زلنسکی در آتن؛ کمک یونان به آموزش خلبانان اف۱۶ و بازسازی اودسا

مقامات اوکراینی امیدوارند که خلبان‌های این کشور آموزش‌های لازم را تا اوایل ۲۰۲۴ دریافت و بتوانند از جنگنده‌های اف۱۶ استفاده کنند

دیدار زلنسکی با نخست‌وزیر یونان، دوشنبه ۲۱ اوت ۲۰۲۳- UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان روز دوشنبه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در آتن دیدار کردند و زلنسکی پس از این دیدار اعلام کرد که یونان به آموزش خلبان‌های هواپیماهای جنگی اف۱۶ اوکراینی و بازسازی شهر اودسا کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی که برای دیداری رسمی به آتن رفته است در کنار میتسوتاکیس به رسانه‌ها گفت: «امروز ما یک نتیجه مهم برای ائتلاف هوایی کسب کردیم. یونان در آموزش خلبانان اف۱۶ ما شرکت خواهد کرد. از شما برای این پیشنهاد متشکرم.»

کی‌یف روز جمعه از تصمیم ایالات متحده مبنی بر اینکه دانمارک و هلند هواپیماهای جنگنده اف۱۶ به اوکراین تحویل دهند، استقبال کرد. قرار است آموزش خلبانان اوکراینی برای بهره‌برداری از این هواپیماها را یک ائتلاف ۱۱ کشوری در ماه جاری برعهده بگیرد و مقامات امیدوارند که خلبان‌ها تا اوایل سال ۲۰۲۴ آموزش‌های کافی را ببینند.

یونان از زمان تهاجم روسیه به اوکراین حامی سرسخت اوکراین بوده و کمک‌های بشردوستانه و تسلیحات از جمله خودروهای جنگی پیاده نظام، کلاشینکف، پرتابگرها و مهمات به اوکراین ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میتسوتاکیس در این دیدار گفت که یونان در تلاش برای بازسازی اوکراین با تاکید خاص بر بازسازی اودسا حضور خواهد داشت.

شهربندری اودسا اوکراین در اوایل قرن نوزدهم زادگاه یک سازمان مخفی انقلابی یونانی بود که به جرقه انقلاب ۱۸۲۱ علیه حکومت عثمانی در یونان کمک کرد.

زلنسکی با سفر به سوئد، هلند، دانمارک و اکنون یونان در حال پایان دادن به تور اروپایی خود است. سفر او به آتن با ضیافت شام غیررسمی میتسوتاکیس با رهبران بالکان، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل، رئیس شورای اروپا همزمان شد.

یونان تاکنون متحد تاریخی روسیه به شمار‌آمده است اما سیاست خارجی این کشور با رهبری میتسوتاکیس شاهد تغییراتی بوده است و پس از تهاجم مسکو به اوکراین، آتن به صراحت این تهاجم را محکوم کرده است.

یونان سال گذشته ده‌ها تن از اعضای نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی روسیه را اخراج کرد و میزبان هزاران اوکراینی و خانواده‌هایشان است.

در اوایل ۲۰۲۲، زلنسکی در یک جلسه ویژه پارلمان یونان سخنرانی تلویزیونی ایراد کرد و از یونانی ها برای بازسازی ماریوپول و اودسا، دو شهر اوکراینی که برای قرن‌ها جمعیتی یونانی داشته است، درخواست کمک کرد.

بیشتر از جهان