آمریکا شبکه چند ملیتی حامی تولید پهپاد و هواپیماهای نظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد

مهدی گوگردچیان، حمیدرضا نوری و حسین عینی، از مدیران شرکت هسا از جمله افراد تحریم‌‌شده‌اند

پهپاد مهاجر ۱۰ - ATTA KENARE / AFP

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه و ترکیه را به‌اتهام کمک و همکاری با برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین حکومت ایران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تاکید کرد که این شبکه حمل محموله‌ها و انجام تراکنش‌های مالی در حمایت از تولید پهپاد و فعالیت‌های تولید، تهیه و نگهداری هواپیماهای نظامی شرکت صنایع هواپیما‌سازی ایران (هسا)، با نام مسعار شرکت شاهین، را تسهیل کرده‌اند.

بر اساس این تحریم‌ها. مهدی گوگردچیان، مدیر اجرایی کنونی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، حمیدرضا نوری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هسا، و حسین عینی، مدیر ساخت پهپاد هسا، از جمله افراد تحریم‌‌شده‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که گوگردچیان بر آزمایش پهپاد‌های هسا نظارت داشته و در قراردادهای این شرکت با تامین‌کنندگان خارجی، نماینده این شرکت بوده است. همچنین حمیدرضا نوری به‌عنوان نماینده هسا در تهیه قطعات هوا فضا و هماهنگ‌کننده همکاری هسا با کشورهای خارجی بوده است. حسین عینی نیز بر آزمایش پهپادی این شرکت در سوریه نظارت داشته است.

شرکت فناوری شنژن جیاسیبو (Shenzhen Jiasibo) و مدیر عامل آن «سوچانپنگ» به‌دلیل ارائه یا تلاش برای ارائه حمایت مالی، فناوری و سایر موارد در حمایت از هسا، در لیست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است.

دونگ ونبو، مدیر عامل و سهامدار اصلی شرکت فناوری لاستیک و پلاستیک گیلین آلفا (Guilin Alpha) در ارتباط با فروش دیسک‌های ترمز هواپیما به هسا و فروش و ارسال هزاران قطعه مرتبط با صنایع هوافضا به ارزش بیش از یک میلیون دلار به هسا، تحریم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت که انتقال مستمر و عمدی پهپادهای ایران به روسیه و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و دیگر بازیگران بی‌ثبات‌کننده، باعث می‌شود که ثبات جهانی تضعیف شود.

 تامین‌کنندگان و پیمانکاران مستقر در روسیه

مرکز خدمات فنی دلتا-ارو (Delta-Aero) مستقر در روسیه، ملخ‌ها و تایرها را برای هواپیماهای «ای‌ان ۱۴۰» شرکت هسا که برای استفاده نظامی تجهیز شده‌اند، تامین کرده است. همچنین شرکت سهامی تولیدی علمی اروزیلا (Aerosila) آزمایش‌های زمینی و هوایی هسا را انجام داده و تامین نیروگاه‌های کمکی برای این شرکت مستقر در ایران را تسهیل کرده است. همچنین شرکت سهامی استار در روسیه ، قراردادهایی با هسا برای تعمیرات اساسی اجزای هواپیماهای «ای‌ان ۱۴۰» هسا انجام داده است.

تسهیل‌کنندگان مالی مستقر در ترکیه

صرافان مستقر در ترکیه، محمد توکدمیر و علاءالدین آیکوت، تراکنش‌های مالی دلاری و یورویی به ارزش صدها هزار دلار را در حمایت از خریدهای شرکت هسا از تامین‌کنندگان مختلف از جمله شرکت ماشین آلات «کوتو» مستقر در چین، تسهیل کرده‌اند. شرکت ماشین‌آلات «کوتو» فروش و ارسال موتورهای هواپیماهای سبک قابل استفاده برای پهپادهای سری شاهد به هسا را تسهیل کرده است.

در نتیجه تحریم‌های امروز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علیه این افراد و نهادها، کلیه اموال و منافع این افراد و نهادها در ایالات متحده مسدود می‌شود و هر نهادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ۵۰ درصد سهامش متعلق به این افراد باشد نیز مسدود و کلیه معاملات شهروندان ایالات متحده با این افراد ممنوع می‌شود.

ایالات متحده آمریکا همچنین روز دوشنبه و همزمان با تبادل زندانیان میان تهران و واشینگتن، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرد.