محمد شیاع سودانی خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که در مورد چهارچوب زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق باید به توافق دست یافت

محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خواستار خروج سریع و منظم نیروهای نظامی تحت رهبری آمریکا از آن کشور شد و حضور آن‌ها را عاملی «بی‌ثبات‌کننده» در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای پس از جنگ غزه توصیف کرد.

این درخواست نخست‌وزیر عراق در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شیعه وابسته به آن مدت‌ها است که خواستار خروج نیروهای آمریکا از عراق شده‌اند و نیروهای نیابتی ایران حمله‌های متعددی به پایگاه‌های آمریکا در عراق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سودانی در بخش دیگری از گفت‌وگویش، ضمن اشاره به روابط عراق با آمریکا و کشورهای خارجی، افزود: «روابط ما باید دوباره سامان‌دهی شود تا هیچ توجیهی برای هیچ طرف داخلی یا خارجی برای بازیچه قرار دادن ثبات عراق و منطقه وجود نداشته باشد.»

نخست‌وزیر عراق همچنین در ادامه تاکید کرد که خروج نیروهای نظامی خارجی باید با تفاهم و در روند گفت‌وگو صورت گیرد. او اضافه کرد که در مورد چهارچوب زمانی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق باید به توافقی دست یافت تا این نیروهای نظامی در روندی «صادقانه و سریع» از عراق خارج شوند.

او همچنین با اشاره به لزوم پایان یافتن هرچه سریع‌تر جنگ در غزه تاکید کرد: «اگر چنین نشود، جهان شاهد گسترش بیشتر عرصه درگیری منطقه‌ای خواهد بود و این باعث می‌شود یکی از حساس‌ترین نقاط جهان، که بخش اعظم انرژی کره زمین را در اختیار دارد، به این درگیری‌ها کشیده شود.»

خروج آمریکا از عراق، که یکی از آرزوهای جمهوری اسلامی ایران است، می‌تواند به افزایش نفوذ و قدرت گروه‌های شیعه مورد حمایت حکومت ایران بینجامد که پس از تهاجم جهانی به عراق تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ قدرت یافته‌اند.

گفته‌های او در حالی است که پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرده بود برای خروج نیروهای آمریکایی، که به دعوت عراق به این کشور آمده‌اند، هیچ برنامه‌ای ندارد.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، یکی از منتقدان سرسخت جنگ اسرائیل در غزه بوده و کشتار جمعی و آوارگی غیرنظامیان فلسطینی را نمونه‌ای از نسل‌کشی توصیف کرده‌ است.

دولت عراق بارها گفته است که حمله‌های گروه‌های مسلح به نیروهای خارجی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در آن کشور را غیرقانونی و برخلاف منافع آن کشور می‌داند. دولت بغداد همچنین مدعی است که برخی از عاملان این حمله‌ها را دستگیر کرده است تا از تکرار آن‌ها جلوگیری کند. دولت عراق در عین حال حمله‌های آمریکا به پایگاه‌های نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق را محکوم کرده و چنین اقدام‌هایی را «نقض حاکمیت ملی» عراق دانسته است.

بیشتر از جهان