ادامه مسمومیت‌های سریالی و مرگبار مشروبات تقلبی در ایران؛ ۹ نفر دیگر قربانی شدند

تنها در ۲۴ ساعت اخیر، خبر جان‌ باختن هفت نفر در رباط‌کریم و دو نفر در رامسر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات دست‌ساز و تقلبی رسانه‌ای شده است

بستری شدن ده‌ها شهروند ایرانی در بیمارستان‌ها به‌دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروب تقلبی‌ــ شرق

در ادامه مسمومیت‌های سریالی در ایران بر اثر نوشیدن مشروبات الکی تقلبی که در دو هفته گذشته به مرگ یا نابینا شدن ده‌ها نفر منجر شد، مقام‌های جمهوری اسلامی جان‌ باختن ۹ نفر دیگر در شهرهای پرند، رامسر و رباط‌کریم را تایید کردند.

امید احمدی، فرماندار رباط‌‌کریم در استان تهران، شامگاه یکشنبه چهارم تیرماه خبر داد که تنها طی چهار روز گذشته، هفت نفر در این شهرستان  بر اثر مصرف مشروب‌ دست‌ساز و تقلبی فوت کرده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر در استان مازندران هم پنجم تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران، اعلام کرد که دو نفر در این شهر به‌ دلیل مصرف مشروب تقلبی دچار مسمومیت حاد شدند و در نهایت جان باختند.

موج جدید مسمومیت‌ها و مرگ‌های سریالی ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی از اواخر خردادماه ۱۴۰۲ در استان البرز آغاز شد و سپس در فاصله‌ای کوتاه، به استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، تهران و مازندران رسید.

بنا بر اعلام مقام‌های حوزه بهداشت در استان البرز، طی هفته پایانی خردادماه، دست‌کم ۱۹۱ تن در این استان دچار مسمومیت الکل شدند که از این تعداد، ۱۷ نفر جان باختند، چهار نفر همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند و تعدادی هم نابینا شده‌اند.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرد که تا روز دوشنبه پنجم تیر، ۲۳ نفر در شهر حاجی‌آباد و هفت نفر در شهر بندرعباس با علائم مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های این استان منتقل شده‌اند. هشت نفر از این شهروندان بستری‌اند و دو نفر به دلیل وخامت حالشان اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) شده‌اند.

هفته گذشته مقام‌های بهداشت و درمان استان آذربایجان غربی نیز اعلام کردند که هفت نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی بستری شده‌اند و یک نفر در شهرستان سردشت به همین دلیل جان باخته است.

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، به‌تازگی اعلام کرد که سال گذشته، ۶۴۴ نفر در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند. او این آمار را ۳۰ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است. البته این آمار هم اماواگرهایی دارد و برخی شواهد دال بر چندبرابر بودن آمار واقعی فوت‌شدگان بر اثر مصرف الکل تقلبی است. به‌طور مثال، سخنگوی وزارت بهداشت ایران ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که تنها طی دو ماه، پنج‌ هزار و ۱۱ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی در ایران مسموم شدند که ۵۲۵ نفرشان فوت کردند. در برخی خبرها نیز این رقم تا ۸۰۰ فوتی ذکر شده بود. سال ۱۳۹۸ هم در اهواز فقط در یک روز ۶۲۰ نفر با مشروب تقلبی مسموم شدند که ۵۶ نفر از آن‌ها جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین گزارش خبرنگاران مستقل در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌های ایرانی، به دلیل جو مذهبی و سنتی در بسیاری از شهرها و میان اقوام مختلف، به بهانه «حفظ آبرو» از انتشار دلیل واقعی فوت فرزندان خود که مصرف مشروبات تقلبی است، امتناع می‌کنند و در هماهنگی با مقام‌های سیاسی و پزشکی شهرها علت مرگ عزیزان خود را ایست قلبی یا مسمومیت غذایی اعلام کرده‌اند.

در جمهوری اسلامی، نوشیدن و حمل مشروبات الکلی جرمی است که مرتکبان آن خطر شش ماه تا یک سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی را به جان می‌خرند. البته در برخی موارد به علت تکرار در مصرف، حکم اعدام نیز برای مصرف‌کنندگان صادر شده است. اما این‌ها تنها هزینه‌هایی نیستند که مردم در ایران بابت نوشیدن الکل می‌پردازند. خطر مسمومیت‌های الکلی، نابینایی و مرگ ناشی از مصرف الکل نامرغوب و تقلبی به خطری جدی‌تر از مجازات‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تبدیل شده که جمهوری اسلامی مردم را در آن گرفتار کرده است.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر و پس از انتشار اخبار متعدد از افزایش فوتی‌ها بر اثر الکل‌های تقلبی، به تهیه مشروب‌های دستی و ایرانی از کشمش و ملقب به «عرق سگی» در منازل خود روی آورده‌اند یا با  انگور قرمز و سفید در خانه شراب می‌اندازند.

با وجود تکذیب مقام‌های حکومتی در نظام جمهوری اسلامی، به‌نظر می‌رسد اکثر جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله در ایران دست‌کم یک‌بار الکل نوشیده‌اند و تعداد افراد معتاد به الکل هم کم نیست. شاهد این ادعا، گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ است که بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده بود سرانه‌ مصرف الکل در ایران در سال ۱۳۹۸ یک لیتر بوده است و ایران از نظر تعداد مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی بین ۱۸۹ کشور جهان در رتبه نهم قرار دارد.