آتش‌زدن مراکز رای‌گیری در بنگلادش در آستانه انتخابات سراسری

با شدت گرفتن خشونت‌های پیش از انتخابات در بنگلادش حدود ۸۰۰ هزار مامور امنیتی قرار است روز یکشنبه از مراکز رای‌گیری محافظت کنند

یک جایگاه سخنرانی جلوی پرچم بنگلادش- Canva

در آستانه انتخابات سراسری بنگلادش، پلیس این کشور روز شنبه ششم ژانویه اعلام کرد که افراد ناشناس دست‌کم پنج مدرسه ابتدایی را که مراکز رای‌گیری بودند به آتش کشیدند.

به گزارش رویترز، پلیس در حال بررسی آتش‌سوزی‌ها در حومه پایتخت است، اما گمان می‌رود افراد خاطی که قصد برهم زدن انتخابات روز یکشنبه را دارند، مدارس را در نیمه‌شب به آتش کشیده باشند.

حزب اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش (BNP) که برای دومین بار در سه انتخابات اخیر این کشور مردم را به شرکت نکردن در این رای‌گیری‌ها دعوت می‌کند، می‌گوید حزبی به رهبری شیخ حسینه، نخست‌وزیر، در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به یک رای‌گیری ساختگی است و قصد دارد برای چهارمین دوره متوالی به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود.

در انتخابات پارلمانی پیشین بنگلادش در سال ۲۰۱۹، حزب حاکم با کسب ۹۶ درصد آرا، راه را برای سومین دور نخست‌وزیری حسینه گشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ حسینه در سال ۲۰۰۹ قدرت را به دست گرفته و با انتقادهایی درباره نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان مواجه است. او با امتناع از پذیرش درخواست‌های مخالفان برای استعفا و واگذاری قدرت به یک مقام بی‌طرف برای اجرای انتخابات، حزب مخالف را به تحریک اعتراضات ضد‌دولتی متهم می‌کند که از اواخر اکتبر داکا، پایتخت بنگلادش را تکان داد و به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر در این کشور آسیای جنوبی منجر شد.

حزب ملی‌گرای بنگلادش به رهبری خالده ضیا، نخست‌وزیر پیشین و دشمن سرسخت حسینه، از شهروندان خواسته است از شرکت در انتخابات خودداری کنند و آن‌ها را به اعتصابی دو روزه برای روزهای شنبه و یکشنبه فراخوانده است.

پلیس بنگلادش در عین حال که از تلاش برای برقراری امنیت خبر داد، اعلام کرد در دو روز گذشته حوادث مشابه آتش‌سوزی عمدی در سراسر این کشور گزارش شده است.

پلیس پنجشنبه شب دو نفر را در منطقه ساحلی خولنه به اتهام تلاش برای آتش زدن یک مدرسه دستگیر کرد. فرمانده پلیس این منطقه در عین حال خبر داد که مردم محلی اقدام دیگری برای آتش زدن ساختمان یک مدرسه ابتدایی در همان منطقه را خنثی کردند.

به گزارش پلیس، در یک حادثه جداگانه در جمعه شب دست‌کم چهار نفر از‌جمله یک کودک در آتش‌سوزی مشکوک یک قطار مسافربری جان خود را از دست دادند و هشت نفر نیز زخمی شدند.

ماه گذشته نیز معترضان در جریان یک اعتصاب سراسری که مخالفان برگزار کرده بودند، یک قطار را به آتش کشیدند و چهار نفر در اثر آن آتش‌سوزی جان باختند.

همزمان با شدت گرفتن خشونت‌ها در آستانه برگزاری انتخابات بنگلادش، پلیس این کشور اعلام کرده است که حدود ۸۰۰ هزار نیروی پلیس و ماموران کمکی قرار است روز یکشنبه از مراکز رای‌گیری محافظت کنند. مقام‌های ارتش، نیروی دریایی و هوایی نیز در سراسر این کشور مستقر شده‌اند.

حزب حاکم بنگلادش، اعضای حزب ملی‌گرای این کشور را به تلاش برای اخلال در انتخابات با ایجاد «حکومت وحشت بر مردم بی‌گناه» متهم کرده است، اما مخالفان می‌گویند هیچ اعتمادی به دولت نخست‌وزیر کنونی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ندارند.

بیشتر از جهان