احتمال «پرواز ممنوع» شدن مسافران خشن در آمریکا

در بازه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ حوادثی که مسافران آزارگر ایجاد کردند، حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشت

برای مهار کردن خشونت و بدرفتاری‌ها جریمه‌های سنگین لازم است - Canva

ایالات متحده در پی تدوین فهرست کشوری «پرواز ممنوع» برای مسافران خشونت‌ورز است.

سه نماینده مجلس سنا و کنگره روز چهارشنبه، لایحه قانون حفاظت در برابر مسافران آزارگر را ارائه دادند.

با اتکا به این قانون جدید، اداره امنیت ترابری می‌تواند از پرواز مسافرانی که بابت ضرب‌وشتم یا ایجاد مزاحمت برای خدمه پرواز محکومیت قضایی دارند یا جریمه شده‌اند، جلوگیری کند.

این قانون با فهرست پروازممنوع پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) که از سوار شدن افراد شناخته‌شده به عنوان تروریست یا مظنون به تروریست بودن جلوگیری می‌کند، تفاوت خواهد داشت.

در بیانیه منتشرشده در صفحه توییتر اریک سوآلول، نماینده کنگره، آمده است: «من امروز با سناتور جک رید و نماینده مجلس، برایان فیتز، همراه شدم و دوباره قانون حفاظت در برابر مسافران آزارگر را ارائه کردیم. »

سناتور جک رید و اریک سوآلول و برایان فیتزپاتریک، نمایندگان کنگره، همگی دموکرات‌اند.

سوآلول افزود: «در بازه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ حوادثی که مسافران آزارگر ایجاد کردند، حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشت. لایحه ما راهکار ساده‌ای به دست می‌دهدــ اگر در آسمان ما خشونت‌ورزی کنید، حق پرواز ندارید.»

امروز همراه سناتور جک رید و نماینده مجلس برایان فیتز دوباره قانون حفاظت در برابر مسافران آزارگر را ارائه کردیم. در بازه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ حوادثی که مسافران آزارگر ایجاد کردند حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشت. لایحه ما راهکار ساده‌ای به دست می‌دهد- اگر در آسمان ما خشونت‌ورزی کنید حق پرواز ندارید.

نماینده مجلس اریک سوآلول(@RepSwalwell)۲۹ مارس ۲۰۲۳

شر تیلور، از خدمه پروازی شرکت هواپیمایی فرانتیرز، در نشستی خبری بیرون ساختمان کنگره، گفت: «حوادث خشونت‌بار متوقف نشده‌اند.»

تیلور سال ۲۰۲۱ در میامی به چشم خود دید که مسافری به همسفرش حمله کرد و تا پلیس برسد، پای پیاده از محل دور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «برای مهار کردن خشونت و بدرفتاری‌ها جریمه‌های سنگین لازم است. باید جلو پرواز بدرفتاران را گرفت.»

سوآلول در بیانیه بعدی خود گفت که این قانون «برای مقابله با مهاجمان خشونت‌ورز که بابت حمله به خدمه پرواز داخل هواپیما محکومیت قضایی دارند، ابزار مهمی به دست می‌دهد.»

البته هواداران آزادی‌های‌ ‌مدنی با این لایحه مخالف‌اند و گفته‌اند این قانون جدید شبیه فهرست کنونی اف‌بی‌آی است که هم تبعیض‌آمیز و هم محرمانه است.

جی استنلی، سخنگوی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، گفت: «اگر کنگره می‌خواهد حوادث ناشی از عصبانیت‌ها در هواپیما بیشتر کاهش پیدا کند، باید شرکت‌های هواپیمایی را وادار کند از حوادث فلاکت‌بار در پروازها بکاهند.»

طبق گزارش‌های رسیده به سازمان هواپیمایی فدرال ایالات متحده، مسافران اخلالگر سال گذشته بیش از دو هزار و ۳۰۰ حادثه ایجاد کردند که حدود ۸۲۳ حادثه به علت شدت آن، به تحقیق قضایی منجر شد.

البته این آمار از تعداد یک هزار و ۹۹ تحقیقات قضایی سال ۲۰۲۱ کمتر بود. به نظر می‌رسد این بهبود به علت آن بود یک قاضی الزام فدرال مبنی بر اجباری بودن ماسک زدن مسافران در هواپیماها را لغو کرد.

اما آمار مسافران سرکش همچنان خیلی بیشتر از دوران قبل از شروع همه‌گیری کرونا است. در سال ۲۰۱۹، سازمان هواپیمایی فدرال ایالات متحده فقط ۱۴۶ مورد تخلف مسافران را ثبت کرد.

اقدام مشابهی برای تصویب قانون «پرواز ممنوع» در مورد مسافران خشونت‌ورز در سال ۲۰۲۲ با شکست مواجه شد؛ در حالی که از آن هنگام، حوادث قابل‌ملاحظه متعددی به ثبت رسیده است.

نوامبر ۲۰۲۲، بعد از آنکه زنی در پرواز هوستون به اوهایو، مسافری را گاز گرفت، باعث فرود اجباری هواپیما شد.

مارس امسال هم مسافری به اتهام ضربه زدن با نوک قاشق به خدمه شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز، دستگیر شد.

هفته پیش هم مسافری پس از زخمی کردن پلیس در پی دعوایی درون هواپیمای در حال پرواز، در فرودگاه میامی بازداشت شد.

شرکت‌های هواپیمایی فهرست‌های خصوصی از مسافران مشمول ممنوعیت ‌پرواز دارند ولی این فهرست‌ها در حال حاضر با سایر شرکت‌های هواپیمایی به اشتراک گذاشته نمی‌شوند یا عمومی نیستند.

© The Independent

بیشتر از سفر