دختران افغان که از دست طالبان گریختند برای دختران محروم از آموزش برنامه تلویزیونی ساختند

آن‌ها از طریق یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «درس» برای هم‌نوعان خود که در افغانستان از آموزش محروم شدند، برنامه آموزشی راه‌اندازی کردند

عالیه فرزان، یکی از مجریان زبان فارسی برنامه «درس» در حال اجرای یکی از قسمت‌های این برنامه بی‌بی‌سی جهانی - ROBERT TIMOTHY / BBC

دختران افغانی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در بریتانیا پناهنده شده‌اند، از طریق یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «درس» برای هم‌نوعانشان که در افغانستان از آموزش محروم‌اند، برنامه آموزشی راه‌اندازی کردند.

شازیه حیا و ملکه احمدزی (به زبان پشتو) و عالیه فرزان و سحر رحیمی (به زبان دری/فارسی) مجریان این برنامه‌اند که از طریق سرویس جهانی بی‌بی‌سی پخش می‌شود.

مجریان برنامه درس از اینکه می‌توانند از این طریق به هم‌نوعان خود کمک کنند، ابراز خرسندی می‌کنند. 

شازیه حیا گفت: «وقتی روی این برنامه کار می‌کنم، خودم را یک نوجوان ۱۶ ساله تصور می‌کنم و آرزو می‌کنم در آن زمان یک برنامه تلویزیونی مانند درس وجود داشته باشد... امیدوارم آن‌هایی‌ که با کمک ما درس می‌خوانند، همچنین یاد بگیرند که نباید از آموزش دست بکشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عالیه فرزان می‌گوید: «بعضی وقت‌ها از خودم می‌پرسم، اگر در کشوری که نمی‌توانم به مکتب بروم، یک دختر نوجوان بودم، اگر کسی به من کمک کند، اگر کسی بیاید و به من یاد بدهد، خیلی خوشحال نمی‌شوم؟ این یک امتیاز برای من است که بتوانم از طریق برنامه درس، مردم را تشویق کنم تا زندگی خود را انتخاب کنند. من می‌خواهم به آن‌ها کمک کنم باور کنند که روزی می‌توانند انتخاب کنند که چه کاره شوند.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرد که روز شنبه، ۱۲ فروردین (اول آوریل)، اولین مجموعه برنامه آموزشی را برای مخاطبان جوان در افغانستان راه‌اندازی کرده است.

با این حال، کانال ماهواره‌ای جدید «بی‌بی‌سی نیوز افغانستان»، برنامه آموزشی تلویزیونی و رادیویی به نام «درس» را  به زبان‌های پشتو و فارسی برای کودکان، از جمله دختران بالای ۱۱ سال که از تحصیل رسمی در افغانستان محروم شده‌اند، پخش می‌کند.

این برنامه‌ها از طریق رادیو «بی‌بی‌سی نیوز»، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی و همچنین به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود.

فیونا کراک، سردبیر برنامه و مدیر بخش خبر سرویس جهانی بی‌بی‌سی، گفت: «ما می‌خواهیم یک برنامه موضوعی آموزشی را به خانه‌های افغان‌ها ارائه کنیم و امیدواریم که «درس» برای مخاطبان جوان خود آموزنده و الهام‌بخش‌ باشد.»

به گفته‌ سردبیر این برنامه، این یک احساس درست است که بی‌بی‌سی به‌عنوان یک سرویس عمومی جهانی برای استفاده از محتوای آموزشی خود که پیشرو در جهان است برای کمک به کودکان محروم از مدرسه، به‌ویژه دختران، وارد عمل شود. 

مجموعه «درس» برای دانش آموزان ۱۱ تا ۱۶ ساله تنظیم شده است، محتوای آموزشی بی‌بی‌سی که شامل ریاضی، تاریخ، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات است، بیشتر برگرفته از بخش آموزشی «بی‌بی‌سی بلیتز» است که منابع اضافی مطالعه آنلاین بی‌بی‌سی برای دانش‌آموزان در سن مدرسه/مکتب در بریتانیا است. درس‌های آموزش انگلیسی بی‌بی‌سی در دو بخش برای یادگیری در مراحل پایین‌تر و بالاتر دسته‌بندی شده‌اند. درس همچنین داستان‌های روز و الهام‌بخشی را از محتوای جهانی چندزبانه سرویس جهانی بی‌بی‌سی و سری ۱۰۰ زن بی‌بی‌سی برای بینندگان جوان خود در افغانستان ارائه خواهد کرد.

بی‌بی‌سی جهانی اعلام کرده است که اولین مجموعه ۱۲ هفته‌ای «درس» چهار بار در روز، شنبه تا جمعه، از کانال تازه راه‌اندازی‌شده «بی‌بی‌سی نیوز افغانستان» پخش می‌شود. این برنامه نیم‌ساعته همچنین از طریق کانال‌های فیسبوکی بی‌بی‌سی پشتو و بی‌بی‌سی نیوز دری، از طریق رادیو از طریق فرستنده‌های موج‌های اف‌ام و موج‌های کوتاه و متوسط بی‌بی‌سی در افغانستان و از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در دسترس خواهد بود.

براساس سنجش مخاطبان بی‌بی‌سی جهانی در سال ۲۰۲۲، بخش خبری پشتو بی‌بی‌سی ۸.۳ میلیون مخاطب هفتگی در افغانستان دارد و  ۴.۳ میلیون نفر در این کشور به صورت هفتگی به بی‌بی‌سی دری دسترسی دارند .

به گفته‌ بی‌بی‌سی جهانی، کانال ماهواره‌ای تازه‌تاسیس «بی‌بی‌سی نیوز افغانستان»، از گردهم آمدن بخش چندزبانه سرویس جهانی تلویزیونی و رادیویی خبری به زبان‌های پشتو، دری، ازبکی و تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی تشکیل شده است.