اعدام داوود عبداللهی، در زندان قزلحصار کرج

داوود عبداللهی در اسفندماه سال ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اعدام محکوم شد

عکس داوود عبداللهی یکی از محکومان به اعدام در پرونده قتل ماموستا «عبدالرحیم تینا» در سال ۱۳۷۸، اخبار روز

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بامداد روز سه‌شنبه داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی اهل مهاباد، را پس از گذراندن ۱۳ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام کرد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، دو ژانویه ۲۰۲۴، در گزارشی نوشت: «داوود عبداللهی در حالی به چوبه‌ دار آویخته شد که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. به‌‌گزارش هرانا، حکم اعدام داوود عبداللهی بدون اطلاع خانواده و آخرین ملاقات با آن‌ها اجرا شد.»

پیش‌تر قاسم آبسته و ایوب کریمی، دو تن دیگر از متهمان پرونده مشترک قتل ماموستا «عبدالرحیم تینا» در چهاردهم آبان‌ماه و هشتم آذرماه امسال در زندان قزلحصار استان البرز اعدام شده بودند. «عبدالرحیم تینا»، امام جماعت مسجد خلفای راشدین مهاباد، در سال ۱۳۸۷ به‌قتل رسید.

اتهام داوود عبداللهی و متهمان دیگر این پرونده محاربه و هواداری از گروه‌های سلفی مسلح عنوان شده بود.

داوود عبداللهی در اسفندماه سال ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمد مقیسه، همراه با شش متهم دیگر به اعدام محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این احکام اعدام هرچند در دیوان عالی کشور ابتدا نقض شدند، اما بعدها، متهمان پرونده بار دیگر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به اعدام محکوم شدند و در نهایت احکام اعدام آن‌ها در دیوان عالی کشور هم تایید شد.

در این پرونده کیفری، علاوه بر داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی چهار شهروند سنی‌مذهب دیگر با نام‌های خسرو بشارت، انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی نیز به اعدام محکوم شدند.

یافته‌های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی، دست‌کم ۷۴۶ تن را پای چوبه دار برده است. این آمار نسبت به سال میلادی قبل، بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که مجموعه احکام اعدامی که در سال ۲۰۲۳ صادر شده است، نسبت به سال میلادی پیش از آن، ۶۸ درصد بیشتر شده است.