بازگشت اسرائیل به مذاکرات آتش‌بس؛ سازمان ملل درباره بحران گرسنگی در غزه هشدار داد

سازمان امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که از هر سه کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک کودک به‌شدت سوءتغذیه دارد

سازمان امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) روز شنبه اعلام کرد که سوءتغذیه حاد در شمال غزه در حال افزایش است به طوری که از هر سه کودک زیر دو سال، یک کودک در حال حاضر به‌شدت سوءتغذیه دارد.

کشورهای غربی از اسرائیل خواسته‌اند برای اجازه دادن به ورود کمک‌ها اقدام‌های بیشتری انجام دهد و سازمان ملل هم اعلام کرده که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه با «موانعی عظیم» از جمله بسته شدن گذرگاه‌ها، بازرسی‌های سختگیرانه و ناآرامی در داخل غزه مواجه است. با این حال اسرائیل ادعا می‌کند که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه هیچ محدودیتی نگذاشته است و کندی ارسال کمک‌ها را ناشی از کمبود ظرفیت یا ناکارآمدی آژانس‌های سازمان ملل می‌داند.

به گزارش رویترز، هم‌زمان با قحطی قریب‌الوقوع در غزه، گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل برای اعزام هیئتی به قطر برای مذاکرات آتش‌بس جدید با حماس آماده می‌شود.

روز جمعه، پس از آنکه حماس برای آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها و اسرا پیشنهاد جدیدی ارائه کرد، اسرائیل اعلام کرد که برای گفت‌وگوهای بیشتر با میانجی‌ها هیئتی به قطر می‌فرستد. به گفته یک منبع آگاه، دیوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد)، عازم قطر خواهد شد تا پیشنهاد حماس را بررسی کند. با این حال دفتر نتانیاهو تصریح کرده که آخرین پیشنهاد حماس همچنان حاوی «خواسته‌های غیرواقع‌بینانه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در حالی از سر گرفته می‌شود که مذاکرات پیشین قبل از آغاز ماه رمضان شکست خورد و اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد حمله جدیدی علیه پایگاه حماس در رفح انجام دهد.

حمله به رفح، آخرین شهر نسبتا امن در غزه، پس از پنج ماه جنگ، مخالفان بسیاری دارد. جو بایدن بارها از نتانیاهو خواسته است که پیش از هرگونه حمله، برنامه‌اش را برای تخلیه غیرنظامیان این منطقه ارائه دهد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، هم درباره حمله به رفح ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که این خطر وجود دارد چنین تهاجمی به «تلفات وحشتناک غیرنظامیان» منجر شود.

دفتر نتانیاهو روز جمعه اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل طرح حمله به رفح را تصویب کرده است. این در حالی است که بیش از نیمی از ۲.۳ میلیون ساکن غزه در رفح پناه گرفته‌اند و مشخص نیست این جمعیت غیرنظامی چطور تخلیه خواهند شد. دفتر نتانیاهو درباره تخلیه غیرنظامیان هیچ برنامه زمانی ارائه نداده و گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز از آماده‌سازی برای خروج غیرنظامیان نشانه‌ای دیده نمی‌شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز که می‌گوید پیشنهاد جدید حماس را دیده است، در این طرح پیش‌بینی‌شده که طی یک آتش‌بس چندهفته‌ای، ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای صدها زندانی فلسطینی آزاد شوند و در همین حال کمک‌های بیشتری به غزه ارائه شود. حماس همچنین خواستار مذاکره برای پایان دادن دائمی به جنگ در مرحله بعدی شده است، اما اسرائیل تاکید دارد که فقط برای آتش‌بس موقت مذاکره می‌کند.

اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد حماس، به الجزیره گفت که پیشنهاد این گروه آنقدر واقع‌بینانه است که «هیچ‌کس نمی‌تواند به آن اعتراض کند». او مدعی شد که که میانجی‌ها به پیشنهاد جدید حماس نظر مثبتی نشان داده‌اند. به گفته اسامه حمدان، پیشنهاد جدید دو مرحله است که به «توقف کامل تجاوز» در مرحله دوم منتهی خواهد شد. این در حالی است که اسرائیل تاکید می‌کند پس از پایان آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، برای تحقق هدفش یعنی نابودی کامل حماس دوباره دست به کار خواهد شد.

هم‌زمان با این تحولات، خانواده‌ گروگان‌های اسرائیلی و حامیان آزادی آن‌ها بار دیگر در تل‌آویو تجمع کردند و خواستار توافق برای آزادی این افراد شدند. معترضان مخالف دولت هم که رسانه‌های اسرائیلی تعداد آن‌ها را چند هزار نفر تخمین می‌زنند، خواستار برگزاری انتخابات جدیدند و خیابان‌های تل‌آویو را مسدود کردند.

ایالات متحده که میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند نیز به طور فزاینده‌ای از نتانیاهو به دلیل مدیریت جنگ انتقاد کرده است. چاک شومر، رهبر سنای ایالات متحده، در سخنرانی تازه‌ای خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل شد و نتانیاهو را یکی از چندین «مانع بزرگ» در راه صلح خواند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، این اظهارات را ستود.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، حمله حماس در روز هفتم اکتبر به کشته شدن حدود یک هزار و ۱۶۰ نفر در اسرائیل منجر شد که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. در سوی دیگر، به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حماس دست‌کم ۳۱ هزار و ۴۹۰ کشته در غزه به جا گذاشته که بیشتر آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

بیشتر از جهان