اسرائیل برای نخستین بار از سامانه دفاعی «گنبد سی» استفاده کرد

«گنبد سی» نسخه دریایی سیستم دفاع هوایی «گنبد آهنین» است که برای محافظت در برابر حملات راکتی و موشکی استفاده می‌شود

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه نهم آوریل (۲۱ فروردین) اعلام کرد که برای اولین بار به منظور مقابله با یک هدف «مشکوک» که به حریم هوایی اطراف شهر جنوبی ایلات وارد شده بود، سامانه دفاعی «گنبد سی» (C-Dome) را به کار گرفت.

«گنبد سی» یک نسخه دریایی از سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین است که برای محافظت در برابر حملات راکتی و موشکی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای دفاعی اسرائیل شامگاه دوشنبه از وجود نشانه‌هایی هشداردهنده در منطقه ایلات خبر دادند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که اوایل روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد: «با به صدا درآمدن آژیرهایی در منطقه ایلات مبنی بر نفوذ یک هواپیمای متخاصم، نیروی دریایی ارتش اسرائیل یک هدف هوایی مشکوک را که در حال عبور از آسمان اسرائیل بود، شناسایی کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «هدف با سامانه پدافند دریایی گنبد سی با موفقیت رهگیری شد.»

هیچ گزارشی درباره تلفات یا خسارتی این حمله منتشر نشده و سخنگوی ارتش اسرائیل هم تایید نکرده که آیا این «هدف مشکوک» یک پهپاد بوده است یا خیر، اما گفت که این اولین استفاده عملیاتی از «گنبد سی» است.

گنبد سی که روی ناوهای جنگی ساخت آلمان نصب شده است، از همان سیستم رهگیری گنبد آهنین (Iron Dome) استفاده می‌کند.

گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی کوتاه‌برد زمین‌به‌هوا است که در چند نقطه از اسرائیل مستقر شده و ماموریت آن مقابله با حملات راکتی، خمپاره‌ای، گلوله‌های توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و انهدام این تسلیحات نظامی در هوا، پیش از اصابت به هدف، تعریف‌ شده است. برد این سامانه دفاع هوایی کوتاه است و دایره‌ای به شعاع تقریبا ۴۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد. بنا به ادعای وزارت دفاع اسرائیل، این سامانه می‌تواند هم‌زمان چند موشک را با موفقیت کنترل کند.

گنبد آهنین بارها برای رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از نوار غزه تحت کنترل حماس استفاده شده است. هر شلیک این سیستم دفاعی حدود ۵۰ هزار دلار هزینه دارد.

بیشتر از جهان