تصميم غافلگیرانه اوپک پلاس: کاهش تولید نفت تا یک میلیون بشکه در روز

جان کربی در واکنش به کاهش تولید اوپک پلاس گفت: «فکر نمی‌کنیم کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس منطقی باشد»

این کاهش داوطلبانه نامنتظره، از ماه مه سال جاری میلادی آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه خواهد یافت -- REUTERS/Ramzi Boudina/File Photo

 

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس در روز یکشنبه، ۲ آوریل ۲۰۲۳ (۱۳ فروردین)، در اقدامی غافلگیرانه اعلام کردند که با هدف حمایت از ثبات بازار، میزان تولید روزانه خود را یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه کاهش می‌دهند.

این کاهش داوطلبانه نامنتظره، از ماه مه سال جاری میلادی آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

پیش از این، پیش‌بینی می‌شد که اوپک‌پلاس، متشکل از سازمان‌ کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه، به کاهش دو میلیون بشکه‌ای که قبلا توافق شده بود، پایبند باشد. اکتبر ۲۰۲۲، اعضای اوپک‌پلاس با کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت از نوامبر تا پایان سال موافقت کردند. این اقدام باعث خشم واشنگتن شد، زیرا کاهش عرضه نفت، قیمت سوخت را افزایش داد.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید به‌منظور حمایت از رشد اقتصادی در جهان و جلوگیری از کسب درآمد بیشتر دولت روسیه برای تامین مالی جنگ اوکراین، نفت باید ارزان‌تر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، هماهنگ‌کننده راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه در واکنش به کاهش تولید اوپک‌پلاس گفت: «فکر نمی‌کنیم کاهش تولید نفت اوپک پلاس منطقی باشد». او همچنین تاکید کرد در حال حاضر به دلیل فقدان اطمینان اقتصادی، با کاهش تولید اوپک‌پلاس موافق نیست.

کربی همچنین افزود دولت ایالات متحده به‌منظور تضمین رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها برای شهروندان این کشور، به همکاری با تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نفت ادامه می‌دهد.

بر اساس بیانیه‌های رسمی، ریاض اعلام کرد تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد، و عراق نیز تولید خود را ۲۱۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

در میان دیگر اعضای اوپک‌پلاس، امارات ۱۴۴ هزار بشکه، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، عمان ۴۰ هزار بشکه، الجزایر ۴۸ هزار بشکه و قزافستان ۷۸ هزار بشکه، تولید روزانه نفت خود را کاهش می‌دهند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، نیز یکشنبه اعلام کرد مسکو کاهش داوطلبانه خود را شامل ۵۰۰ هزار بشکه در روز، تا پایان ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد. مسکو این کاهش را در ماه فوریه گذشته، پس از تعیین سقف‌ قیمتی کشورهای غربی برای نفت روسیه، به‌صورت یک‌جانبه به اجرا گذاشت.

پس از تصمیم یک‌جانبه مسکو در مورد کاهش تولید نفت خود، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند اتحاد روسیه با سایر اعضای اوپک در حال تضعیف است. اما اقدام یکشنبه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، از تداوم و استحکام همکاری آن‌ها حکایت دارد.

وزارت انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش داوطلبانه نفت روسیه، اقدامی پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت است.

بروز بحران بانکی در پی ورشکستگی دو بانک وام‌دهنده آمریکایی، اوایل ماه جاری میلادی به کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در ۱۵ ماه گذشته منجر شد.

بیشتر از اقتصاد