مشروب تقلبی در ایران همچنان قربانی می‌گیرد؛ وضعیت وخیم پنج نفر در هرمزگان

با وجود تکذیب مسئولان جمهوری اسلامی، آمارهای داخلی و جهانی نشان می‌دهند مصرف الکل در ایران طی یک دهه اخیر چندبرابر شده است

بیمار بستری‌ در بیمارستان بر اثر مسمومیت الکلی‌ــ vietnamnews.vn

در ادامه مسمومیت‌های سریالی در ایران بر اثر نوشیدن مشروبات الکی تقلبی که در دو هفته گذشته به مرگ یا نابینا شدن ده‌ها نفر منجر شد، روز پنجشنبه اول تیر نیز خبر مسمومیت ۱۱ نفر در شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان منتشر شد.

محمد حسین‌پور، رئیس اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخل ایران، علت این مسمومیت‌ها را مانند موارد مشابه قبلی، استفاده از الکل متانول در ساخت مشروب‌ اعلام کرد و گفت از ۱۱ فرد بستری‌شده، وضعیت پنج نفر وخیم است.

حسین‌پور توضیح داد که بیشتر این افراد خود با وسیله نقلیه شخصی و با علائمی همچون سرگیجه، کاهش سطح هشیاری، تاری دید، نفس‌تنگی و مشکلات کلیوی به بیمارستان فاطمه‌الزهرا در حاجی‌آباد مراجعه کردند و فورا بستری شدند. این مقام مسئول افزود: «از این تعداد، شش نفر با رضایت شخصی مرخص شدند، دو نفر همچنان بدحال‌اند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند و سه نفر دیگر نیز با علائم تاری دید و سرگیجه، در بخش عمومی بستری و تحت‌نظرند.»

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین خبر داد که با توجه به احتمال افزایش تعداد مسموم‌شدگان در پی مصرف مشروب تقلبی، تمام بیمارستان‌های استان هرمزگان و پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در آماده‌باش کامل‌اند.

پیش از این در هفته گذشته، بر اثر مصرف مشروب تقلبی حاوی متانول در اسلام‌آباد تهران و حصارک کرج، دست‌کم ۱۸۲ تن مسموم شده بودند که تاکنون ۱۵ نفر از آن‌ها جانشان را از دست دادند و دست‌کم چهار جوان نیز نابینا شدند. پنج نفر هم همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند که چهار نفر از آن‌ها اینتوبه (لوله گذاری برای تنفس) شده‌اند.

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، به‌تازگی اعلام کرده است که سال گذشته، ۶۴۴ نفر در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند. او این آمار را ۳۰ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

البته این آمار هم اماواگرهایی دارد و برخی شواهد دال بر چندبرابر بودن آمار واقعی فوت‌شدگان بر اثر مصرف الکل تقلبی است. به‌طور مثال، سخنگوی وزارت بهداشت ایران ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که تنها طی دو ماه، پنج‌ هزار و ۱۱ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی در ایران مسموم شدند که ۵۲۵ نفرشان فوت کردند. در برخی خبرها نیز این رقم تا ۸۰۰ فوتی ذکر شده بود. سال ۱۳۹۸ هم در اهواز فقط در یک روز ۶۲۰ نفر با مشروب تقلبی مسموم شدند که ۵۶ نفر از آن‌ها جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جمهوری اسلامی، نوشیدن و حمل مشروبات الکلی جرمی است که مرتکبان آن خطر شش ماه تا یک سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی را به جان می‌خرند. البته در برخی موارد به علت تکرار در مصرف، حکم اعدام نیز برای مصرف‌کنندگان صادر شده است. اما این‌ها تنها هزینه‌هایی نیستند که مردم در ایران بابت نوشیدن الکل می‌پردازند. خطر مسمومیت‌های الکلی، نابینایی و مرگ ناشی از مصرف الکل نامرغوب و تقلبی به خطری جدی‌تر از مجازات‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تبدیل شده که جمهوری اسلامی مردم را در آن گرفتار کرده است.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر و پس از انتشار اخبار متعدد از افزایش فوتی‌ها بر اثر الکل‌های تقلبی، به تهیه مشروب‌های دستی و ایرانی از کشمش و ملقب به «عرق سگی» در منازل خود روی آورده‌اند یا با  انگور قرمز و سفید در خانه شراب می‌اندازند.

با وجود تکذیب مقام‌های حکومتی در نظام جمهوری اسلامی، به‌نظر می‌رسد اکثر جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله در ایران دست‌کم یک‌بار الکل نوشیده‌اند و تعداد افراد معتاد به الکل هم کم نیست.

شاهد این ادعا، گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ است که بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده بود سرانه‌ مصرف الکل در ایران در سال ۱۳۹۸ یک لیتر بوده و ایران از نظر تعداد مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی، بین ۱۸۹ کشور جهان در رتبه نهم قرار دارد.

بیشتر از بهداشت و درمان