ابراز نگرانی نخست‌وزیر سوئد درباره افزایش درخواست سوزاندن «کتاب‌های مقدس» و موج خشونت

پلیس سوئد بر این اساس که آیا برگزاری یک گردهمایی عمومی، اختلال یا خطری برای امنیت عمومی دارد یا نه، درباره صدور مجوز برای آن تصمیم می‌گیرد

کریسترسون گفت:‌ «این پلیس است که [درباره صدور مجوز] تصمیم می‌گیرد و نه من»-Ahmad AL-RUBAYE / AFP

نخست وزیر سوئد، روز پنجشنبه، گفت پلیس این کشور چند درخواست مجوز برای سوزاندن «کتاب‌های مذهبی» دریافت کرده است و درباره تشدید تنش‌ها با جهان اسلام به‌دنبال این اقدامات ابراز نگرانی کرد. 

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، در اولین اظهارنظر عمومی خود از زمان شروع قرآن‌سوزی و متلاطم شدن روابط استکهلم با برخی کشورهای مسلمان، به خبرگزاری سوئدی «تی‌تی» گفت که «به شدت» نگران موج جدید بروز خشونت‌ است. 

کریسترسون گفت:‌ «این پلیس است که [درباره صدور مجوز] تصمیم می‌گیرد و نه من. در صورت صدور مجوز، چند روز با خطر وقوع رویدادهای جدی در پیش داریم.»

در روزهای اخیر قرآن‌سوزی در سوئد و کشور همسایه‌اش، دانمارک، موجب شد موجی از اعتراضات در برخی کشورهای مسلمان ا‌زجمله در عراق به راه بیفتد. کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز «بی‌احترامی به قرآن را محکوم کردند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد قانونی ندارد که به‌طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت به قرآن یا سایر متون و کتب مذهبی را ممنوع اعلام کند. قانون اساسی سوئد همچنین حق برگزاری تظاهرات عمومی را نیز به رسمیت می‌شناسد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که پلیس سوئد بر این اساس که آیا برگزاری یک گردهمایی عمومی، اختلال یا خطری برای امنیت عمومی دارد یا نه، درباره صدور مجوز برای آن تصمیم می‌گیرد. 

دستگاه اطلاعات و امنیت سوئد روز چهارشنبه گفته بود که وجهه سوئد در میان کشورهای مسلمان و وضعیت امنیتی آن پس از قرآن‌سوزی اخیر بدتر شده و ممکن است با تهدیدهای «گروه‌های خشونت‌طلب اسلام‌گرا» مواجه شود. 

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد و نمایندگانی از سازمان‌های امنیتی این کشور، روز پنجشنبه، به درخواست حزب اپوزیسیون سوسیال-دموکرات در مقابل کمیته روابط خارجی پارلمان حضور یافتند تا درباره قرآن‌سوزی صحبت کنند. 

پس از این نشست، بیلستروم وضعیت را «جدی» توصیف کرد، اما گفت که «راه حل فوری» برای بهبود روحیه «ضد سوئدی» در جهان اسلام وجود ندارد. 

خبرگزاری تی‌تی‌ به نقل از وزیر خارجه سوئد، نوشت: «مهم‌ترین وظیفه ما حفاظت از منافع سوئد و امنیت شهروندان سوئد در داخل و خارج از کشور است. ما باید تحولات جاری را بسیار جدی بگیریم.» او تاکید کرد که همه مردم در سوئد باید مسئله را جدی تلقی کنند. 

نخست‌وزیر کریسترسون نیز گفت که دولتش گروه جدیدی را در میان سازمان‌های امنیتی ایجاد کرده است تا تمهیداتی برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خشن ارائه دهند. 

سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشستی اضطراری و از راه دور در روز دوشنبه آینده (۳۱ ژوئیه) شده است. این نشست در سطح وزیران کشورهای عضو برگزار می‌شود و هدف از آن، بررسی مسئله قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک اعلام شده است. 

بیشتر از جهان