نوبل پزشکی به دانشمندان مجارستانی و آمریکایی برای نقششان در ساخت واکسن کرونا رسید

مراسم اهدای جایزه نوبل پزشکی آغازگر جوایز امسال بود؛ پنج جایزه باقی‌مانده در روزهای آینده به برگزیدگان رشته‌های مختلف اعطا می‌شود

درو وایزمن و کاتالین کاریکو از ایالات متحده و مجارستان نوبل پزشکی ۲۰۲۳ را برنده شدند‌ــ AFP

 کاتالین کاریکو از مجارستان و درو وایزمن از ایالات متحده آمریکا بابت‌ اکتشاف‌هایشان که امکان ساخت واکسن‌های کووید‌ــ۱۹ را فراهم کرد، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی سال ۲۰۲۳ را برنده شدند.

به گزارش رویترز، یافته‌های این دو دانشمند در مورد تغییرات پایه نوکلئوزیدی ساخت واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) موثر علیه کووید‌ــ۱۹را ممکن کرد.

کاتالین کاریکو تا سال ۲۰۲۲ معاون ارشد و رئیس واحد مرتبط با آر‌ان‌ای شرکت بیون‌تک بود و پس از آن، به عنوان مشاور این شرکت تحقیقات پزشکی فعالیت کرده است. او همچنین استاد دانشگاه سگد (Szeged) مجارستان و از استادان دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا است.

وایزمن نیز استاد تحقیقات واکسن در دانشکده پرلمن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاتالین کاریکو موفق شد برای جلوگیری از ایجاد واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن به ام‌آر‌ان‌ای ساخت آزمایشگاه، راهی پیدا کند؛ موضوعی که قبلا به عنوان یک مانع بزرگ در برابر هرگونه استفاده درمانی از ام‌آر‌ان‌ای دیده می‌شد.

او در سال ۲۰۰۵ با همراهی وایزمن نشان داد که تنظیمات نوکلئوزیدها، حروف مولکولی که کد ژنتیکی ام‌آر‌ان‌ای را می‌نویسند، می‌توانند ام‌آر‌ان‌ای را زیر رادار سیستم ایمنی نگه دارند.

ریکارد سندبرگ، عضو مجمع نوبل در موسسه کارولینسکا، درباره اعطای این دو جایزه به دانشمندان مجارستانی و آمریکایی گفت: «جایزه نوبل امسال به کسانی تعلق می‌گیرد که کشف آن‌ها درک ما را از نحوه تعامل ام‌آر‌ان‌ای با سیستم ایمنی تغییر داد و در طول همه‌گیری اخیر، تاثیر عمده‌ای بر جامعه داشت.»

اعطای جایزه پزشکی نوبل آغازگر جوایز امسال بود؛ از برندگان پنج جایزه باقی‌مانده هم در روزهای آینده رونمایی می‌شود.

جایزه نوبل یکی از معتبرترین جایزه‌های جهان در عرصه‌های مختلف شناخته می‌شود. این جایزه را مجمع نوبل موسسه کارولینسکا در سوئد به برگزیدگان اهدا می‌کند و مبلغ آن ۱۱ میلیون کرون سوئد (حدود یک میلیون دلار) است.

این جوایز را که اولین بار در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند، آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و تاجر ثروتمند سوئدی، ایجاد کرد و به برگزیدگان دستاوردهایی در عرصه‌های علم، ادبیات، صلح و همچنین اقتصاد اعطا می‌شود.

جوایز نوبل را پادشاه سوئد در مراسمی در استکهلم که روز ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ نوبل، برگزار خواهد شد به برندگان اهدا می‌کند و پس از آن یک ضیافت مجلل در تالار شهر به افتخار آنان برپا می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، سوانته پابو، دانشمند سوئدی، به دلیل کشفیاتش در مورد تکامل انسان برنده جایزه نوبل پزشکی شد. اکتشاف‌های کلیدی سوانته پابو در مورد سیستم ایمنی بدن و آنچه انسان را منحصر‌به‌فرد کرده است، نگرش جدیدی آشکار کرد. او با مقایسه ما و «پسرعمو»های منقرض‌شده‌مان، به پرسش‌های که بی‌پاسخ مانده بودند، جواب داد.

بیشتر از علوم