متخصصان درباره ارتباط بین سلامت پوست و روده چه می‌گویند؟

میکروبیوم‌‌ در انواع اختلال‌های پوستی از آکنه گرفته تا شوره سر و حتی سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند

اگر دچار دیس‌بیوز روده یا نشت در روده شویم، اگزما تشدید می‌شود Canva

هر‌چه بیشتر درباره اهمیت سلامتی روده می‌آموزیم، از تاثیر آن بر سایر قسمت‌های بدن بیشتر آگاه می‌شویم. رابطه بین سلامتی روده و مغز نظر بسیاری را به خود جلب کرده است اما آیا در مورد ارتباط روده و پوست هم چیزی شنیده‌اید؟ سی‌بی‌اس نیوز به نقل از کارشناسان می‌نویسد میکروبیوم (مجموعه‌ای از قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌های موجود در بدن) روده بر سلامتی پوست تاثیر بسزایی دارد؛ از اثربخشی بر شرایط خاص گرفته تا کمک به بهبود زخم‌ها.

رناتا بلاک، دستیار پزشک در مرکز زیبایی و پوست شیکاگو، در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت: «ما در چند سال گذشته متوجه شدیم که ارتباط روده و پوست بسیار قوی‌تر از آن‌ چیزی است که در گذشته تصور می‌کردیم.»

در حالی که میکروبیوم روده به تریلیون‌ها باکتری، ویروس و قارچ اشاره دارد که در روده زندگی می‌کنند، پوست ما هم میکروبیوم خاص خود را دارد که به محافظت از ما کمک می‌کند. بلاک توضیح می‌دهد: «پوست گسترد‌ه‌ترین عضو بدن انسان و در واقع سد اولیه محافظت در برابر عوامل بیرونی است. ما باید تعادل این دو را حفظ کنیم تا ارتباط آن‌ها به‌درستی تنظیم شود.»

میکروبیوم موجود در پوست و روده در حفظ سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند و سیستم ایمنی ما را تحت کنترل نگه می‌دارند. اگر سیستم ایمنی کنترل نشود، لحظه ویرانگر از راه می‌رسد و بدن واکنش التهابی از خود نشان می‌هد که نشانه از تعادل خارج شدن بدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روده چگونه بر پوست تاثیر می‌گذارد؟

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، میکروبیوم‌‌ در انواع اختلال‌های پوستی از آکنه گرفته تا شوره سر و حتی سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند.

میکروبیوم یک تنظیم‌کننده کلیدی برای سیستم ایمنی بدن است و از طریق هموستاز (فرایند پیشگیری از هدر رفتن خون) ارتباط با بافت‌‌ها و اندام‌ها را حفظ می‌کند. هنگامی که تعادل سالم در پوست یا میکروبیوم روده مختل می‌شود، یک فقدان تعادل به نام دیس‌بیوز رخ می‌دهد که می‌تواند واکنش ایمنی را تغییر می‌دهد و به بیماری‌های پوستی مانند اگزما منجر شود که شایع‌ترین آن درماتیت آتوپیک نامیده می‌شود.

بلاک می‌گوید: «ما هنوز در حال یادگیری این فرایند‌یم که اگر دچار دیس‌بیوز روده یا نشت در روده شویم، اگزما تشدید می‌شود. البته بیماری‌های التهابی دیگری هم وجود دارند.»

خوشبختانه کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از سلامت روده و پوستتان به صورت جداگانه انجام دهید که به ارتباط مثبت روده و پوست منجر شود.

علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل‌ــ که کارشناسان معتقدند در حمایت از میکروبیوم روده ما نیز حیاتی است‌ــ  برای محافظت از میکروبیوم پوست راه‌های دیگری هم وجود دارد؛ زیرا پوست سدی محافظ در برابر عوامل خارجی است و حفظ سلامتی آن بسیار مهم است.

چگونه از پوست، این عامل محافظتی، مراقبت کنیم؟

دوش آب گرم را کاهش دهید و پوستتان را با استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم، ماساژ دهید. رسیدگی به پوست بعد از حمام بسیار مهم است. پس از دوش گرفتن، از یک مرطوب‌کننده غنی از سرامید‌ها‌ــ نوعی مولکول چربی که به طور طبیعی در سلول‌های پوست یافت می‌شوندــ استفاده کنید. این رطوبت را به بدن را باز می‌گرداند و به سلامتی پوست کمک می‌کند.

بیشتر از بهداشت و درمان