دیدار وزیر خارجه ترکیه و رئیس‌ جمهور اوکراین؛ گفت‌وگو درباره احیای توافق صادرات غلات

با خروج روسیه از توافق دریای سیاه در ماه گذشته میلادی، تنش‌ها در این دریا افزایش یافته است

وزیر خارجه ترکیه، جمعه، ۲۵ اوت در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، ملاقات کرد-REUTERS

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور)، در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، ملاقات کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنها در این ملاقات درباره قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه گفت‌وگو کردند. روسیه ماه گذشته از توافق [حفظ امنیت انتقال] صادرات غلات دریای سیاه خارج شد. 

دیپلمات‌ها قبلا گفته بودند که مذاکرات دو مقام فوق، بر توافق صادرات غلات متمرکز خواهد بود.

زلنسکی در برنامه پیام‌رسان تلگرام نوشت: «درباره موضوع‌های مهم بحث‌ و گفت‌وگو کردیم؛ فرمول صلح برای اوکراین، آمادگی برای نشست جهانی صلح (که اوکراین آن را برنامه‌ریزی کرده است)، خطرهای ناشی از ممانعت روسیه در گذرگاه صادرات غلات دریای سیاه.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با خروج روسیه از توافق دریای سیاه در ماه گذشته میلادی، تنش‌ها در این دریا افزایش یافته است. نخستین کشتی غیرنظامی که به‌‌رغم ممانعت روسیه از عبور‌و‌مرور در دریا توانست اوکراین را ترک کند، اوایل اوت به استانبول رسید. 

توافق انتقال و صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، ژوئیه ۲۰۲۲ و با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد منعقد شد. این توافق، امکان صادرات غلات تولیدی اوکراین را از طریق دریای سیاه به نقاط مختلف جهان، فراهم می‌کرد. آنکارا در تلاش بوده است که مسکو را به بازگشت به این توافق ترغیب کند. 

روزنامه آلمانی بیلد، هفته گذشته، ۱۸ اوت، با استناد به مكاتبات رسمی که به دست آورده بود، نوشت که در پی خروج مسکو از توافق، روسیه، ترکیه و قطر در تکاپو بوده‌اند که خود را برای تنظیم توافق جدید صادرات غلات آماده کنند.

این نشریه نوشت: «بر اساس قرارداد جدید، روسیه غلات خود را عمدتا به کشورهای آفریقایی ارائه خواهد کرد، قطر عهده‌دار حمایت مالی این روند خواهد بود، و ترکیه مسئولیت مسائل سازماندهی آن را بر عهده خواهد داشت. 

قرارداد توافق غلات دریای سیاه ه اوکراین اجازه می‌داد تا به‌‌رغم تهاجم گسترده روسیه و تداوم جنگ، غلات خود را صادر کند. این قرارداد پس از چند بار تمدید، دوشنبه، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) پایان یافت و روسیه حاضر به پذیرش تمدید آن نشد.

مسکو پنجشنبه، ۱۷ اوت، رسما و یکجانبه از این توافق خارج شد و این اقدام، افزایش قیمت گندم و نگرانی از بروز ناامنی غذایی را در جهان به دنبال آورد.

بیشتر از جهان