سخنگوی طالبان سازمان ملل را به توطئه علیه این گروه متهم کرد

ذبیح‌الله مجاهد گفت آنچه در افغانستان می‌گذرد مطابق اصول دین اسلام بوده و مخالفت با آن ضدیت با اسلام است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گزارش ریچارد بنت را بی‌اساس خواند - @ArianaNews_/twitter

یک روز پس از برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در رشته توییتی به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی، سازمان ملل متحد و کشورهای جهان را به توطئه و راه‌اندازی تبلیغات علیه این گروه متهم کرد.

مجاهد در توییتی روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد، نوشت که از طرف سازمان ملل متحد و برخی نهادها و حکومت‌های غربی علیه امارت اسلامی افغانستان پروپاگاندای وسیعی به راه افتاده است. او در این رشته توییت، گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، را تکذیب کرد و نوشت: «گزارش ریچارد بنت در مورد وضعیت افغانستان جزو همان پروپاگاندا است که با حقایق مطابقت ندارد.»

هرچند این مقام طالبان پیش از این نیز در مورد دادخواهی کشورهای جهان برای زنان و حقوق بشر در افغانستان هشدار داده بود که در امور داخلی کشور دخالت نکنند، اما این بار مشخصا سازمان ملل متحد و کشورهای غربی را به توطئه علیه طالبان متهم کرده است. این در حالی است که نه تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در افغانستان موضوع جدیدی است و نه سازمان ملل تاکنون از روابطش با طالبان کاسته است.

برخلاف انتظار، پس از آنکه طالبان دستور ممنوعیت کار برای زنان در ادارات سازمان ملل در افغانستان را صادر کردند، مقام‌های سازمان ملل از احتمال پایان دادن به ماموریت خود در داخل افغانستان سخن گفتند. اما پس از مدت کوتاهی آن‌ها اعلام کردند که به ماموریتشان در افغانستان ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا با طالبان تعامل داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، به نظر می‌رسد ناکامی طالبان در تلاش برای گرفتن کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد و نیز به نتیجه نرسیدن مسئله به‌رسمیت شناختن این گروه، سبب شده است که طالبان به‌طور آشکار با سازمان ملل متحد مخالفت کنند و این سازمان را به توطئه و پخش پروپاگاندا علیه گروهشان متهم کنند.

ذبیح‌الله مجاهد این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارش ریچارد بنت در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را در نشست روز دوشنبه به بحث گذاشت. بنت در این گزارش تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر به‌ویژه در مورد زنان و دختران، به‌دلیل قوانین و دستورهای سختگیرانه طالبان، هر روز بدتر می‌شود. در این گزارش آمده است که «زنان تحت فرمان‌های شدید طالبان از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند».

ریچارد بنت در این گزارش به فقدان دسترسی زنان به قانون و عدالت در افغانستان اشاره کرد و گفت که زنان حق شکایت در مورد خشونت‌ها و رفتارهای سرکوبگرانه مردان خانواده را ندارند و دادگاه‌های طالبان حتی حق طلاق را نیز به آنان نمی‌دهند.

در بخش دیگری از این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، از بدرفتاری طالبان با زنان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها خبر داد و نوشت که زنان در زندان‌های طالبان مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گیرند.

در نشست روز دوشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز محتوای این گزارش به بحث گرفته شد و مقام‌های سازمان ملل متحد تاکید کردند که تامین حقوق انسانی زنان در افغانستان، باید در گام نخست فعالیت همه نهادهای ناظر بین‌المللی قرار داشته باشد.

اما سخنگوی طالبان بدون هیچ‌گونه اعتنایی به انتقادهایی که به‌طور مستند در گزارش ریچارد بنت به آنان اشاره شده است، گفت که آنچه در افغانستان می‌گذرد بر اساس اصول دین اسلام است و جای شکایت ندارد. مجاهد ادعاهای مطرح‌شده در مورد آزار و اذیت زنان را مشخصا رد نکرد، اما نوشت که «در افغانستان قوانین اسلامی نافذ است و اعتراض علیه آن مخالفت با اسلام است».

این مقام طالبان پیش از این نیز هر گونه دادخواهی برای حقوق زنان از طرف سازمان‌ها و کشورهای جهان را «مخالفت با شریعت اسلامی» و «دخالت در امور داخلی کشور» خوانده بود. این در حالی است که علمای مسلمان در دیگر کشورهای اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که حذف زنان از اجتماع، ممانعت از تحصیل و کار آنان و دیگر دستورهای سختگیرانه طالبان، مطابق با اصول دین اسلام نیست.