ادعای امیرعبداللهیان: ارتباطی بین تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که ماموریت سفیر ایران در عربستان سعودی به زودی آغاز می‌شود

حسین امیرعبداللهیان مدعی شد که ایران به دنبال «توافق موقت یا کم» نیست ـ AFP

در بحبوحه انتشار اخبار و گزارش‌های گوناگون درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که این دو موضوع به یکدیگر ارتباطی ندارند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه، ۲۳ مرداد (۱۴ اوت)، در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: «ما هیچ ارتباطی بین تبادل زندانیان به عنوان یک بحث انسانی با مسئله آزادسازی دارایی‌های ایران قائل نیستیم.»

او که پیش‌تر نیز بارها منکر سیاست‌ گروگانگیری حکومت جمهوری اسلامی ایران شده بود، بار دیگر تاکید کرد که «بحث آزادسازی زندانیان،‌ یک موضوع انسانی است». این در حالی است که این نخستین بار نیست که غرب چنین معامله‌ای با تهران می‌کند. سال گذشته، بریتانیا ۴۰۰ میلیون از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را برای رهایی نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه «ما همواره اعلام کردیم که هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته‌ایم»، مدعی شد که «مسیر دیپلماسی در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها ادامه دارد و هنگامی که به نقطه نهایی کار رسیدیم، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

او بحث‌های موجود را پیرامون «توافق موقت» بین تهران و واشنگتن، نادرست خواند و گفت: «ما هیچ‌گاه به دنبال توافق موقت یا کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود. در مورد تفاهم اخیر هم‌ ما یک صورت‌جلسه با طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث در مورد تبادل زندانیان داشتیم، و یک صورت‌جلسه دیگر هم در مورد مطالبه ما در بحث آزادسازی دارایی‌های ایران‌ انجام گرفت.»

توافق اخیر ایران و آمریکا با انتقادهای زیادی مواجه شده است. منتقدان این توافق، آن را به منزله نوعی باج‌گیری جمهوری اسلامی می‌دانند و می‌گویند آمریکا برای آزادی گروگان‌هایش باج می‌دهد، و در عین حال، تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران امکان خواهد یافت که این منابع مالی را خرج فعالیت‌های تروریستی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی به زودی فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند.

او در این باره افزود: «در جریان سفری که در آینده نزدیک به ریاض دارم، سفیر جدید جمهوری اسلامی در عربستان سعودی نیز همراه من خواهد بود و فعالیت خود را در ریاض آغاز خواهد کرد».

امیرعبداللهیان در ارتباط با سهم ایران از حوزه نفتی آرش نیز گفت که ایران تاکنون دو بار با وزیر خارجه کویت رایزنی و گفت‌وگو کرده است. او بدون ارائه توضیحات بیشتر در این باره، گفت: «مباحث در این زمینه حقوقی و فنی است و موضوع رسانه‌ای نیست. برای ما مهم است که از طریق مذاکرات حقوقی و ترسیم خط مبدا، این موضوع حل‌وفصل شود.»

پیش از این، سعد البراک، وزیر نفت کویت، اعلام کرده بود که این کشور منتظر تعیین خط مرزی در میدان نفتی-گازی آرش (الدوره) با حکومت ایران نمی‌ماند و حفاری را در این میدان مشترک شروع می‌کند. خبرگزاری رویترز نیز پنجشنبه، ۲۷ ژوئیه (پنجم مرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی، به‌ نقل از وزیر نفت کویت نوشته بود که این کشور و عربستان سعودی در این میدان نفتی-گازی «حقوق انحصاری» دارند. 

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از گفته‌های خود در واکنش به افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، آن را آسیب‌زا خواند و گفت: «هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به منطقه نیست و نیروهای مسلح ما برای کشورهای منطقه پیامی جز صلح و دوستی ندارند.»

او در ادامه سخنانش بار دیگر حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را «انتقام شخصی» خواند و گفت: «به‌تازگی تیم قضایی ایران برای پیگیری این موضوع به باکو سفر کرده بود. در تهران نیز تیم قضایی ایران اتفاق رخ‌داده را پیگیری کرده بود و در جریان سفر اخیرم به آذربایجان، گزارشی از پیگیری‌های انجام‌شده به مقامات آذربایجانی ارائه کردم. بعد از صدور حکم و به نتیجه رسیدن تحقیقات در این زمینه، قرار است نسبت به گام‌های بعدی برای گسترش روابط اقدام کنیم.»