هجوم کوچی‌ها به ورس بامیان و قطع درختان یک مدرسه

یکی از شاهدان این رویداد می‌گوید که کوچی‌ها مسلح بوده‌اند و با زور اسلحه از ایستادگی مردم در برابر قطع کردن درختان مدرسه جلوگیری کردند

تنش میان کوچی‌ها با ساکنان بومی به‌ویژه در مناطق هزاره‌نشین در دوران حکومت طالبان بیشتر شده است-MANDEL NGAN/ AFP

منابع مردمی در استان بامیان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که کوچی‌های (عشایر) مسلح با همکاری مقام‌های محلی طالبان در استان ورس، درختان و فضای سبز یک مدرسه را تخریب کرده‌اند.  

به گفته این منابع، کوچی‌ها یکشنبه‌شب، نهم مهر (یکم اکتبر)، به محوطه فضای سبز مدرسه «پتاب سراب» شهرستان ورس هجوم بردند و درختان آن را قطع کردند.  

این منابع می‌افزایند که کوچی‌ها ساکنان محل را که می‌کوشیدند مانع قطع درختان شوند، به مرگ تهدید کردند و گفتند که در حکومت طالبان «تاریخ مردم هزاره» تمام شده است.  

در ویدیویی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، دیده می‌شود که ساکنان محل در مسجد جامع روستا گرد آمده‌اند و به هجوم کوچی‌ها و تخریب درختان مدرسه اعتراض می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شاهدان این رویداد می‌گوید که کوچی‌ها مسلح بوده‌اند و با زور اسلحه، مانع ایستادگی مردم محل و تلاش آنان برای حفظ درختان مدرسه شده‌اند.  

یکی دیگر از شاهدان می‌گوید: «کوچی‌های مسلح درختان مدرسه را قطع کردند و حکومت محلی (طالبان) هم با آن‌ها همکاری کرد. شبانه آمدند و درختان را قطع کردند.» 

عشایر موسوم به «کوچی‌»، ادعای مالکیت بخش‌هایی از مناطق هزاره‌نشین را در استان ورس دارند و از ساکنان بومی این منطقه خواسته‌اند که املاک موضوع این منازعه را ترک کنند. ساکنان روستای سفید نهور سراب ادعا می‌کنند که کوچی‌ها به آن‌ها هشدار داده‌اند که مغازه‌ها و غرفه‌های خود را در بازار بند کوسه نیز ترک کنند.  

در پی سلطه دوباره طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، گزارش‌های متعددی از هجوم کوچی‌ها به مناطق هزاره‌نشین، تاجیک‌نشین و ازبک‌نشین منتشر شده است. گفته می‌شود که بیشتر کوچی‌ها مسلح‌اند و با زور اسلحه، دام‌های خود را در زمین‌های کشاورزی چرا می‌دهند.  

تنش میان کوچی‌ها با ساکنان بومی، به‌ویژه در مناطق هزاره‌نشین، در دوران حکومت طالبان بیشتر و شدیدتر شده است. هزاره‌‌تبارها به‌دلیل در اختیار نداشتن اسلحه، قادر به مقابله با کوچی‌ها نیستند.