اسکای‌نیوز: ۷۵ نفر شامل ۹ عضو سپاه و حزب‌الله در حمله به حوثی‌ها کشته شده‌اند

خبر کشته شدن سه عضو سپاه در یمن، یک روز بعد از گزارش‌‌ها درباره نقش فرماندهان این نیرو در هدایت حملات حوثی‌ها منتشر شد

شبه‌نظامیان حوثی در سواحل یمن-REUTERS/Khaled Abdullah

گزارش‌ها حاکی است که حمله‌های آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها، دست‌کم ۷۵ کشته بر جا گذاشته است که ۹ نفر از کشته‌شدگان از اعضای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان‌اند. این در حالی است که شنبه، ۲۰ ژانویه (۳۰ دی)، نیز گزارش‌هایی از حضور تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در مناطقی از یمن برای «فرماندهی حمله‌های حوثی‌ها‌ به کشتی‌های تجاری» منتشر شده بود.

 شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز به نقل از منابع یمنی گزارش داد که در حمله‌های هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع شبه‌نظامیان حوثی‌ برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، تاکنون دست‌کم ۷۵ نفر، از جمله شماری از نیروهای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان کشته ‌شده‌اند.

در این گزارش ذکر شده است که ۹ نفر از کشته‌شدگان این حمله‌ها از نیروهای نظامی خارجی، شامل سه عضو سپاه پاسداران و شش عضو حزب‌الله لبنان، بوده‌اند که در جریان حمله‌های مختلف نیروهای آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در مکان‌های مختلف یمن کشته شده‌اند.

عمده تلفات این وقایع، از جمله ۷۵ شبه‌نظامی حوثی و اعضای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان که طبق گزارش‌ها تاکگنون کشته شده‌اند، ناشی از حمله‌های نیروهای آمریکا و بریتانیا به مناطق حدیده، حجه، ضمار، تعز و البیضا بوده است.

همچنین، عملیات هوایی ارتش آمریکا و بریتانیا تعدادی از سکوهای موشکی و انبارهای پهپاد شبه‌نظامیان حوثی منهدم، و بنا به گزارش اسکای نیوز عربی، تعدادی از حملات حوثی‌ها را به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ خنثی کرده است.

عملیات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده به مواضع حوثی‌ها از ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، و پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان حوثی در طول چند هفته کشتی‌های تجاری بین‌المللی را در دریای سرخ و شمال اقیانوس هند هدف حملات موشکی و پهپادی قرار دادند.

شبه‌نظامیان حوثی برخوردار از حمایت تهران از زمان وقوع حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و پس از آن آغاز جنگ غزه، در بیش از ۱۰۰ روز گذشته، نخست به حمله‌های موشکی و پهپادی به بندر ایلات اسرائیل پرداختند که در اغلب موارد، موشک‌های و پهپادهای شلیک‌شده این گروه را ارتش اسرائیل و در مواردی  ناوهای آمریکایی، رهگیری و منهدم کردند.

پس از آن، شبه‌نظامیان حوثی به حمله‌های مکرر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و شمال اقیانوس هند اقدام کردند. با وجود تاکید مکرر جامعه بین‌المللی و هشدارهای ایالات متحده و بریتانیا مبنی بر لزوم حفظ امنیت کشتی‌ها، شبه‌نظامیان حوثی به حمله‌ها در آب‌های بین‌المللی به کشتی‌های تجاری ادامه دادند و آن را اقدامی برای توقف عملیات اسرائیل در غزه اعلام کردند.

شورای امنیت سازمان ملل پنج‌شنبه، ۲۱ دی، قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حمله‌های حوثی‌ها تصویب کرد. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و بریتانیا در عملیاتی که نخست‌وزیر بریتانیا آن را «محدود و لازم» و رئیس ‌جمهوری آمریکا آن را «پاسخ مستقیم به حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ» خواند، به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در حدیده و حجه یمن حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای آمریکا و بریتانیا در این حمله‌ها علاوه بر پرتاب موشک‌های توماهاوک از ناوشکن‌ها، با جنگنده‌های خود مقر حوثی‌ها را در مناطقی چون تعز، حدیده، صنعا، صعده و ذمار یمن بمباران کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پس از آغاز حمله‌ها به مواضع شبه‌نظامیان حوثی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای گفت که استرالیا، کانادا، بحرین و هلند از نیروهای بریتانیا و آمریکا در این حمله‌ها پشتیبانی می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با بیان اینکه «این حمله‌ها در پاسخ به حمله‌های بی‌سابقه حوثی‌ها به کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ» است، افزود: «حملات حوثی‌ها نه‌تنها جان خدمه آمریکایی کشتی‌ها، دریانوردان غیرنظامی و شرکای ما را به خطر انداخته، بلکه تهدیدی جدی برای تجارت بین‌المللی و کشتیرانی آزاد است.»

دولت بایدن همچنین چهارشنبه، ۱۷ ژانویه (۲۷ دی)، نام گروه شورشیان حوثی یمن را به فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا بازگرداند و در مقابل، حوثی‌ها هم اعلام کردند که حمله به کشتی‌ها را ادامه خواهند داد.

مقام‌های آمریکا، بریتانیا و شماری از دیگر کشورها بارها جمهوری اسلامی ایران را حامی اصلی و تامین‌کننده تسلیحات شبه‌نظامیان حوثی معرفی کرده‌اند.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در چند هفته اخیر گفته‌اند که در زمینه حمله به کشتی‌ها، «شبه‌نظامیان حوثی از جمهوری اسلامی دستور نمی‌گیرند»، اما علی خامنه‌ای در سخنرانی  ۲۶ دی خود به صراحت حملات حوثی‌ها را به کشتی‌ها ستود و گفت که «انصارالله به مجاری حیاتی اسرائیل ضربه زدند» و اقدامات آن‌ها شایسته «تحسین و تمجید» است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز چهارشنبه، ۲۷ دی، در حاشیه سفر به سوئیس برای شرکت در مجمع جهانی داووس، در مصاحبه با فرید زکریا گفت: «امنیت دریای سرخ با تحولات نوار غزه گره خورده است.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز شنبه، ۲۰ ژانویه  (۳۰ دی)، به نقل از منابع منطقه‌ای و ایرانی گزارش داد که «گستره دخالت جمهوری اسلامی ایران در حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها» از «تامین تسلیحات» تا «ارائه اطلاعات» درباره مسیر حرکت کشتی‌ها را در بر می‌گیرد.

این منابع همچنین گفتند که تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران و شماری از اعضای حزب‌الله لبنان با حضور در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی در یمن، «هدایت میدانی» حمله‌های حوثی‌ها را به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی منطقه، به ویژه دریای سرخ بر عهده دارند.

بیشتر از جهان