انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا از حمله تلافی‌جویانه به اهدافی در عراق و سوریه: کافی نیست

هواپیماهای بمب‌افکن ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف مرتبط با گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند، اما منتقدان دولت بایدن می‌گویند که این اقدام کم و دیرهنگام بود

پس از آنکه ارتش ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد در اولین دور از چندین اقدام تلافی‌جویانه، بیش از ۸۵ هدف مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «گروه‌های شبه‌نظامی وابسته» را در سوریه و عراق هدف قرار داده است، قانونگذاران جمهوری‌خواه بلافاصله واکنش دولت بایدن را در قبال کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن ناکافی دانستند.

به گزارش پولیتیکو، سناتور راجر ویکر و همچنین مایکل مک کال از افرادی بودند که این تهاجم را اقدامی خیلی کم و خیلی دیر نامیدند و به آن انتقاد کردند.

ویکر، از جمهوری‌خواهان کمیته نیروهای مسلح سنا، در بیانیه‌ای گفت: «زمان آن فرا رسیده است که فرمانده کل ما رویکرد جدیدی را اتخاذ کند که حامیان واقعی تروریسم در منطقه را هدف قرار دهد.»

او تاکید کرد: «ایران و عواملش ۱۶۵ بار تلاش کرده‌اند سربازان آمریکایی را بکشند و کشتی‌های جنگی ما را غرق کنند، در حالی که دولت بایدن چنین واکنش حداقلی را نشان داد. بایدن نزدیک به یک هفته به‌طور احمقانه سیگنال‌هایی در مورد خواسته‌های ایالات متحده به دشمنان ما ارسال کرد که به آن‌ها فرصت داد جابجا و پنهان شوند.»

مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با انتقاد از چنین حمله‌ای اعلام کرد: «لازم است که جو بایدن در حملات تلافی‌جویانه‌اش مستمر و قاطع باشد. او باید تحریم‌های نفتی و دیگر تحریم‌ها را برای قطع منبع تامین مالی تروریسم آغاز کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین سناتور دب فیشر، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، با انتقاد از اقدام بایدن تاکید کرد: «این حملات که از قبل اعلام شده بود، احتمالا به اندازه کافی نمی‌تواند ایران را متوقف کند. هر گام بعدی که رئیس جمهوری برمی‌دارد باید به‌طور قابل‌توجهی قوی‌تر باشد.»

سناتور جونی ارنست نیز در‌این‌باره افزود: «مسئله این است که ایران باید قیمت جان آمریکایی‌ها را بداند.»

در واکنشی دیگر هم سناتور پیت ریکتس پس از حمله آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه گفت: «برای بازگرداندن بازدارندگی موثر، جو بایدن باید به ایران در جایی که واقعا آسیب می‌بیند ضربه بزند. پاسخ‌های ضعیف و تلگراف‌شده نمی‌تواند موثر واقع شود؛ ما به رهبری در این زمینه نیاز داریم، نه مماشات.»

با این حال سناتور جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، در بیانیه‌ای این‌گونه واکنش نشان داد: «این یک پاسخ قوی و متناسب بود. در واقع، ۸۵ هدفی که مورد اصابت قرار گرفت، تعداد بیشتری نسبت به دولت قبلی را شامل می‌شود. به نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق ضربه مهمی وارد شده است و شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در سراسر خاورمیانه باید بدانند که آن‌ها نیز پاسخگو خواهند بود.»

آستین اسکات، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در پستی نوشت: «من شجاعت و مهارت سنتکام را که حملات هوایی متعددی علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته انجام داد تحسین می‌کنم.»

با آن‌که به نوشته سی‌ان‌ان، دولت بایدن به چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و دیگر رهبران ارشد پیش از حملات هوایی اطلاع داده است، نانسی میس، نماینده کنگره آمریکا، با انتقاد از این حمله نوشت: «جو بایدن با این دستور حمله، کنگره را دور زد. نیروهای ما باید به خانه بازگردند و رئیس‌جمهوری باید از قانون اساسی پیروی کند.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، نیز از واکنش نظامی دولت بایدن انتقاد کرد و گفت: «دولت یک هفته منتظر ماند تا پاسخ ما را به جهان، از‌جمله ایران، نشان دهد. این واکنش و سیگنال‌دهی بیش از حد، توانایی ما را برای پایان دادن قاطع به رگبار حملاتی که در چند ماه گذشته شاهد بوده‌ایم، کاهش می‌دهد.»

کارلوس گیمنز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، نیز گفت: «جو بایدن ضعیف است و دشمنان ما این را می‌دانند». او افزود: «سیاست خارجی گمراه‌کننده بایدن به حملات علیه ایالات متحده منجر شد.»

مایک والتز، نماینده دیگر جمهوری‌خواه فلوریدا، نیز اعلام کرد که علاقه‌مند است بداند پیام‌هایی را که دولت بایدن در مورد این حملات در پنج روز گذشته ارسال کرده است، «چه تاثیری بر توانایی ایالات متحده برای تحمیل هزینه‌های واقعی بر ایران خواهد داشت».

جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه ایندیانا، نیز در بیانیه‌ای گفت: «حملات بسیار کم و پنج روز برای واکنش بسیار دیر بود.» او با اشاره به حمله یکشنبه گذشته به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن گفت: «ایرانی‌ها قبل از کشتن نیروهای ما هشدار ندادند.» 

بیشتر از جهان