دولت بایدن حوثی‌های یمن را به فهرست گروه‌های تروریستی بازگرداند

آنتونی بلینکن گفت این تصمیم تا ۳۰ روز اجرا نمی‌شود و در صورت توقف حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌رانی بین‌المللی، امکان ‏دارد بازنگری و لغو شود

چند ساعتی پس از آنکه دولت آمریکا بازگرداندن حوثی‌های یمن به فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی خارجی را اعلام کرد، یک نهاد امنیت دریایی بریتانیا از برخورد پهپاد به یک کشتی در خلیج عدن در سواحل یمن خبر داد.

به‌دنبال تصمیم روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) دولت آمریکا در قرار دادن مجدد شورشیان حوثی یمن به فهرست سیاه گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، این گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن وعده داد حمله به کشتی‌ها را ادامه خواهد داد.

در همین حال، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد که یک کشتی مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفته است و افزود که آتش‌سوزی ناشی از این حمله در کشتی خاموش شده است و کشتی و خدمه‌اش در سلامت‌ به‌سر می‌برند.

وزارت خارجه آمریکا صبح روز چهارشنبه به‌وقت واشنگتن اعلام کرد که انصارالله (حوثی‌های) یمن را به‌دلیل حمله‌های مکرر به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ به فهرست گروه‌های «تروریستی»‌ بازمی‌گرداند. 

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «وزارت خارجه آمریکا اعلام می‌کند که انصارالله را، که معمولا حوثی‌ها نامیده می‌شود، گروه تروریستی جهانی می‌شناسد و این تصمیم ظرف ۳۰ روز اجرایی می‌شود.» او تاکید کرد که حوثی‌ها باید پاسخگوی اعمالشان باشند، «اما مردم غیرنظامی یمن نباید بهای آن را بپردازند.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که این تصمیم دولت آمریکا تا ۳۰ روز اجرا نمی‌شود و «در صورتی که حوثی‌ها حملاتشان را متوقف کنند، امکان دارد این تصمیم لغو شود.»

حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه شدت یافت. حوثی‌های یمن و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس هر دو از جمله گروه‌های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها گفته‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله می‌کنند، اما حمله‌های مکرر آنان به کشتی‌های بین‌المللی تجاری، باعث اختلال در کشتی‌رانی بین‌المللی، در کار شرکت‌های تجاری و بیمه، و همچنین در چرخه تامین مواد اولیه در عرصه جهانی شده است. شماری از رهبران شرکت‌های بزرگ تجاری جهان، از جمله مدیرعامل آرامکو متعلق به عربستان سعودی، روز چهارشنبه در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس هشدار دادند که حمله‌های حوثی‌ها ممکن است تا ماه‌ها روی زنجیره‌های تامین اثر بگذارد و به کمبود تانکرهای مورد نیاز برای حمل سوخت منجر شود. 

مقامات آمریکایی گفتند که تروریستی اعلام شدن حوثی‌ها با هدف قطع دسترسی آن‌ها به بودجه و تسلیحاتی صورت گرفته است که آنان برای حمله به کشتی‌ها و ربودن کشتی‌ها در دریای سرخ نیاز دارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا را «ابزاری مهم برای قطع تامین مالی تروریست‌های حوثی‌، محدود کردن دسترسی حوثی‌ها به بازارهای مالی، و پاسخگو کردن آنان در مقابل اقداماتشان» دانست.

سالیوان افزود: «اگر حوثی‌ها حمله‌هایشان در دریای سرخ و خلیج عدن را متوقف کنند، آمریکا فورا این تصمیم را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.»

دولت جو بایدن با هدف جلوگیری از تاثیر این تصمیم بر کمک‌رسانی و رساندن مواد خوراکی به مردم یمن، تبصره‌هایی صادر کرد و متعهد شد که قبل از اجرا شدن این تصمیم، با سازمان‌های کمک‌رسانی تماس خواهد گرفت.

کارزار تهاجمی حوثی‌ها علیه کشتی‌رانی سبب اختلال در تجارت جهانی شده، ترس از تورم را بیشتر کرده، و نگرانی عمیق‌ از بی‌ثبات شدن خاورمیانه در پیامد جنگ غزه را افزایش داده است.

بایدن هفته گذشته حوثی‌ها را گروهی «تروریستی» خواند و نیروهای آمریکایی و بریتانیایی حمله‌هایی به مواضع حوثی‌های یمن در داخل خاک یمن کردند. 

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، روز چهارشنبه به رویترز گفت که اقدام دولت آمریکا در قرار دادن حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی بر عملیات‌ این گروه و حمله به کشتی‌ها بی‌اثر خواهد بود و حمله‌ها ادامه خواهد یافت. او به شبکه خبری الجزیره گفت به حمله‌های جدید آمریکا و بریتانیا پاسخ خواهند داد. 

حمله‌های دریایی حوثی‌ها در چارچوب واکنش گسترده محور موسوم به مقاومت، از جمله در همراهی با گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق و حزب‌الله لبنان با جنگ غزه ارزیابی می‌شود که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت: «ما به مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران در هر جایی که بتوانیم ادامه خواهیم داد. بنابراین، فاصله گرفتن از ایران اکنون به انتخاب حوثی‌ها بستگی دارد.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، یک روز قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، حوثی‌ها را به فهرست تروریستی آاین کشور اضافه کرده بود. 

آنتونی بلیکن، وزیر خارجه دولت بایدن، در فوریه ۲۰۲۱ به‌دلیل «اذعان به وضع وخیم انسانی در یمن»‌ تصمیم دولت ترامپ را لغو و حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج کرد.

بیشتر از جهان