سی‌ان‌ان: رئیس سیا پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در غزه و توافق گروگان‌ها ارایه داده است

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که پیشنهاد آمریکا این است که اسرائیل در مرحله نخست توافق، ۹۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کند

ترکیبی از ویرانی‌ها در نوار غزه و گروگان‌های در اختیار حماس-با استفاده از خبرگزاری فرانسه

سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع از پیشنهاد جدید بیل برنز، رئیس سیا با هدف غلبه بر اختلافات در مذاکرات جاری به‌منظور برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در اختیار حماس خبر داد.

براساس این گزارش، این پیشنهاد اخیرا در مذاکرات قاهره ارایه شد و شامل ترغیب اسرائیل به آزادی تعداد بیشتری از زندانیان فلسطینی در مقابل ۴۰ گروگان اسرائیلی است که در مرحله نخست توافق آتش‌بس سه مرحله‌ای آزاد می‌شوند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که پیشنهاد آمریکا این است که اسرائیل در مرحله نخست توافق، ۹۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد کند. پیش‌تر در گزارش‌ها آمده بود که مرحله نخست شامل آزادی ۷۰۰ زندانی فلسطینی است.

براساس این گزارش آمریکا همچنین می‌خواهد که فلسطینی‌های ساکن شمال غزه که به جنوب منتقل شده بودند بتوانند بدون محدودیت به خانه‌های خود بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل تا کنون با درخواست حماس برای بازگشت بدون محدودیت ساکنان غزه به شمال و تغییر موقعیت نیروهای ارتش از مرکز غزه مخالفت کرده است.

دیپلمات‌ها به سی‌ان‌ان گفتند که اسرائیل بر بازرسی فلسطینیانی که به شمال می‌روند تاکید دارد.

روزهای شنبه و یکشنبه این هفته مقامات قطر، اسرائیل و مصر و رئیس سیا با هدف رایزنی درباره توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها در قاهره حضور داشتند. هیاتی از حماس نیز با مقامات اطلاعات مصر در قاهره دیدار کرد.

تلویزیون دولتی مصر روز دوشنبه از پیشرفت در این مذاکرات خبر داده بود. برخی مقامات قطر نیز درباره پیشرفت مذاکرات ابراز خوش‌بینی کردند.

با این حال دیپلمات‌ها به سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار ندارند موضوعات مورد اختلاف در چند روز آینده حل شود.

از سوی دیگر باوجود مخالفت‌ها با ورود ارتش اسرائیل به رفح در جنوب غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر لزوم عملیات نظامی در رفح گفته است که تاریخ این عملیات تعیین شده است. به گفته او این عملیات به عنوان آخرین مرحله جنگ و برای از بین بردن ظرفیت‌های حماس ضروری است.

بیشتر از جهان