رزا اوتنبایوا: کشورهای منطقه نگران حمله‌های تروریستی بیشتر از خاک افغانستان‌اند

در نشست شورای امنیت، رئیس یوناما از دولت‌های جهان خواست تعامل بیشتری با طالبان داشته باشند

رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما در حال سخنرانی در نشست شورای امنیت-UNAMAnews/X@

رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز چهارشنبه ۲۹ آذر در نشست شورای امنیت گفت که کشورهای منطقه به شدت نگران حمله‌های بیشتر تروریستی در افغانستان‌ و از داخل خاک آن کشورند و به نظر آن‌ها طالبان برای مهار تهدیدها اقدام کافی نکرده‌اند.

اوتنبایوا گفت سه حمله اخیر در افغانستان به کشته شدن ۳۹ نفر از شیعیان منجر شد که در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به آن اشاره شده است. او همچنین افزود که در سه حمله دیگر، روحانیان شیعه هدف قرار گرفتند که در آن‌ها ۹ نفر کشته شدند. مسئولیت همه این حمله‌ها را داعش خراسان بر عهده گرفته است.

رئیس یوناما افزود که هم‌زمان با وقوع حمله‌های تروریستی در افغانستان، کشورهای منطقه نگران وقوع حمله‌های تروریستی بیشتر از داخل خاک افغانستان‌اند. اوتنبایوا افزود: «به‌خصوص دولت پاکستان در مورد حمله‌های تحریک طالبان پاکستان نگران است.» به گفته رئیس یوناما، مقام‌های دولت پاکستان معقتدند که مقام‌های رژیم طالبان اقدام کافی برای مهار تی‌تی‌پی نکرده‌اند.

با این حال، اوتنبایوا بر تعامل با رژیم طالبان تاکید کرد و گفت که دولت‌های جهان باید تعامل بیشتری با طالبان داشته باشند و آنچه در دو سال گذشته صورت گرفته است کافی نیست. اوتنبایوا افزود که تعامل با طالبان به‌معنای رسمیت دادن به آنان نیست و طرف‌های تعامل باید انعطاف‌ بیشتری از خود نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس یوناما همچنین گفت که طالبان به تلاش‌ها و درخواست‌های مکرر برای بازگشایی مدرسه‌ها به روی دختران پاسخ منفی داده و گفته‌اند که این موضوع داخلی افغانستان است. اوتنبایوا تلاش طالبان برای تامین امنیت در افغانستان را «موفق» توصیف کرد و افزود که با وجود این، تهدیدهای جدی به‌ویژه علیه کودکان وجود دارد.

رئیس یوناما در گزارش از اوضاع افغانستان به نقض شدید حقوق بشر اشاره کرد و گفت: «از موارد کلیدی نقض حقوق بشر در افغانستان، تبعیض هدفمند و فراگیر علیه زنان، نبود نمایندگی معنادار اقوام مختلف، تداوم قتل‌های هدفمند و بدرفتاری و شکنجه در این کشور است که در دو سال گذشته جریان داشته است.»

اوتنبایوا به آزادی ندا پروانی و ژولیا پارسی، دو تن از فعالان حقوق زنان، از زندان طالبان اشاره کرد و گفت با وجود این، شماری از فعالان زن، خبرنگاران، و فعالان و مدافعان حقوق بشر در زندان‌اند و یوناما پیوسته در این مورد با طالبان گفت‌وگو می‌کند.

اوتنبایوا در مورد نقض قوانین بین‌المللی در رژیم طالبان گفت: «پذیرفتن اینکه قوانین بین‌المللی در افغانستان عملی شود برای سازمان ملل متحد از شرایط حتمی است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش نیز جلسه‌ای در مورد وضع زنان در افغانستان پشت درهای بسته برگزار کرد. در گزارش‌هایی که از آن نشست منتشر شد آمده بود که نمایندگان کشورهای حاضر در جلسه از نقض مداوم حقوق بشر و به‌ویژه سرکوب هدفمند زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار افزایش فشار به طالبان برای رعایت قوانین بین‌المللی شده‌اند.

در حالی که فعالان سیاسی و به‌ویژه مخالفان طالبان همواره از نحوه عملکرد یوناما در افغانستان انتقاد کرده‌اند، رزا اوتنبایوا با تاکید بر افزایش تعامل با طالبان افزود که مقام‌های رژیم این گروه از تعامل استقبال می‌کنند و می‌خواهند از روش‌ها و قواعد بین‌المللی بیشتر آگاه شوند.

اوضاع انسانی در افغانستان بسیار نگران‌کننده است. زمستان در حالی فرا می‌رسد که بیش از ۲۰ میلیون انسان به کمک نیاز دارند و افراد بیشتری نیز به کمک‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

از سوی دیگر، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مورد محتوای آموزشی در کتاب‌های درسی مدرسه‌های افغانستان و به‌ویژه مدرسه‌های دینی که طالبان راه‌ انداخته‌اند ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است این محتوا بازبینی شود.

طالبان در بیش از دو سال سلطه بر افغانستان، در کنار اینکه آموزش دختران را تا کلاس ششم محدود کردند، محتوای آموزشی مدرسه‌های پسران را نیز دستکاری کردند و پنج هزار مدرسه جهادی در سراسر افغانستان راه‌اندازی کردند. روند گسترش مدرسه‌های جهادی همچنان ادامه دارد.

براساس برنامه وزارت معارف (آموزش و پرورش) رژیم طالبان، که بر مبنای دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، تدوین شده است، قرار است در همه شهرستان‌های افغانستان مدرسه‌های جهادی تاسیس شود. مدرسه‌های جهادی طالبان، که الهام‌گرفته از مدرسه‌های دینی پاکستان و پیرو مکتب دیوبندی است، نگرانی‌ها در مورد ترویج تروریسم در کشورهای همسایه افغانستان را برانگیخته است.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، سفیران شماری از کشورهای جهان نیز در مورد افغانستان صحبت کردند و بیشتر آنان از تعامل با رژیم طالبان حمایت کردند، اما در عین حال تاکید کردند که رعایت حقوق بشر، حمایت از حقوق زنان، و رفع محدودیت‌ها در حوزه آموزش و اشتغال زنان باید در دستور کار همه تلاش‌ها در افغانستان باشد.

بیشتر از جهان