دوشنبه، ۱۲ تیر، به عنوان گرم‌ترین روز تاریخ جهان ثبت شد

دلیل گرم‌تر شدن جهان، تغییرات آب و هوایی، همراه با پدیده در حال گسترش ال نینو است

براساس داده‌های مرکز ملی پیش‌بینی‌های زیست‌محیطی ایالات متحده، روز دوشنبه، سوم جولای، گرم ترین روز ثبت شده در جهان بود.

طبق این داده‌ها، میانگین دمای کره زمین به ۱۷.۰۱ درجه سانتی‌گراد (۶۲.۶۲ فارنهایت) رسید و از رکورد ۱۶.۹۲ درجه سانتی‌گراد (۶۲.۴۶ فارنهایت) در آگوست ۲۰۱۶ فراتر رفت.

در هفته‌های اخیر جنوب آمریکا از گرمای شدید رنج برد، در چین، موج گرمای پایدار با دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد (۹۵ فارنهایت) ادامه یافت و شمال آفریقا دمایی نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ فارنهایت) را تجربه کرد.

حتی در قطب جنوب، که در حال حاضر زمستان خود را سپری می‌کند، دمای غیرعادی بالایی به ثبت رسیده است. پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین در جزایر آرژانتینی قاره سفید، در ماه جولای  رکورد دمای ۸.۷ درجه سانتی‌گراد (۴۷.۶ فارنهایت) را ثبت کرد.

اداره هواشناسی بریتانیا هم دوشنبه، سوم ژوئیه (۱۲ تیر)، اعلام کرد که این کشور گرم‌ترین ژوئن را از زمان ثبت آمارها از سر گذرانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، ژوئن سال جاری میلادی، میانگین یک درجه از گرم‌ترین دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته گرم‌تر بوده است.

در طول ژوئن سال جاری میلادی، میانگین دمای ۱۵.۸ درجه سانتیگراد به ثبت رسید، در حالیکه رکورد قبلی گرم‌ترین ژوئن در بریتانیا ۱۴.۸ درجه سانتیگراد بوده که دو بار، در ۱۹۴۰ و ۱۹۷۶ ثبت شده است.

همچنین، به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، دمای هوا در ژوئن سال جاری ۲.۵ درجه سانتیگراد از میانگین معمول بیشتر است.فریدریک اتو، از موسسه گرانتام برای تغییرات آب و هوا و محیط زیست در کالج امپریال لندن، به خبرگزاری رویترز گفت: «این نقطه عطفی نیست که  بتوانیم آن را جشن بگیریم. این یک حکم اعدام برای مردم و اکوسیستم‌ها است.»

دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی، همراه با پدیده در حال گسترش ال نینو، مسبب این وضعیت است.

زکه هاوس‌فادر، پژوهشگر محیط زیست در موسسه برکلی ارث (Berkeley Earth)، گفت: «متأسفانه، این رکورد جدید احتمالا اولین رکورد از یک رشته رکوردهای جدید باشد که امسال شاهد آنها خواهیم بود.»

او گفت:« افزایش انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای، همراه با پدیده رو به رشد ال نینو، دما را به بالاترین حد می‌رساند.»

بیشتر از جهان