پولی‌سازی دانشگاه‌هایی که قرار بود رایگان بمانند

خدمات رفاهی دانشگاه‌های دولتی به مرور در حال پولی‌شدن است

نمایی از جلوی در اصلی دانشگاه تهران- ATTA KENARE/AFP

طرح پولی‌سازی دانشگاه‌های دولتی به مرور در حال اجرایی‌شدن است. رسانه‌های دانشجویی از اجرا شدن این طرح در دانشگاه امیرکبیر خبر داد. دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال تبدیل‌شدن به بنگاه‌های اقتصادی‌اند و این اقدام با اصل ۳۰ قانون اساسی که اعلام کرده دولت موظف است وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود‌کفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد، در تضاد است.

خبرنامه امیرکبیر همچنین به آخرین وضعیت دانشگاه‌های کشور در روند پولی‌سازی اشاره و اعلام کرد که در دانشگاه صنعتی شریف برای دانشجویان مشمول آموزش رایگان، دروس حذف‌شده اضطراری و دروس مازاد بر برنامه تحصیلی، در مجموع تا سقف هفت واحد، از پرداخت هزینه معاف است.

در دانشگاه تهران نیز حذف اضطراری دروس در مقطع کارشناسی برای دو درس بدون رعایت کف حداقل تعداد واحد در این نیمسال، از طریق سامانه امکان‌پذیر است. در دانشگاه علم‌وصنعت نیز دانشجو با داشتن شرایط مربوطه در هر نیمسال مجاز به حذف یک درس به‌صورت رایگان است. دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز مجاز‌ند به حذف یک درس اقدام کنند. این کار در صورتی امکان‌پذیر است که با حذف درس، تعداد واحدهای باقی‌مانده درنهایت از ۱۲ واحد کمتر نشود و نهایتا دانشجویان از پرداخت هزینه معاف‌اند.

با‌این‌حال، دانشگاه‌های مختلف دولتی در حالی که بنا بر رایگان بودن آن‌ها بود، یکی پس از دیگری در حال پولی‌شدن‌اند. دانشگاه‌ها با بهانه «یکپارچه‌سازی دانشگاه‌ها»، سنوات رفاهی دانشجویان را حذف می‌کنند. این اقدام به معنای کاهش سنوات آموزشی و رفاهی دانشجویان در آینده‌ای نزدیک است که در راستای حذف آموزش رایگان و پولی‌سازی دانشگاه‌ صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق رفاه با سیاست‌هایی چون افزایش هزینه غذا و خوابگاه، پرداخت نقدی یارانه‌ها، برو‌ن‌سپاری خدمات رفاهی و حالا کاهش سنوات مجاز، نقش اصلی را در حذف تحصیل رایگان و کاهش رفاه زندگی دانشجویان ایفا می‌کند، نکته‌ای که در برنامه توسعه هفتم نیز اعلام شده است.

صندوق رفاه دانشجویان که پیش‌تر نیز خبر از افزایش قیمت غذای دانشجویی داده بود، با شروع نیمسال تحصیلی در مهرماه سال جاری بار دیگر طی ابلاغیه‌ای عنوان کرد‌ که سنوات رفاهی دانشجویان کارشناسی و ارشد، هشت و چهار ترم است و هزینه غذا و خوابگاه آنان دوبرابر دیگران است. همچنین قیمت غذای دانشجویی برای نیمسال سوم و چهارم سنوات، پنج برابر، معادل ۵۰ هزار تومان و برای نیمسال‌های بیشتر، هفت برابر، یعنی ۷۰ هزار تومان است.

پیش از این نیز در اغلب دانشگاه‌ها سنوات رفاهی دانشجویان ترم ۹ کارشناسی و پنج ارشد تمدید می‌شد. با پولی‌شدن خدمات رفاهی دانشجویان فشار اقتصادی بر آن‌ها نیز افزایش یافته است. هزینه ماهانه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر در مجموع صرفا برای تداوم حیات یک دانشجوی خوابگاهی، مبلغی حدود دو میلیون تومان خواهد شد.

پیش‌ازاین نیز شوراهای صنفی دانشجویان از تشدید روند آموزش طبقاتی در دانشگاه صنعتی اصفهان با محو تدریجی کلیه حقوق رفاهی و صنفی خبر داده بود. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌تازگی با بهانه ارجاع موارد مختلفی به ناظران دانشجویی در قالب طرح همیار دانشجو، بدون انتخاب دانشجویان و با مدیریت دانشگاه در قالب کار دانشجویی، سعی در تضعیف هر چه بیشتر شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه کرده است.