۳۴ سال حبس برای فعالان صنفی معلمان

۱۳ شهروند بهائی در یک دادگاه تجدیدنظر به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند

اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، افشین رزمجویی، ایرج رهنما، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری، فعالین صنفی معلمان استان فارس توسط دادگاه انقلاب شیراز مجموعا به ۳۴ سال حبس محکوم شدند - Public Media

صدور احکام بلندمدت حبس برای گروه‌های مختلف، بازداشت گسترده فعالان مدنی و سیاسی و بلاتکلیفی بازداشت‌شدگان در اعتراض‌ها، این روزها، شدت یافته و پس از افزایش اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران، اکنون بازداشت و صدور احکام بلندمدت حبس به یکی دیگر از ترفندهای جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و جلوگیری از آغاز دوباره اعتراض‌ها تبدیل شده است.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، افشین رزمجویی، ایرج رهنما، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری، هشت فعال صنفی معلمان استان فارس، در دادگاه انقلاب شیراز در مجموع به ۳۴ سال حبس محکوم شده‌اند.

بر اساس این خبر، اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، افشین رزمجویی، ایرج رهنما و محمدعلی زحمتکش هر یک به پنج سال حبس تعزیری و عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری نیز هر یک به دو سال حبس محکوم شدند. دو نفر آخر دوران محکومیت خود را تحت نظارت و با پابند الکترونیکی در خارج از زندان سپری خواهند کرد.

این معلمان در همین ماه، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز بابت اتهام «اجتماع و تبانی» از خود دفاع کردند.

بر اساس گزارش‌ها مژگان باقری، افشین رزمجو و اصغر امیرزادگان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، غلامرضا غلامی و محمدعلی زحمتکش در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ و ایرج راهنما در تاریخ هشتم خرداد ۱۴۰۱ بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم گزارش می‌دهد که ۱۳ شهروند بهائی در یک دادگاه تجدیدنظر در مجموع به ۴۰ سال و هفت ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند.

بر اساس این خبر، احکام این افراد در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر کرج عینا تایید شد و به این ترتیب، عفیف نعیمی به هفت سال حبس، سامان استوار و کامیار حبیبی هر کدام به پنج سال حبس، رامله تیرگرنژاد، الهام شارقی آرانی و سابین یزدانی هر یک به سه سال حبس و مهسا تیرگر، شهرزاد مستوری، صدف شیخ‌زاده، نگین رضایی، نکیسا صادقی، صهبا ادیانی و بیتا ممتازی هر کدام به دو سال و یک ماه حبس محکوم شدند. هر کدام از این افراد به پرداخت جزای نقدی، ممنوعیت اقامت در استان البرز، ممنوعیت از حقوق اجتماعی و منع خروج از کشور هم محکوم شده‌اند.

این شهروندان بهائی پیش‌تر بابت اتهام‌هایی چون «اهانت و فعالیت آموزشی و تبلیغی علیه شرع اسلام، شرکت در تشکیل گروه، اداره اشخاص به قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق اقدام به ترویج بهائیت میان اطفال، کودکان و نوجوانان، فعالیت آموزشی و ترویجی مغایر با شرع اسلام از طریق آموزش و ترویج بر اساس تعالیم بهائیت در مهدکودک‌ها و تبلیغ علیه شرع اسلام از طریق آموزش کوچینگ» در دادگاه انقلاب کرج پرونده داشتند و به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بودند.

صدور این احکام بلندمدت در حالی‎ است که به گزارش هرانا، جلسه دادگاه در تاریخ ۲۵ خرداد و بدون اطلاع وکلا در شعبه ۱۲ تجدیدنظر کرج برگزار شد و در نهایت احکام دادگاه بدوی تمام این افراد عینا تایید و با تعیین مهلت ۱۰ روزه برای اجرای حکم ابلاغ شد.

در مرداد و شهریور ۱۴۰۱ منزل تعداد زیادی از شهروند بهائی به‌خصوص در استان البرز تفتیش شد و بسیاری از آنان بازداشت یا احضار شدند. مصادیق اتهام‌های این پرونده کماکان مشخص نیست، با وجود این، زمینه تشکیل پرونده به مشارکت شهروندان بهائی در آموزش کودکان به‌خصوص در مقطع مهدکودک در استان البرز مربوط می‌شود.

