واکنش‌ها به حضور سفیر سوئیس در قم: ننگ‌آور است!

سفیر سوئیس در تهران در روزی به قم رفت و بر خلاف باورهایش به حجاب اجباری تن داد که بیست‌ونهمین سالروز خودسوزی هما دارابی در اعتراض به «حجاب اجباری و قوانین ضد زن» بود

صفا دریایی، نماینده مجلس بلژیک، حضور سفیر سوئیس در قم و تن دادن به حجاب اجباری را «نفرت‌انگیز» دانست -- news.amfm.ir

خبرگزاری فرانسه در روز پنجشنبه، ۲۳ فوریه ۲۰۲۳، با انتشار گزارشی به موضوع حضور سفیر سوئیس در یکی از اماکن مذهبی شهر قم پرداخت، واکنش‌های انتقادی نسبت به رعایت حجاب اجباری از سوی این دیپلمات سوئیسی را بررسی کرد و در نهایت نیز بخش‌هایی از بیانیه وزارت خارجه سوئیس در این مورد را منعکس کرد.

نادین اولیویه‌ری لوزانو، سفیر سوئیس در تهران، در روز چهارشنبه همراه با گروهی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مقبره فاطمه معصومه، فرزند امام هفتم شیعیان، در شهر قم رفت و همزمان با حضور در این مکان چادر مشکی نیز به‌سر کرد؛ خبری که رسانه‌های داخل ایران در همان روز به‌صورت گسترده آن را پوشش دادند.

اما حضور سفیر سوئیس در تهران، آن هم پس از سرکوب خونین و گسترده جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، نه تنها با رویکرد انتقادی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مواجه شد، بلکه واکنش منفی قاطبه افکار عمومی مردم ایران در رسانه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت.

به‌عنوان مثال دریا صفایی، فعال سیاسی و از نمایندگان مجلس بلژیک، با انتشار توییتی نوشت سفیر سوئیس در حالی چادر به‌سر می‌کند و «با ملاها به مسجد می‌رود» که می‌داند میلیون‌ها تن از زنان ایرانی با حجاب اجباری مبارزه می‌کنند و هزاران تن از آنها نیز در مسیر این مبارزه جان خود را از دست داده‌اند؛ رفتاری که صفایی آن را «نفرت‌انگیز» خواند.

نازنین بنیادی جزو افرادی بود که، در میان چهره‌هایی که دنبال‌کننده‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی دارند، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. این بازیگر سینما با انتشار توییتی به زبان انگلیسی در حساب کاربری خود نوشت «قانونگذاران کشورهای غربی» از چهره‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی در مورد راه‌هایی می‌پرسند که به‌واسطه آن بتوانند از مبارزه سراسری مردم ایران حمایت کنند، اما آنچه سفیر سوئیس در روز چهارشنبه انجام داد خلاف شعار «زن، زندگی، آزادی» به‌حساب می‌آید؛ اقدامی که از نظر نازنین بنیادی در دسته رفتارهای «کاملا محافظه‌کارانه» می‌گنجد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار، مجری تلویزیون و یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی، نیز جزو افرادی بود که نسبت به حضور نادین لوزانو در مقبره فرزند امام هفتم شیعیان و پوشیدن چادر مشکی واکنش نشان داد. علینژاد با انتشار یک توییت در حساب کاربری خود، ضمن اشاره به سرکوب‌های خونینی که زنان ایران در مسیر مبارزه با حجاب اجباری متحمل می‌شوند، این اقدام سفیر سوئیس در ایران را «ننگ‌آور» توصیف کرد و نوشت لوزانو به زنان ایرانی «خیانت» کرده است.

مجموع این واکنش‌های منفی باعث شد تا وزارت خارجه سوئیس بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کند و، از منظر منافع دولت سوئیس، به تشریح دلایل اقدام روز چهارشنبه سفیر این وزارتخانه در ایران بپردازد.

وزارت امور خارجه سوئیس در این بیانیه تاکید کرد نادین لوزانو، به‌منظور حضور در یک مکان «مقدس» شیعیان در ایران باید پروتکل‌های رسمی مربوط به پوشش را رعایت می‌کرد و لباسی مناسب با مکانی که در آن حضور داشت می‌پوشید.

با تمامی این اوصاف یکی از نکات آزاردهنده در این مورد، تاریخ حضور سفیر سوئیس در قم و تمکین او به حجاب اجباری بود: روز چهارشنبه، سوم اسفند ۱۴۰۱، بیست‌ونهمین سالروز مرگ دلخراش هما دارابی، از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق زنان در ایران، است که در سوم اسفند ۱۳۷۲ و در اعتراض به «حجاب اجباری و قوانین ضد زن» نظام جمهوری اسلامی ایران، در میدان تجریشِ تهران خود را به آتش کشید.

سالروز خودکشی اعتراضی هما دارابی موضوعی نبود که افکار عمومی بین‌المللی، خاصه سیاستمداران کشورهای غربی، نسبت به آن بی‌اطلاع باشند. برای مثال، همزمان با حضور سفیر سوئیس در شهر قم، ایندیپندنت انگلیسی با بازنشر خبری که ۲۹ سال قبل در مورد هما دارابی منتشر کرده بود یاد این فعال حقوق زنان را زنده نگه داشت.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.