علی سلاجقه آغاز به‌کار دوباره پتروشیمی میانکاله و شوری آب سد چم‌شیر را انکار کرد

گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند ساخت‌وساز شبانه پتروشیمی میانکاله ادامه دارد و آب سد چم‌شیر نیز شور است

به‌رغم اینکه ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها و فضای مجازی از ساخت‌وساز شبانه در پروژه پتروشیمی میانکاله حکایت دارند، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، ادعا کرد پروژه‌ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد.

رئیس‌ سازمان حفاظت محیط‌ زیست روز چهارشنبه ۷ تیر ضمن اشاره به اینکه برای پتروشیمی میانکاله مجوزی صادر نشده است، گفت از لحاظ علمی و اقتصادی و نقشه آمایش استان، این پروژه قابل‌اجرا نیست.

سلاجقه ساخت‌وساز شبانه و حصارکشی روزهای اخیر در پروژه پتروشیمی میانکاله را انکار کرد و مدعی شد که «هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است». این مقام دولت ابراهیم رئیسی در عین‌ حال اذعان کرد که «تخلف» انجام می‌شود و دادستانی باید این موضوع را در دستگاه قضایی استان دنبال کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست که در حاشیه نشست هیئت دولت با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در واکنش به این سوال که مگر پروژه به نتیجه نرسیده بود، از پاسخ شفاف طفره رفت و گفت: «نمی‌خواهم نبش قبر کنم؛ این پروژه از نظر ما تمام شده است.»  

علی سلاجقه در ادامه سخنانش، ادعای مناسب بودن کیفیت آب سد چم‌شیر را مطرح کرد و گفت که سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌عنوان دستگاه ناظر از آب سد نمونه‌گیری کرده است و در آنجا، مشکلی از لحاظ کیفیت آب وجود ندارد.

با وجود اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه پروژه‌ پتروشیمی میانکاله و کیفیت نامناسب آب سد چم‌شیر را انکار می‌کند، گزارش‌های روزهای اخیر اثبات می‌کند هم ساخت‌وساز در میانکاله ادامه دارد و هم سد چم‌شیر با معضل کیفیت آب مواجه است.

روزنامه شرق روز سه‌شنبه ۶ تیر، در گزارشی با عنوان «بازگشت فنس‌ها به میانکاله»، افشا کرد پروژه پتروشیمی میانکاله که در پی اعتراض‌های کنشگران محیط‌ زیست حدود یک سال متوقف شده بود، بار دیگر آغاز به‌ کار کرده است و کارگران در حال فنس‌کشی زمینی‌اند که برای احداث این پروژه اختصاص داده شده بود. انتشار برخی ویدیوها و تصاویر در رسانه‌های اجتماعی نیز بتن‌ریزی و حصارکشی در محوطه پتروشیمی میانکاله را نشان می‌دهد.

پروژه پتروشیمی میانکاله که برخی نمایندگان مجلس و فرماندهان سپاه پاسداران به‌شدت از آن دفاع کرده‌اند، قرار است در مجاورت تالاب میانکاله ساخته شود که یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم زیست‌کره ایران به شمار می‌رود و نام آن در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

کلنگ ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله را احمد وحیدی، وزیر کشور ابراهیم رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ به زمین زد؛ اما پس ‌از اینکه اعتراض‌ کنشگران محیط‌زیست و هشدارهای پی‌درپی درباره پیامدهای این پروژه بالا گرفت، با دستور دادستان ساخت‌وساز آن متوقف شد اما حالا بار دیگر آغاز به کار کرده است.

مهم‌ترین دلیل مخالفت کنشگران محیط‌ زیست با پروژه میانکاله این است که با شروع به‌کار این پروژه زیستگاه بومی میانکاله نابود می‌شود زیرا هم مصرف آب دارد و هم پساب صنعتی تولید می‌کند که به تخریب محیط‌ زیست منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست از یک سو ادعا می‌کنند با پروژه‌هایی مانند پتروشیمی میانکاله‌ مخالف‌اند و از سوی دیگر در ممانعت از پیشروی این پروژه عملکرد مناسبی ندارند. این سازمان با بی‌اعتنایی به وظایف تخصصی‌اش و با نگاه و رویکرد امنیتی جاری در جمهوری اسلامی به مسائل مربوط به محیط‌ زیست می‌پردازد. نمونه‌اش نیز انکار شوری آب سد چم‌شیر از سوی رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست است.

پیش‌تر خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران به نقل از مقام‌های محلی شوری آب سد چم‌شیر را تکذیب کرده بودند و حالا نیز علی سلاجقه همین ادعا را مطرح کرده است.

سد چم‌شیر در گچساران هم به‌رغم هشدارهای متناوب کارشناسان در اسفندماه گذشته آبگیری شد. هم‌زمان، محمد درویش، کارشناس حوزه آب و استاد دانشگاه، گفت که آبگیری سد چم‌شیر پیامدهای زیادی دارد؛ از جمله به خطر افتادن تنوع زیستی و گیاهی خارق‌العاده منطقه، نشتی چاه‌های نفت موجود در منطقه به قسمت مخزن سد، تخریب رویشگاه جنگلی منطقه در بالادست سد، زیر آب رفتن محوطه‌های باستانی و ورود سالانه ۵۰۰ هزار تن نمک به مخزن سد. او تاکید کرد آبگیری سد چم‌شیر می‌تواند کشاورزی و معیشت مردم محلی را هم با تهدید جدی مواجه کند.

درویش در ادامه، با استناد به گزارش زمین‌شناسی سد چم‌شیر و گزارش دانشگاه تهران گفت از آنجا که ۷۰ درصد مخزن سد روی سازند گچساران است، پیش‌بینی می‌شود سالانه ۵۰۰ هزار تن نمک وارد مخزن این سد شود.

کارشناسان تاکید کرده بودند به دلیل لایه‌های عمیق نمکی که در بستر سد وجود دارد، تامین آب شرب شیرین از این سد تقریبا ناممکن است اما اکنون که گزارش‌ها از شور بودن آب سد چم‌شیر پرده برمی‌دارد، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی مدعی‌اند نتایج نمونه‌گیری‌ها خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

سد چم‌شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است. این سد روی رودخانه زهره احداث شده است؛ رودخانه‌ای که سالانه حامل حدود ۲.۵ میلیون تن نمک است و این سازه به تجمع شورابه در مخزن آن منجر می‌شود.