بر اساس آمارهای غیررسمی، در ایران بیش از ۳۰۰ هزار بهائی زندگی می‌کنند اما قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و دین زرتشتی را به رسمیت شناخته است و آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل حقوق بهائیان در ایران طی سالیان گذشته همواره به صورت سازمان‌یافته نقض شده است.

اخبار از بند ۲۰۹ زندان

به گزارش خبرگزاری هرانا، اکبر قلی‌زاده معروف به یاشار تبریزی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. او روز شنبه بیستم خرداد در منزل شخصی خود در شهریار بازداشت شده بود.

یاشار تبریزی در ساعت ۷ بعدازظهر روز شنبه ۲۷ خرداد در تماسی تلفنی به خانواده خود اعلام کرد که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین است. تاکنون از اتهام‌های مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خبرها از این بند امنیتی، بلاتکلیفی امیر ولایتی در بازداشت همچنان ادامه دارد. امیر ولایتی، ساکن تهران، علی‌رغم گذشت حدود یک ماه از دستگیری، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

امیر ولایتی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت در نزدیکی محل سکونت خود در محله نارمک تهران بازداشت شد. منزل شخصی او نیز تفتیش شده است. به گزارش هرانا چشم چپ امیر ولایتی پیش از این و در تاریخ دوم مهرماه ۱۴۰۱ در اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای آسیب دیده است و به درمان نیاز دارد. او متولد سال ۱۳۷۶ است.

مائده مکری از فعالان دانشجویی دانشگاه هنر تهران هم روز شنبه به مدت یک روز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد. او مقابل منزل خود بازداشت شد و پس از چند ساعت، با خانواده‌اش تماس گرفت و از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. او ۲۲ سال دارد و ساکن تهران و دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۹ در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران است. او شامگاه شنبه آزاد شد.

به گزارش هرانا، زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، روز شنبه به دستور رئیس زندان اوین و به دلایلی نامعلوم، به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده است.

زرتشت احمدی راغب پیش‌تر در دادگاه انقلاب تهران به پنج سال و هشت ماه حبس که پنج سال آن قابل اجرا است و نیز مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود. او بهمن ماه ۱۴۰۱ بابت محکومیت پیشین خود از زندان رجایی‌شهر آزاد شد اما اواخر اسفند همان سال در جریان تجمع‌های اعتراض به مسمومیت سریالی دانش آموزان، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

آخرین خبرها از احکام اعدام

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، حکم اعدام یک زندانی بلوچ به نام محمود رخشانی، صبح ۲۷ خرداد، در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمده است. کمپین فعالین بلوچ در مورد این زندانی ۲۷ ساله نوشت که او سال ۱۳۹۷ در زاهدان بازداشت و بعد از پنج سال حبس، اعدام شد.

بر اساس این گزارش، محمود شامگاه ۲۶ خرداد طی تماس تلفنی اجرای حکم اعدام خود را به خانواده‌اش اطلاع داده بود. به خانواده فقط ۲۰ دقیقه اجازه ملاقات داده‌ شد. محمود رخشانی بابت اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده و این اولین سابقه کیفری او بود.

یک متهم در تبریز نیز در دادگاه کیفری این شهر به اتهام قتل به اعدام محکوم شد. به گزارش هرانا، این زندانی متهم است که در شهریور ۱۴۰۱ در پی یک نزاع گروهی با همسایه‌های خود، دو تن را به قتل رسانده است. پرونده این زندانی که هویت او در این گزارش احمد، ۵۱ ساله، عنوان شد، برای صدور حکم به شعبه اول دادگاه کیفری ۱ تبریز ارجاع شد و قضات دادگاه احمد را از بابت اتهام دو فقره قتل به اعدام و از بابت شرکت در نزاع گروهی منجر به قتل به تحمل سه سال حبس محکوم کردند. سایر افراد شرکت‌کننده در این درگیری نیز به زندان محکوم شدند.