آمریکا فروش داده‌های شخصی حساس به چین، روسیه، کره شمالی و جمهوری اسلامی را محدود کرد

در فرمان اجرایی جو بایدن بر حفاظت از داده‌های ژنتیکی، بایومتریک و موقعیت جغرافیایی آمریکایی‌ها تاکید شده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا[email protected]/POTUS

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه با صدور فرمان اجرایی، فروش و ارائه داده‌های شخصی حساس به چین، روسیه، کره شمالی، جمهوری اسلامی ایران و شماری از کشورهای دیگر را محدود کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایالات متحده در میان «افزایش نگرانی از سوء‌استفاده کشورهایی مانند چین»، این فرمان اجرایی را با هدف «محدود کردن جریان داده‌های شخصی حساس آمریکا به خارج از این کشور» صادر کرده است.

کاخ سفید روز چهارشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به وزارت دادگستری دستور داده است قوانینی تدوین کند که از اطلاعات حساس آمریکایی‌ها از جمله «داده‌های ژنتیکی، بایومتریک و موقعیت جغرافیایی» در مقابل «دسترسی و بهره‌برداری کشورهای عامل ایجاد نگرانی» محافظت کند.

از جمله این کشورها می‌توان به چین، روسیه، کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

بنابر اعلام کاخ سفید، فروش اطلاعات و داده‌های آمریکایی‌ها می‌تواند خطرات در زمینه «حریم خصوصی، فعالیت‌های جاسوسی، باج‌گیری و دیگر تهدیدهای امنیتی» را به‌ویژه برای کسانی که در ارتش یا بخش امنیت ملی فعالیت می‌کنند، افزایش دهد. از طرفی، کشورهایی که نگرانی از فعالیت‌های آن‌ها به صدور این فرمان اجرایی منجر شده است، با هدف «ارعاب و مهار مخالفانشان»، به دنبال جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالان، روزنامه‌نگاران، مخالفان و شخصیت‌های سیاسی‌ تبعه این کشورها در خاک ایالات متحده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در این فرمان اجرایی، به وزارت دادگستری آمریکا دستور داد به‌منظور جلوگیری از «دسترسی دشمنان خارجی به داده‌های شهروندان از طریق ابزارهای تجاری از جمله اطلاعات موجود درباره سرمایه‌گذاری و روابط کاری» با سازمان امنیت داخلی ایالات متحده همکاری کند.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا، با تاکید بر اینکه فرمان اجرایی جدید «شکافی کلیدی میان نهادهای امنیت ملی ایالات متحده را پر می‌کند»، گفت: «قدرت‌های خارجی متخاصم در پی استفاده از داده‌های انبوه و قدرت هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن آمریکایی‌ها هستند.»

کاخ سفید روز چهارشنبه تاکید کرد که تدوین دستورالعمل‌ها و اقدام‌های لازم برای اجرای فرمان جو بایدن در «محدود کردن فروش و ارائه‌ داده‌ها»، نباید جریان اطلاعات موردنیاز برای فعالیت‌های سرویس‌های مالی را متوقف کند یا به جدا کردن روابط اقتصادی، علمی و تجاری ایالات متحده با کشورهای دیگر منجر شود.

بیشتر از جهان