آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ ارائه گزارش تازه از وضعیت حقوق ‌بشر افغانستان

فعالان مدنی افغان همزمان با این نشست، گردهمایی اعتراضی برگزار می‌کنند

قرار است هنرجویان انستیتوی ملی موسیقی افغانستان در تبعید نیز در این نشست برنامه اجرا کنند- AFP

پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر اروپایی این سازمان در ژنو سوئیس، دوشنبه، ۱۱سپتامبر (۲۰ شهریور) آغاز شد. 

در این نشست قرار است ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای افغانستان، گزارش تازه خود را وضعیت حقوق بشر در این کشور ارائه کند.

ریاست نشست دوشنبه را واسلاو بالک، سفیر جمهوری چک در ژنو، بر عهده دارد و فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در افتتاحیه آن سخنرانی می‌کند.

همزمان با این نشست، گردهمایی فعالان مدنی نیز در ژنو برگزار خواهد شد. پروانه ابراهیم‌خیل، از فعالان حقوق زنان افغانستان، گفته است که در این گردهمایی نامه اعتراضی زنان افغان خطاب به کشورهای جهان را خواهد خواند.

به تازگی ۶۳ سازمان‌ حقوق بشری و مدنی در نامه سرگشاده‌ای، خواستار رسیدگی فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل به موارد نقض حقوق بشر در افغانستان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدافعان حقوق بشر و نهادهای جامعه مدنی افغان در داخل و خارج از افغانستان که امضاکنندگان این نامه‌اند، بر ضرورت و فوریت ایجاد یک مکانیزم تحقیق مستقل، اهمیت ادامه بحث در مورد شرایط زنان و دختران در افغانستان، و نیز تمدید ماموریت ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، تاکید کرده‌اند.

در این نامه سرگشاده آمده است که در دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، نه‌تنها مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و هنرمندان هدف آزار‌واذیت قرار گرفته‌اند، بلکه قتل‌های انتقامجویانه، اعدام‌ها، شکنجه و بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن اجباری مقام‌ها و کارکنان حکومت پیشین نیز افزایش یافته است.

چندی پیش، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز حدود ۸۰۰ مورد نقض حقوق ‌بشر به دست طالبان را مستند کرده بود، اما مقام‌های رژیم طالبان همواره این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل فردا، سه‌شنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) نیز در مورد گزارش کمیساریای عالی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان بحث تعاملی خواهد داشت.

همچنین، قرار است هنرجویان عضو «انستیتو ملی موسیقی افغانستان» در تبعید نیز در این نشست برنامه اجرا کنند.

پیش‌تر، احمد ناصر سرمست، رئیس این موسسه، در مورد این اجرا گفته بود: «کنسرت روز سه‌شنبه در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل،  از مهم‌ترین کنسرت‌ها برای انستیتو ملی موسیقی افغانستان در تبعید خواهد بود.» 

او تاکید کرد بود: «این کنسرت ما که در مقر سازمان ملل در ژنو اجرا خواهد شد، فرصت خوبی است برای بیداری اذهان جهان در رابطه با نقض حقوق مردم افغانستان در زمینه هنر موسیقی و دادخواهی برای زنان افغانستان.» 

در پنجاه‌چهارمین نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل که چند هفته طول می‌کشد، علاوه بر گزارش‌دهی، سه گفت‌وگوی تعاملی نیز برگزار خواهد شد.

تمرکز این گفت‌وگوها بر گزارش‌های تازه ریچارد بنت، گزارشگر ویژه این شورا در مورد وضعیت حقوق‌ بشر افغانستان، گزارش سالانه سازوکار تحقیق مستقل برای میانمار و وضعیت حقوق ‌بشر مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت‌ها در میانمار، و نیز گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در مورد ترویج آشتی، پاسخگویی و حقوق بشر در سریلانکا خواهد بود.

گفت‌وگوی تعاملی در مورد گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، سه‌شنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، برگزار خواهد شد.