سوئیسی‌ها به یک ماه مستمری بیشتر برای بازنشستگی رای مثبت دادند

دولت، لابی‌های تجاری و پارلمان راست‌گرا این پیشنهاد را رد کرده و آن را از نظر مالی نامعقول خواندند

پارلمان سوئیس در برن ـ  Fabrice COFFRINI / AFP

شهروندان سوئیس، در بحبوحه نگرانی از افزایش هزینه‌ها، در همه‌پرسی سراسری روز یکشنبه با قاطعیت به افزایش حقوق بازنشستگی سالمندان رای دادند.

برپایه نتایج اولیه‌ای که دولت سوئیس منتشر کرد، دست‌کم ۵۸ درصد رای‌دهندگان از مستمری اضافی، یعنی سیزدهمین پرداخت سالانه، حمایت کردند و ۴۲ درصد به آن رای منفی دادند.

بیشینه حقوق بازنشستگی سالمندان سوئیس برای مجردها ۲ هزار و ۴۵۰ فرانک سوئیس (۲ هزار و ۱۹۱ پوند) و برای زوج‌ها ۳ هزار و ۶۷۵ فرانک سوئیس (۳ هزار و ۲۸۶ پوند) است که شهروندان معتقدند برای تامین مخارج زندگی در این کشور کافی نیست.

این اقدام که به تشویق فدراسیون اتحادیه‌های کارگری سوئیس و احزاب چپ میانه عملی شد، برای تصویب به حمایت بیشینه ۲۶ کانتون [استان] سوئیس نیز نیاز داشت. ساکنان اغلب کانتون‌ها از این اقدام حمایت کردند، درحالی‌که ساکنان کانتون‌هایی که مالیات کمتری می‌پردازند با آن مخالف بودند.

لوکاس گلدر از دفتر نظرسنجی «جی‌اف‌اس دات برن» به رادیو و تلویزیون سوئیس (اس‌آر‌اف) گفت: «این گام از نظر اتحادیه واقعا نقطه‌ عطف به شمار می‌آید.»

دولت، لابی‌های تجاری و پارلمان راست‌گرای سوئیس این پیشنهاد را رد کردند و آن را از نظر مالی نامعقول دانستند. رای‌دهندگان سوئيسی سابقا در حمایت از اقدام‌هایی که برای تجارت خطرناک محسوب می‌شد احتیاط به خرج می‌دادند.

مقام‌های این کشور گفتند افزایش حقوق بازنشستگی سالانه بیش از ۴ میلیارد فرانک سوئيس (۳.۵۸ میلیارد پوند) هزینه خواهد داشت که مستلزم افزایش مالیات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از رای‌گیری روز یکشنبه الیزابت باوم اشنایدر، وزیرکشور سوئیس، گفت: «دموکراسی در سوئیس زنده و پویاست.»  

او گفت: «دولت همه عناصر و دلایل را ارائه کرده» و افزود: «[این اقدام] هزینه‌ای دارد که باید پرداخت.»

رای موافق به افزایش مبلغ مستمری‌ها، با آرای همه‌پرسی‌های چند دهه اخیر سوئیس در تضاد است، همه‌پرسی‌هایی که در آنها پیشنهاد کاهش روزهای کار و افزایش تعطیلات با رای مردم رد شده بود.

نگرانی درمورد هزینه زندگی در این کشور ثروتمند موضوعی رایج است و در پژوهشی که «واحد اطلاعات اکونومیست» در ماه نوامبر منتشر کرده است نام زوریخ به عنوان گران‌ترین شهر جهان با نام سنگاپور گره خورده است.  

رای‌دهنده ۶۵ ساله‌ای اهل زوریخ ضمن اعلام موافقت با افزایش مستمری‌ها گفت: «الان بازنشسته‌ام و معلوم است که حقوق کمی بیشتری می‌خواهم. این به من امکان می‌دهد هدیه کوچکی به نوه‌هایم بدهم.»

هنوز مشخص نیست هزینه افزایش حقوق بازنشستگی، که از سال ۲۰۲۶ به اجرا درخواهد آمد، از کجا تامین خواهد شد. مخالفان می‌گویند این امر می‌تواند موجب افزایش مالیات یا کاهش هزینه‌ها شود و بر جوانان سوئیسی فشار بیاورد.

حزب سبز سوئیس «پیروزی چشمگیر» یکشنبه را که در پی آن «بسیاری از بازنشستگان شاهد بهبود وضعیت خود خواهند بود» جشن گرفت.

سوئیس همچنین ابتکار جداگانه‌ای را برای افزایش سن بازنشستگی به رای گذاشت که به‌سادگی شکست خورد.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان