وال‌استریت ژورنال: در مقابل جمهوری اسلامی حمله بهتر از دفاع عمل می‌کند

تجربه به جمهوری اسلامی نشان داده است که فتنه‌انگیزی فرصت سیاسی ایجاد می‌کند و بزدلی واشنگتن جمهوری اسلامی را جسورتر می‌کند

رهبر جمهوری اسلامی (چپ) در نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه پاسداران، تهران، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳‌- KHAMENEI.IR/AFP

مقام‌های آمریکایی می‌گویند از ۱۷ اکتبر به این‌سو، ۱۰۳ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. آمریکا فقط به شمار اندکی از این حملات پاسخ داده و در این پاسخ‌ها، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در این دو کشور را هدف قرار داده است.

تازه‌ترین مورد در ۲۵ دسامبر رخ داد و آمریکا در پاسخ به حمله کتائب حزب‌الله به پایگاهش در عراق که در جریان آن سه سرباز آمریکایی زخمی شدند، سه مکان مورد استفاده این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. مقام‌های آمریکایی این اقدام را پاسخی متناسب برای جلوگیری از حملات بیشتر و کاهش خطر بروز جنگ تمام‌عیار میان آمریکا و جمهوری اسلامی توصیف کردند.

داگلاس لندن، از موسسه خاورمیانه و استاد دانشگاه جورج تاون، با اشاره به نامتناسب بودن پاسخ آمریکا به این حملات، در مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال می‌نویسد جمهوری اسلامی تصور می‌کند با آمریکا درگیر مبارزه داوود مقابل جالوت است. این موضوع در جهان اسلام نمودی پذیرفتنی دارد و به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد سرکوب‌های داخلی را توجیه کند. در حال حاضر، جمهوری اسلامی سرعت و دامنه درگیری را دیکته می‌کند. دولت بایدن، که محتاط است تا تنش‌ها تشدید نشود، ژست نظامی صرفا واکنشی‌اش را حفظ کرده است، و به جمهوری اسلامی این تصور را القا می‌کند که در این بازه زمانی می‌تواند در کمال مصونیت، به نیروهای آمریکایی حمله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لندن در ادامه می‌نویسد جو بایدن به‌اشتباه معتقد است که خویشتن‌داری جلو جنگ را خواهد گرفت. اما برعکس، آمریکا باید هزینه‌ای واقعی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند تا جلو حملات بیشتر را بگیرد. هدف قرار دادن نیروهای شبه‌نظامی از لحاظ نظامی بی‌اثر است و به کارزار تبلیغاتی منطقه‌ای جمهوری اسلامی خوراک بیشتری می‌دهد. این موضوع به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد خود را در قامت معیار و الگوی مقاومت اسلامی در مقابل «امپریالیست‌های آمریکایی» ترسیم کند.

به عقیده نویسنده، برای آمریکا حمله بهتر از دفاع عمل می‌کند. اگر بایدن می‌خواهد از بروز جنگی بزرگ‌تر اجتناب کند، باید توجه داشته باشد که چگونه موشک یا پهپادی که از پدافند آمریکا می‌گذرد و نیروهای آمریکایی را می‌کشد، تصمیم‌گیری‌اش را محدود می‌کند. او و سیاست محتاطانه‌اش آماج حملات شبکه‌های خبری قرار می‌گیرد. چنین فشاری، به‌ویژه در دوره کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، او را وادار به واکنش می‌کند و احتمالا به تشدید تنش دوجانبه منجر می‌شود.

لندن در ادامه توصیه می‌کند که با توجه به برتری نظامی آمریکا، تمام این‌ها اجتناب‌پذیر است. کلید حل مشکل این است که واشنگتن جهان را از چشم جمهوری اسلامی ببیند. جمهوری اسلامی از همان ابتدای تاسیس، رویکردی نامتقارن در درگیری‌اش با آمریکا داشته است. آیت‌الله‌ها خود را در جنگ با «شیطان بزرگ» می‌بینند. از سوی دیگر، واشنگتن تحریک‌های تهران را به چشم مزاحمتی گاه و بی‌گاه می‌بیند‌ــ که حواسش را از تهدیدهای امنیتی و اقتصادی بزرگ‌تر چین و روسیه منحرف می‌کند.

رهبران جمهوری اسلامی از کاستی‌هایشان مطلع‌اند اما به همزیستی مسالمت‌آمیز علاقه‌ای ندارند. آن‌ها برای مشروعیت‌بخشی به رژیم سرکوبگرشان، به حفظ درگیری با آمریکا نیاز دارند. بنابراین، راهبرد جمهوری اسلامی به شناخت خطوط قرمز آمریکا وابسته است.

این موضوع پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در سال ۲۰۲۰، به‌روشنی مشهود بود. آمریکا نشان داد که آماده جنگ است و حضور نظامی‌اش در منطقه را تقویت کرد. جمهوری اسلامی بیش از ۱۰ موشک بالستیک به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق شلیک کرد‌ــ که به هدف اصابت نکردند، احتمالا به‌عمد. جمهوری اسلامی به حمله‌ای ساختگی اکتفا کرد تا خطر پاسخ نظامی گسترده آمریکا را به جان نخرد.

به عقیده نویسنده، آمریکا نیز باید نامتقارن فکر کند، دست به اقدام‌هایی بزند که ضعف‌های جمهوری اسلامی را آشکار کند. رهبران جمهوری اسلامی با‌وسواس تصویری از اشراف، کنترل و قدرت ایجاد کرده‌اند تا از شورش‌های ‌مردمی جلوگیری کنند. شاید اکنون زمان آن فرا رسیده باشد که آمریکا حملات سایبری مشهود اما انکارپذیر را مدنظر قرار دهد تا شبکه برق، بانک، نفت یا زیرساخت‌ بندرهای ایران را به‌صورت موقت از کار بیندازد. علاوه بر این، عملیات سایبری می‌تواند رادیو و تلویزیون ایران را هدف قرار دهد و از آن‌ها برای افشای فساد رژیم استفاده کند. جمهوری اسلامی برای اقدام‌های بسیار کمتر از این، حاضر به کشتن مخالفان در خارج از کشور بوده‌ است.

این عضو موسسه خاورمیانه در ادامه می‌نویسد واشنگتن باید به‌روشنی نشان دهد که در صورت تشدید تنش، آماده است اقدام‌های جدی‌تری صورت دهد. آمریکا در حال حاضر ظرفیت استقرار سلاح‌هایی مانند موشک‌های کروز دریایی و هوایی برای نابودی تاسیسات پهپادی و سایر تسلیحات جمهوری اسلامی را دارد. بسته به پاسخ جمهوری اسلامی، آمریکا می‌تواند مواضع سپاه پاسداران را در خلیج فارس هدف قرار دهد.

نویسنده وال‌استریت ژورنال در پایان می‌افزاید آمریکا باید به‌سرعت اقدام کند تا وضعیت کنونی با جمهوری اسلامی را تغییر دهد. امید به اینکه ظرفیت‌های دفاعی تلفات را محدود نگه دارد راهبردی دوام‌پذیر نیست. جمهوری اسلامی اکنون از طریق نیروهای نیابتی‌اش در جنگ است و تجربه به جمهوری اسلامی نشان داده است که فتنه‌انگیزی فرصت سیاسی ایجاد می‌کند. بزدلی واشنگتن جمهوری اسلامی را جسورتر می‌کند. مقام‌های آمریکایی درست می‌گویند که رهبران جمهوری اسلامی به جنگی که نمی‌توانند در آن پیروز شوند علاقه‌ای ندارند. مشکل این‌جا است که واشنگتن به آن‌ها اجازه می‌دهد درگیر جنگی شوند که توان و ظرفیتش را دارند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه