‌های سختگیرانه خود درباره کوویدــ۱۹ را کنار گذاشت‌ــ AFP

چین اعلام کرد که از روز چهارشنبه با بازگرداندن صدور انواع ویزا، برای اولین بار در سه سال پس از شیوع بیماری همه‌گیر کوویدــ۱۹، مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی باز می‌کند.

به گزارش رویترز، حذف آخرین سختگیری‌هایی که برای محافظت از شهروندان چین در برابر کووید‌ــ۱۹ اعمال شده بود، پس از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های این کشور در ماه گذشته پیروزی خود در مقابله با افزایش موارد ابتلا به کرونا را اعلام کردند.

چین انتظار دارد تقویت بخش گردشگری به احیای مجدد اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری این کشور کمک کند؛ کشوری که در سال ۲۰۲۲ با یکی از کندترین نرخ‌ رشدهای خود در نزدیک به نیم‌قرن اخیر مواجه بود.

وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد مناطقی در چین که قبل از همه‌گیری به ویزا نیاز نداشتند، به شرایط ورود بدون ویزا بازخواهند گشت. جزیره توریستی جنوبی هاینان و عبور کشتی‌های کروز از بندر شانگهای هم مشمول این تصمیم می‌شوند. ورود بدون ویزا به مرکز تولیدی جنوبی گوانگدونگ برای اتباع خارجی از هنگ‌کنگ و ماکائو نیز از سر گرفته خواهد شد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد خارجی‌هایی که ویزاهای صادرشده قبل از ۲۸ مارس ۲۰۲۰ دارند و ویزایشان هنوز اعتبار دارد، می‌توانند وارد چین شوند.

چین که در ماه ژانویه توصیه خود به شهروندانش در مورد سفر نکردن به کشورهای خارجی را پس گرفت، اکنون ۴۰ کشور دیگر را به لیست خود اضافه و اعلام کرده که برگزاری تورهای گروهی برای رفتن به این کشورها مجاز است.

چین در سال ۲۰۱۹، هنگامی که هنوز از کرونا خبری نبود، ۶۷۰ میلیون سفر بین‌المللی را به ثبت رساند که خارجی‌ها ۹۷.۷ میلیون نفر از این تعداد را تشکیل می‌دادند. در سال ۲۰۲۲، تنها ۱۱۵.۷ میلیون سفر برون‌مرزی از/به این کشور انجام شد که خارجی‌ها تنها حدود ۴.۵ میلیون نفر از این آمار بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن پس از بروز اعتراض‌های مردمی، در ماه دسامبر سیاست‌های سخت‌گیرانه خود در برابر کرونا را که با نام «سیاست کووید صفر» اعمال می‌شد، کنار گذاشت و در ماه ژانویه، الزامات قرنطینه برای مسافران ورودی را لغو کرد.

لی کیانگ، نخست‌وزیر جدید چین، روز دوشنبه گفت که این کشور به شرایط مطلوب از نظر مقابله با شیوع کرونا دست پیدا کرده و این نشان می‌دهد که استراتژی‌ها و اقدام‌های به‌کارگرفته‌شده صحیح بوده است.

در هفته‌های اخیر بحث درباره شفافیت یا پنهان‌کاری مسئولان چینی درباره ویروس کرونا در جهان بالا گرفته است. در حالی که مقام‌های آمریکایی اعلام کردند ویروس کووید‌ــ۱۹ ممکن است از یک آزمایشگاه چینی نشت کرده باشد، دولت چین این ادعا را تکذیب می‌کند و مدعی است در اطلاع‌رسانی درباره کرونا شفافیت داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و مایک پومپئو، وزیر خارجه او، در میانه همه‌گیری کرونا بارها تاکید کردند که انتشار این ویروس در جهان تصادفی نیست و منشا کرونا آزمایشگاهی در چین است. ترامپ در اواخر دولتش هم اعلام کرد که تحقیقات در این زمینه پیشرفت داشته است، اما دولت بایدن این تحقیقات را متوقف کرد. در نهایت، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که جو بایدن از کلیت این ایده که دریابیم کرونا از کجا آغاز شد، حمایت می‌کند. با این حال تاکید کرد که آمریکا هنوز در این زمینه اجماع شفافی ندارد.

ویروس کووید‌ــ۱۹ که اواخر سال ۲۰۱۹ در جهان شیوع پیدا کرد، به مرگ دست‌کم هفت میلیون نفر منجر شد و اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر از جهان