طالبان مدیر تئاتر هرات و مدافع حقوق تراجنسیتی‌ها را بازداشت کردند

فکوری بیش از سه سال است که برای حقوق تراجنسیتی‌ها دادخواهی می‌کند

فریدون فکوری - هنرپیشه تئاتر و سینما-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

فریدون فکوری، مدیر تئاتر هرات و یکی از مدافعان حقوق تراجنسیتی‌ها، به دست نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شد.  

منابع آگاه مردمی به ایندیپندنت فارسی گفتند که فریدون فکوری هفته جاری پس از خروج از اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، به دست طالبان بازداشت شده است.  

این منابع آگاه افزوده‌اند که طالبان دلیل بازداشت فکوری را مشخص نکرده‌اند.  

تاکنون مقام‌های محلی طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقیب آروین، شاعر و نویسنده، خواستار آزادی فوری فریدون فکوری شد.  

او در حساب فیسبوک خود نوشت: «فریدون فکوری مسئول تئاتر و از چهره‌های برجسته سینما و تئاتر در هرات به دست طالبان زندانی شده است. فکوری دست‌کم سی سالی است در این عرصه بها جان و دل فعال است وامیدوارم هرچه زودتر به آغوش خانواده‌اش برگردد.» 

فریدون فکوری خواستار رفع ممنوعیت آموزش دختران از طرف طالبان بود.  

فریدون فکوری، نویسنده، کارگردان و هنرپیشه سینما و تئاتر در استان هرات است و تعداد زیادی نمایش‌های تئاتر برگزار کرده است. او به تعداد زیادی از جوانان تئاتر آموزش داده است.  

فکوری بیش از سه سال می‌شود که برای حقوق تراجنسیتی‌ها دادخواهی می‌کند و گروهی را با حضور شماری از این افراد تشکیل داده است. او در چندین مصاحبه‌، هشدار داده بود که کار به‌عنوان مدافع حقوق تراجنسیتی‌ها در استان هرات با حضور افراط‌گرایان مذهبی خطرناک است، اما با وجود آن، دست از تلاش برای دفاع از حقوق آن‌ها بر نمی‌دارد.  

مشخص نیست که بازداشت فریدون فکوری، ارتباطی با فعالیت‌های دادخواهانه پیرامون حقوق تراجنسیتی‌ها دارد یا خیر. 

با روی کار آمدن طالبان در قدرت، بخشی از تراجنسی‌ها و هم‌جنسگرایان افغان کشور را ترک کرده‌اند و بسیاری به شکل پنهانی و با ترس از طالبان به زندگی ادامه می‌دهند. پیش‌تر، ایندیپندنت فارسی گزارش داده بود که در دوران طالبان، چندین تراجنسی و هم‌جنسگرا به دست طالبان بازداشت شده‌اند. 

با سرنگونی حکومت افغانستان به‌دست طالبان، محدودیت‌های شدیدی علیه فعالیت هنرمندان تئاتر وضع شده است و طی دو سال حکومت این گروه، هنرمندان در هرات کمترین تعداد اجرای تئاتر را داشته‌اند. تئاتر در هرات بیش از یک قرن قدامت دارد، اما هنرمندان تحت حاکمیت طالبان با اختناق و سرکوب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. طالبان اجازه برپایی نمایش‌های انتقادی تئاتر را نمی‌دهند و نادیده گرفتن این درخواست طالبان، ممنوعیت از کار و بازداشت را در پی دارد. طالبان فعالیت زنان در تئاتر را ممنوع اعلام کردند و هنرپیشگان زن با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شده‌اند.