طالبان می‌گویند در نزدیکی کانال قوش‌تپه یک مدرسه فنی‌حرفه‌ای می‌سازند

به گفته طالبان، در این مدرسه زمینه آموزش‌های عملی برای دانش‌آموزان فراهم خواهد شد

منتقدان می‌گویند طالبان در نظر دارند به منظور تضعیف اقوام بومی شمال، پشتون‌های پاکستان را در قوش‌تپه مستقر کنند‌ــ خبرگزاری باختر

اداره آموزش‌های فنی حرفه‌ای طالبان اعلام کرد که در نزدیکی کانال قوش‌تپه استان جوزجان در شمال افغانستان، یک مدرسه کشاورزی می‌سازد.

تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان اعلام کرد که با تکمیل عملیات احداث کانال قوش‌تپه، امکان آموزش عملی دانش‌آموزان در این مدرسه نیز فراهم می‌شود. 

طالبان کانال قوش‌تپه را که در حال ساخت است، یکی از دستاورهای بزرگ نظامشان می‌دانند و ادعا می‌کنند برای ساخت این کانال هیچ بودجه خارجی در کار نبوده است. این کانال که قرار است از آب رود آمودریا پر شود، ۲۸۵ کیلومتر طول دارد و در شمال افغانستان ایجاد شود و می‌تواند ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را آبیاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساخت این مدرسه در نزدیکی کانال قوش‌تپه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این در مورد توزیع زمین‌های اطراف این کانال میان پشتون‌های پاکستانی‌تبار گزارش‌هایی وجود داشت. کشنگران سیاسی افغان بر این باورند که طالبان با توزیع این زمین‌ها و ساخت مسکن در اطرف این کانال آبی، درصددند «بافت جمعیتی را تغییر دهند و هویت منطقه را محو کنند».

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی پیشین جبهه مقاومت ملی افغانستان، آذر ۱۴۰۱ در توییتی نوشت که طالبان توزیع زمین‌های اطراف کانال قوش تپه بین افراد غیربومی را آغاز کرده‌اند. در توییت احمدی آمده بود: «گروه اشغالگر طالبان توزیع زمین‌های پیرامون قوش‌تپه بین خانواده‌ تروریست‌های انتقال‌یافته از وزیرستان و ایالت خیبرپختون‌خواه پاکستان و دیگر مردمان غیربومی را شروع کرده‌اند.»

منتقدان طالبان هم تاکید دارند که طالبان برای تضعیف اقوام بومی شمال که عمدتا غیرپشتون‌‌اند، در تلاش‌اند ساخت کانال قوش‌تپه را تکمیل و پشتون‌ها را در این منطقه‌ مستقر کنند.

سید انور سادات، معاون شورای امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، فروردین‌ماه در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت فارسی گفته بود که برنامه تغییر بافت جمعیتی شمال افغانستان بیش از ۱۰۰ سال است که ادامه دارد اما به‌دلیل مقاومت مردم برای حفظ جغرافیا، فرهنگ و سرزمینشان همواره ناکام بوده است.

سادات افزود: «در ۲۰ سال گذشته، حامد کرزی و اشرف غنی تلاش کردند ناقلین را در شمال مستقر کنند، اما مردم قدرت داشتند و جلو این کار را گرفتند. حالا که ناقلین با حمایت طالبان برگشته‌اند، با سقوط رژیم طالبان دوباره رانده خواهند شد.»