مردم بیش از ۷۰ کشور جهان در سال ۲۰۲۴ پای صندوق‌های رای می‌روند

این کشورها درمجموع بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند 

تصویر چند رای‌دهنده هندی که انگشت جوهری خود را به نشانه رای‌دادن بالا گرفته‌اند- Manjunath KIRAN/AFP

نشریه نشنال نیوز در گزارشی درباره رویدادهای مهم جهان در سال ۲۰۲۳ می‌نویسد: «اگر سال ۲۰۲۳ را بخواهیم در یک کلام خلاصه کنیم، شاید بهترین واژه برای آن آشفتگی باشد؛ رکورد دمایی بسیاری از کشورها شکست و در برخی از کشورها رویدادهای شدید اقلیمی رخ داد. جنگ‌های جدیدی با خشونت و ویرانی بی‌سابقه در غزه آغاز شد. هند در جایگاه پرجمعیت‌ترین کشور جهان از چین پیشی گرفت و پیشرفت هوش مصنوعی نگرانی و هیجان را توامان به یک اندازه برانگیخت. با وجود پیش‌بینی رکود اقتصادی، اقتصاد جهان به سمت رکود پیش نرفت، اما تورم به کیفیت زندگی میلیاردها نفر آسیب جدی وارد کرد.»

این نشریه این‌طور ادامه می‌دهد: «آن‌هایی که تصور می‌کنند ۲۰۲۴ سال راحت‌تری باشد زیاد امیدوار نباشند. تعداد بی‌سابقه انتخابات ملی را نیز به مسائل فوق اضافه کنید. بیش از ۷۰ کشور جهان که درمجموع بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، پای صندوق‌های رای خواهند رفت.»

هند با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر بزرگ‌ترین انتخابات جهان را از نظر تعداد رای‌دهندگان برگزار می‌کند. پس از آن انتخابات ایالات متحده آمریکا است که رویارویی مجدد احتمالی بین جو بایدن و دونالد ترامپ به‌طورقطع پیامدهای بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت. در سال ۲۰۲۴ همچنین بیش‌از یک‌صد میلیون رای‌دهنده مکزیکی در نخستین گام تاریخی، رئیس‌جمهوری جدید را از بین دو نامزد برجسته زن انتخاب خواهند کرد و میلیون‌ها رای‌دهنده در ایران، آفریقای جنوبی، اندونزی، بنگلادش و پاکستان نیز پای صندوق‌های رای می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمام این رای‌گیری‌ها انتخابات ملی نیست. در ماه ژوئن رقابت برای ۷۰۵ کرسی در پارلمان اروپا برگزار می‌شود که بزرگ‌ترین رای‌گیری فراملی جهان است. همه این‌ها افزون بر بسیاری از رای‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای است که طی ۱۲ ماه آینده برگزار می‌شود. گذشته از این، برای پنج کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل نیز کشمکشی در سطح بین‌المللی به وجود خواهد آمد.

در اوکراین، انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ریزی‌شده برای سال ۲۰۲۴ احتمالا در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه به تعویق می‌افتد.

انتخاب‌های میلیاردها نفر – که بسیاری از آن‌ها جوان و رای‌اولی محسوب می‌شوند – نه‌تنها برای آینده‌شان در کشورهای خود، بلکه برای موفقیت همکاری‌های بین‌المللی که به‌دشواری به دست آمده، بسیار مهم است. مانند آنچه در کاپ ۲۸ در ماه اخیر شاهد بودیم که نزدیک به ۲۰۰ کشور تلاش کردند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به اجماع برسند.

اما شوربختانه در بسیاری از کشورها افراط‌گرایی و پوپولیسم (عوام‌گرایی) جای خود را بیش از پیش باز کرده است. چنانچه تعداد زیادی از رای‌دهندگان برای مشکلات پیچیده به‌دنبال راه‌حل‌های ساده باشند، نتیجه توافق‌نامه‌های امنیتی بین‌المللی، سیاست تغییرات اقلیمی و ثبات داخلی می‌تواند نگران‌کننده باشد. افزایش قدرت سیاسی آن‌هایی که به تنش‌های مذهبی، قومی و اجتماعی دامن می‌زنند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند نیز به همین اندازه نگران‌کننده است.

دنیا در وضعیتی متزلزل به سر می‌برد و فرصت برای مقام‌های فعلی جهان درحال سپری شدن است. زمان تصمیم‌های جدید به زودی فرا می‌رسد.

بیشتر از جهان