فلسطینی‌ها در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی قبرس را به مقصد غزه ترک کرد

سازمان ملل ضمن هشدار درباره ناکافی بودن کمک‌های بشردوستانه، تخمین زد که یک‌چهارم جمعیت غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند

هم‌زمان با رنگ باختن امیدها به برقراری به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تا پیش از شروع ماه رمضان، هشدارها درباره شیوع قحطی و گرسنگی در نوار غزه افزایش یافته و تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان فلسطینی بیشتر شده است.

به گزارش رویترز، یک کشتی حامل حدود ۲۰۰ تن مواد غذایی روز سه‌شنبه دوازدهم مارس (۲۲ اسفند) از قبرس به مقصد غزه به راه افتاده است. این کشتی در قالب یک طرح آزمایشی برای باز کردن یک مسیر دریایی جدیدی به منظور کمک‌رسانی به ساکنان نوار غزه اعزام می‌شود.

بر اساس این گزارش، کشتی «اوپن آرمز» (Open Arms) که حامل کمک‌های بشردوستانه از جمله آرد،‌ برنج و اقلام پروتئینی است،‌ در حال جدا شدن از بندر لارناکا در قبرس دیده شده است. سفر این کشتی به غزه حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد، اما همراه داشتن یدک‌کش سنگین می‌تواند این سفر را به میزان قابل‌توجهی طولانی‌تر کند و مدت آن را به دو روز برساند.

قبرس در فاصله کمی بیش از ۳۲۰ کیلومتری شمال غزه واقع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش ایالات متحده نیز اعلام کرده که یک کشتی این کشور به نام «ژنرال فرانک اس بسون» (General Frank S. Besson) برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به سمت غزه در حرکت است. ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد که بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۰ وعده غذایی و ۲۵ هزار و ۹۰۰ بطری آب از آسمان شمال غزه با چتر به پایین فرستاده است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که یک‌چهارم جمعیت غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و کمک‌های فعلی به‌سختی نیازهای روزانه را برطرف می‌کند. سازمان ملل پیش از این اسرائیل را به ممانعت از کمک‌رسانی به غزه متهم کرده بود.

پس از حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، عملیات نظامی اسرائیل در داخل نوار غزه آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. این درگیری بیشتر ۲.۳ میلیون غیرنظامی ساکن نوار غزه را آواره کرد که بسیاری از آن‌ها اینک در چادرهای موقتی با مواد غذایی اندک و امکانات ناکافی در شهر جنوبی رفح زندگی می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آتش‌بس، آزادی گروگان‌ها و رفع موانع کمک‌رسانی به مردم غزه شده است. او هشدار داده که تهدید اسرائیل به حمله به رفح می‌تواند مردم غزه را در «وضعیتی بدتر از جهنم» قرار دهد.

به گفته مقام‌های غزه، در عملیات نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل تاکنون بیش از ۳۱ هزار فلسطینی کشته و بسیاری از زیرساخت‌ها ویران شده‌اند.

بسیاری امیدوار بودند که مذاکرات آتش‌بس در قاهره به نتیجه برسد اما این گفت‌وگوها به بن‌بست رسید. اسرائیل می‌گوید هرگونه آتش‌بس باید موقتی باشد و تاکید کرده که هدفش نابودی کامل حماس است. در سوی دیگر، گروه شبه‌نظامی حماس هم تاکید می‌کند گروگان‌های اسرائیلی را تنها به عنوان بخشی از توافقی که به جنگ کاملا پایان دهد، آزاد خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه در پیامش به مناسبت آغاز ماه رمضان، با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه به رنجی که این روزها بسیاری از آمریکایی‌‌های مسلمان با آن مواجه‌اند، اشاره کرد و متعهد شد که رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌‌های بشردوستانه به غزه را برعهده بگیرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این پیام بار دیگر بر لزوم دستیابی به توافق برای آتش‌بس دست‌کم شش هفته‌ای در نوار غزه تاکید و تصریح کرد که راه‌حل پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین، راهکار دوکشوری است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، ساعاتی پیش از این پیام به پولتیکو گفته بود که ارتش اسرائیل وارد رفح خواهد شد و آخرین مرحله جنگ حدود یک تا دو ماه به‌ طول می‌انجامد. او با تشکیل کشور مستقل فلسطینی هم مخالفت کرده بود.

بیشتر از جهان