اورشلیم پست: حسن نصرالله در مخمصه میان تهران و بیروت 

تشخیص نیت واقعی نصرالله دشوار است، در اصل به این دلیل که حتی خود او مردد به نظر می‌رسد

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، (راست)، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، (چپ)، لبنان، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳‌ـ Hezbollah's Media Office / AFP

از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، مرز شمالی اسرائیل با لبنان نیز به منطقه تنش و برخورد تبدیل شده است. گرچه تمرکز اصلی جنگ با حماس در غزه است، جای تردیدی نیست که مرز اسرائیل و لبنان جبهه‌ای فرعی اما فعال بوده است.

اما سوال اصلی این است که آیا اقدام‌های حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ژست‌هایی برای رفع تکلیف بوده یا مترصد لحظه‌ مناسب است تا درگیری را به جنگی تمام‌عیار تبدیل کند. اورشلیم پست در مقاله‌ای به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد تشخیص نیت واقعی نصرالله دشوار است، زیرا حتی خود او در این مورد مردد به نظر می‌رسد.

حزب‌الله اکنون نفوذ سیاسی قابل‌ملاحظه‌ای در لبنان دارد و با پذیرش هویت ملی لبنانی، تاکید دارد که از لبنان در مقابل تهدیدهای گوناگون محافظت می‌کند. هرچند برخی این تحول حزب‌الله و ملی‌گرایی‌‌اش را واقعی می‌دانند، بسیاری دیگر به آن با دیده تردید می‌نگرند و ترفندی برای پنهان‌سازی انگیزه‌های واقعی این سازمان می‌دانند.

علاوه بر این، حزب‌الله در داخل نیز با افکار عمومی منفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که این سازمان را بانی رکود اقتصادی و بن‌بست سیاسی لبنان می‌داند.

به نوشته اورشلیم پست، حزب‌الله در تنگنای دشواری قرار دارد‌ــ بین هویتش به‌عنوان نیروی نیابتی ایران و وفاداری‌اش به‌‌عنوان یک نهاد لبنانی میهن‌پرست، بین موضعش در محور مقاومت با آرمان گسترش انقلاب اسلامی و آزادسازی فلسطین، و قرارگیری در جایگاه دژ محافظ لبنان گیر کرده است.

نصرالله با مخمصه بزرگی مواجه است: درگیری جاری با اسرائیل محکی در اثبات هدف این سازمان است. با وجود این، درگیری در جنگی که در تضاد با منافع کشور است ادعای حزب‌الله به‌عنوان «محافظ» لبنان را از اساس نقض می‌کند، مخالفت داخلی را تشدید می‌کند، و احتمالا آسیبی قابل‌ملاحظه‌ به ظرفیت و توانمندی این سازمان می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مخمصه سبب شده است که با توجه به نگرانی‌های داخلی لبنانی‌ها، نصرالله از درگیری در جنگی تمام‌عیار اجتناب کند، دست‌کم در حال حاضر.

در چهار سال گذشته، لبنان با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان بوده است، و اداره کشور به‌دست دولت انتقالی وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. شهروندان لبنانی به‌خوبی آگاه‌اند که ورود به جنگ می‌تواند بحران انسانی و اقتصادی فعلی را تشدید کند و ویرانی گسترده غزه زنگ هشدار سرنوشتی است که در صورت درگیری حزب‌الله در جنگ، در انتظارشان است.

اورشلیم پست در ادامه می‌نویسد ملاحظات داخلی حزب‌الله همسو با منافع جمهوری اسلامی در اجتناب از درگیری در جنگ است.

ملاحظات داخلی لبنان در دو سخنرانی اخیر نصرالله آشکار بود، که تلاش می‌کرد حزب‌الله را همسو با فلسطینیان ترسیم کند. با وجود این، تردید او در تشدید درگیری مشخص بود، به‌خصوص وقتی بر ادعای بی‌اطلاعی جمهوری اسلامی از حمله حماس تاکید داشت. این سخنرانی‌ها انتقاد شدید جهان عرب را برانگیخت و نصرالله را متهم کردند که از یک سو از مقاومت و مقابله با اسرائیل تمجید می‌کند اما در نهایت، فلسطینیان را در موقع نیاز رها کرده است.

به نوشته اورشلیم پست، نصرالله، هم‌راستا با جمهوری اسلامی، راهبردی بینابین اتخاذ کرده است تا از جنگ تمام‌عیار اجتناب کند، و در عین حال خود را قهرمان آرمان مقاومت جلوه دهد. او در پی روش‌های فرسایشی است تا در مرز شمالی، ارتش اسرائیل را تحت فشار قرار دهد و سبب شود هزاران شهروند اسرائیلی منازلشان را تخلیه کنند، و هم‌زمان به تفسیرش از «قواعد بازی» پایبند است و از تبدیل درگیری به جنگی تمام‌عیار جلوگیری می‌‌کند.

اصطکاک‌های مرزی حزب‌الله با اسرائیل در چارچوب تصویر کلی‌تر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و یمن قرار می‌گیرد که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه را تحت فشار گذاشته‌اند، و هدفشان وادار کردن اسرائیل به پذیرش آتش‌بس است.

اورشلیم پست می‌نویسد اما اگر نصرالله بخواهد درگیری را به جنگی تمام‌عیار تبدیل کند، این احتمال وجود دارد که اسرائیل را تحریک کند تا آغازگر حمله باشد. برای او که خود را رهبری محتاط و حسابگر می‌داند، دشوار خواهد بود آغاز جنگی ویرانگر را برای مردم لبنان توجیه کند.

اورشلیم پست در پایان می‌نویسد گفتمان نصرالله احتمالا متمرکز بر ترسیم اسرائیل در قامت متجاوز خواهد بود و خود را «محافظ» لبنان جلوه می‌دهد که وادار شده است در پاسخ به اعمال اسرائیل، اقدام به دفاع و تلافی‌جویی کند.

در حال حاضر، حزب‌الله تصمیم گرفته است به آتش‌بس اسرائیل و حماس ملحق شود، اما رویارویی اسرائیل و حزب‌الله تمام نشده است.