یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند

این فضانوردان با رسیدن به کپسول اسپیس‌اکس جایگزین چهار فضانوردی می‌شوند که از ماه مارس در آنجا زندگی می‌کنند

در تازه‌ترین ماموریت فضایی ناسا و اسپیس‌ایکس، چهار فضانورد از چهار کشور روز شنبه ۲۶ اوت (چهارم شهریور) به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فضانوردان قرار است روز یکشنبه به آزمایشگاه مداری در کپسول اسپیس‌ایکس برسند و جایگزین چهار فضانوردی شوند که از ماه مارس در آنجا زندگی می‌کنند.

عملیات پرتاب موشک فالکون ۹ برای انجام یک ماموریت شش ماهه، پس از تاخیری یک‌روزه، روز شنبه از مرکز فضایی کندی انجام گرفت.

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، دقایقی قبل از پرواز فالکون ۹ گفت: «برای اکتشاف فضا، باید این کار را به‌طور مشترک و با هم انجام دهیم. فضا یک محیط جهانی است و همکاری بین‌المللی در این زمینه ضرورت دارد.»

پس از عملیاتی شدن این پرتاب نیز یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی - آمریکایی ناسا، با ارسال پیامی رادیویی از مدار زمین گفت: «ما یک تیم متحد با یک ماموریت مشترک هستیم. وقتی به‌طور هماهنگ با یکدیگر همکاری کنیم کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.»

همراه یاسمین مقبلی که فرماندهی این عملیات را برعهده دارد، فضانوردان دیگری به نام‌های آندریاس موگنسن دانمارکی از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و کنستانتین بوریسوف از روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر و مادر یاسمین مقبلی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران خارج شدند و به آلمان رفتند. او که متولد تیرماه ۱۳۶۲ است، مدرک تحصیلی‌اش را در کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هوافضا از دانشگاه ماساچوست گرفت. تحصیلات تکمیلی‌اش را نیز در رشته خلبانی مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا با درجه ممتاز به پایان رساند. این فضانورد و خلبان ایرانی‌تبار ساکن نیویورک بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ماموریت با ۲۵ نوع هواپیما را در سابقه کاری‌اش دارد. او مادر دو دختر دوقلو نیز است.

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷، همراه ۱۸ هزار نفر دیگر در آزمون ناسا شرکت کرد و یکی از ۱۲ نفری بود که برای عضویت در گروه ۲۲ فضانوردان ناسا انتخاب شد. مقبلی تاکنون چهار نشان هوایی، یک مدال ستایش و سه مدال موفقیت در نیروی دریایی را دریافت کرده است و از او با ‌عنوان نخستین زن ایرانی‌تبار فضانورد یاد می‌کنند.

این زن فضانورد که در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی نیز از مردم ایران حمایت کرده بود، اعلام کرده امیدوار است به دختران ایرانی نشان دهد که آن‌ها نیز می‌توانند به اهداف بلندشان دست پیدا کنند. او قبل از پرواز گفت: «باور به خود چیزی واقعا قدرتمند است.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Jasmin Moghbeli (@astrojaws)

آندریاس موگنسن، فضانورد دیگری که در ماموریت فضایی فالکون ۹ حضور دارد، پس از گرفتن مدرک مهندسی در زمینه سکوهای نفتی در سواحل غرب آفریقا کار کرد. این فضانورد دانمارکی به افرادی که از تغییر مسیر شغلی‌اش متحیر شده بودند، گفت: «در آینده به حفاری‌هایی در فضا نیاز خواهیم داشت.»

ساتوشی فوروکاوا نیز فضانورد دیگری است که قبل از ساخت فضانورد ژاپنی، یک دهه را به‌عنوان جراح گذراند. او نیز مانند همکار دانمارکی‌اش پیش از این از ایستگاه فضای بین‌المللی بازدید کرده است.

کنستانتین بوریسوف روسی، یک تازه‌کار فضایی محسوب می‌شود که پس از تحصیل در رشته بازرگانی به مهندسی رو آورد. او یک مدرسه غواصی آزاد را در مسکو اداره می‌کند.

قرار است در ماه سپتامبر نیز یکی دیگر از فضانوردان ناسا از قزاقستان به همراه دو فضانورد روس به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند.

حساب اکس (توییتر) ناسا روز شنبه با انتشار تصاویری از ارسال فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس نوشت: «پس از جداسازی مرحله دوم، این فضاپیما اکنون با چهار عضو در مدار است و قرار است روز یکشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد.»

به نوشته حساب ناسا، یاسمین مقبلی به‌عنوان فرمانده این عملیات فضانوردی از همه کسانی که خدمه و فضاپیما را برای پرواز آماده کردند تشکر کرد.

بیشتر از علوم