رئیس‌ بانک مرکزی عراق: با قاچاقچیان دلار در جنگیم

اصلاحات جدید در عراق سیستم حراج دلار را هدف گرفته است که از طریق آن دلار زیادی به ایران انتقال داده می‌شود

علی العلق، رئیس بانک مرکزی عراق در کنفرانس بازسازی عراق در کویت، فوریه ۲۰۱۸ - YASSER AL-ZAYYAT / AFP

علی العلق، رئیس بانک مرکزی عراق، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) گفت که عراق در اجرای محدودیت‌های عرضه دلار آمریکا، که ایران را هدف قرار داده است، پیشرفت‌هایی داشته است، اما در نبردی دشوار با سیستم بانکی‌ای است که به نظارت دقیق بر قاچاقچیان ارز عادت ندارد.

العلق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «این واقعا یک نبرد است، زیرا کسانی که از این وضع سود می‌برند و کسانی که از اقدام‌های جدید آسیب دیده‌اند، از راه‌های مختلف تلاش خواهند کرد به فعالیت‌های غیرقانونی ادامه دهند.»

به نوشته رویترز، العلق از ایران نام نبرد، اما گفت در مورد اینکه بعد از ابلاغ مقررات سخت‌گیرانه جدید آمریکا در نوامبر، چه مقدار از دلارهای عراق به ایران یا دیگر کشورهای همسایه از جمله ترکیه و سوریه قاچاق شده است اطلاعاتی ندارد.

اقدام‌های آمریکا با هدف اجرای تحریم‌ها علیه ایران موضوعی حساس در کشوری است که اغلب در خط مقدم رقابت بین آمریکا و ایران بوده است.

اقدام‌های آمریکا سیستم موسوم به حراج دلار را در عراق هدف قرار داده است که بر مبنای آن، بانک مرکزی از فدرال رزرو آمریکا دلار درخواست می‌کند و این دلارها را در اقتصاد بسیار وابسته به واردات عراق به شرکت‌ها می‌فروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی و عراقی گفته‌اند که این سیستم حراج دلار به گروه‌هایی (شرکت‌هایی) که فاکتورهای جعلی می‌دهند و سپس دلارها را به کشورهای همسایه و به‌ویژه ایران انتقال می‌دهند، یا در عمل قاچاق می‌کنند، امکان می‌دهد مقادیر زیادی پول غیرقانونی به دست آورند.

بانک مرکزی عراق از ماه ژانویه از بانک‌ها خواسته است که از طریق یک پلتفرم آنلاین، اطلاعات دقیق فرستندگان و گیرندگان حواله را به بانک مرکزی بدهند. به گفته العلق، زمانی که شرکت‌ها استفاده از این پلتفرم آنلاین را در ماه ژانویه آغاز کردند، مقام‌های آمریکایی کمتر از ۲۰ درصد درخواست‌ها را تایید کردند، اما این رقم اکنون به حدود ۸۵ درصد رسیده است که نشان‌دهنده سهولت رو به افزایش در اجرای مقررات جدید است.

دولت عراق به حسن‌نیت مستمر آمریکا متکی است، اما این دولت با حمایت گروه‌های قدرتمند و تحت حمایت تهران به قدرت رسیده است و بنابراین نمی‌تواند از ایران کاملا جدا باشد. گروه‌های قدرتمند و مورد حمایت ایران در عراق اخیرا آمریکا را به مداخله در امور داخلی عراق و ایجاد بحران ارزی متهم کرده‌اند، زیرا نمی‌خواهند به اقدام‌های ارزی جدید گردن بگذارند.

رئیس بانک مرکزی عراق گفت که عراق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، اما به‌دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند برای کاهش نرخ آزادانه در بازار مداخله کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که وزارت خزانه‌داری آمریکا و فدرال رزرو آن کشور در بخشی از مبارزه گسترده با قاچاق دلار، ماه گذشته ۱۴ بانک عراقی را از انجام معامله دلاری با ایران از طریق سیستم بانکی عراق منع کرده‌اند.

العلق همچنین گفت که بانک مرکزی در حال بازنگری در بخش بانکی و وضع مقررات جدیدی است که به گفته او، احتمالا به تعطیل شدن برخی از بانک‌ها منجر خواهد شد. او افزود که همیشه عوارض جانبی وجود داد، اما در عین حال ما موظفیم برای یافتن ابزار لازم برای نظارت بکوشیم و از منافع کشور حفاظت کنیم.