وزیر دفاع روسیه: حمله اوکراین به کریمه به معنی ورود مستقیم بریتانیا و آمریکا به جنگ است

سرگئی شویگو در نشستی با مقام‌های نظامی مسکو گفت اوکراین بیش از ۲۶۳ بار به مواضع روسیه حمله کرده است

وزیر دفاع روسیه می‌گوید اوکراین قصد دارد با سامانه‌های راکتی هیمارس ساخت ایالات متحده و موشک‌های کروز استورم شادو ساخت بریتانیا به شبه‌جزیره کریمه حمله کند.

سرگئی شویگو سه‌‌شنبه در نشستی با مقام‌های نظامی مسکو تاکید کرد که استفاده اوکراین از تسلیحات و تجهیزات بریتانیایی و آمریکایی برای حمله به شبه‌جزیره کریمه بی‌تردید به منزله ورود مستقیم این کشورها به جنگ با روسیه خواهد بود.

وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: «استفاده از این موشک‌ها در خارج از منطقه عملیات ویژه نظامی ما به این معنی است که ایالات متحده و بریتانیا کاملا وارد درگیری خواهند شد. این کار با حملات فوری روسیه به مراکز تصمیم‌گیری در اوکراین جبران می‌شود.»

روسیه در سال ۲۰۱۴، شبه‌جزیره کریمه را که بخش سرزمینی اوکراین بود، اشغال کرد و پس از آن، در پی یک همه‌پرسی در ۱۷ مارس ۲۰۱۴ و با اعلام ۹۶ درصد رای موافق، آن را به خاک خود ضمیمه کرد. با این حال جامعه جهانی هیچ‌گاه این شبه‌جزیره را به عنوان بخش سرزمینی روسیه به رسمیت نشناخت و کی‌یف قصد دارد آن را از روسیه پس گیرد.

کریمه که بخشی از سرزمین‌های اتحاد جماهیر شوروی بود، پس از فروپاشی و استقلال اوکراین به این کشور پیوست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده است که ارتش قصد دارد «تمامی سرزمین‌های اشغالی از جمله شبه‌جزیره کریمه را از کنترل روسیه خارج کند»‌.

سرگئی شویگو در نشست خود با مقام‌های نظامی روسیه به آغاز «ضدحمله اوکراین» از چهارم ژوئن گذشته هم اذعان کرد و گفت کی‌یف بیش از ۲۶۳ حمله به مواضع این کشور ترتیب داده است. او ادعا کرد که ارتش روسیه موفق شده است تمامی حملات را خنثی کند.

بزرگ‌ترین ضدحمله علیه روسیه

یک مقام دفاعی اوکراین سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی این کشور اعلام کرد که «بزرگ‌ترین ضدحمله» علیه روسیه به‌زودی در راه است. زلنسکی هم سه‌شنبه در پیام ویدیویی شبانه خود گفت که سربازان ارتش این کشور «به صورت فیزیکی سرزمین‌های اوکراینی را از وجود شر پاکسازی می‌کنند».

او تاکید کرد: «دفاع در برابر ترور به معنای نابود کردن تروریست‌ها است.»

مقام‌های روسیه سه‌شنبه اعلام کردند که در جریان حملات پهپادی اوکراینی‌ها یک زن در جنوب استان خرسون کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند. استان خرسون که بخش سرزمینی اوکراین بود، ماه‌ها است در کنترل روسیه قرار دارد.

ارتش اوکراین ادعا می‌کند از آغاز ضدحمله این کشور علیه روسیه موفق شده است دست‌کم ۱۱۳ کیلومترمربع از سرزمین‌های اشغال‌شده‌اش را از روسیه پس بگیرد.

حملات روسیه با پهپادهای ایرانی شاهد ادامه دارد

کی‌یف هم سه‌شنبه هدف حملات پهپادی روسیه قرار گرفت. دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این حملات به مدت چهار ساعت ادامه داشتند و چندین ساختمان تجاری و اداری و برخی منازل مسکونی در جریان این حملات آسیب دیده‌اند.

دولت اوکراین می‌گوید پهپادهای شلیک‌شده به سوی کی‌یف، پهپادهای شاهد ساخت ایران‌اند و از منطقه بریانسک روسیه به سمت پایتخت اوکراین فرستاده شدند.

به گفته ارتش اوکراین، دست‌کم ۳۵ فروند پهپاد به اوکراین فرستاده‌شده که نیروهای نظامی این کشور موفق شده‌اند ۳۲ فروندشان را رهگیری و سرنگون کنند. به گفته دولت اوکراین، یک پهپاد در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان و در مجاورت شهر غربی لویو اوکراین فرود آمده است.

وزارت انرژی اوکراین می‌گوید حملات پهپادی به مراکز تولید برق در منطقه میکولایف در جنوب اوکراین آسیب وارد کرده و برق خانه صدها نفر از ساکنان این مناطق ساعت‌ها قطع شده است.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که شدید‌ترین درگیری‌ها در منطقه زاپوریژیای جنوبی رخ داده و گفته می‌شود زاپوریژیا در اطراف باخموت و غرب دونتسک به مهم‌ترین صحنه نبرد بین نیروهای دو کشور در روزهای اخیر تبدیل شده است. این نبردها از جمعه گذشته آغاز شدند.

حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از شش میلیون اوکراینی را آواره کرده و باعث شده است ۵.۷ میلیون نفر از این کشور بگریزند. نزدیک به نیمی از این اوکراینی‌ها در حال حاضر در دو کشور اروپایی آلمان و لهستان مستقر شده‌اند.

بیشتر از جهان