تابستان داغ در آمریکا؛ ترامپ و بایدن دو بار با هم مناظره می‌کنند

تیم انتخاباتی ترامپ معتقد است که این مناظرات نگرانی هواداران بایدن در مورد سن بالای او و فقدان شایستگی‌اش برای ریاست‌جمهوری را تشدید خواهد کرد

سخنرانی بایدن و ترامپ در جمع هوادارانشان در آمریکا‌ــ  شبکه‌های اجتماعی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دونالد ترامپ، اصلی‌ترین رقیب او و نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، توافق کردند به فاصله سه ماه در دو مناظره انتخاباتی تلویزیونی که شبکه‌های سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی در ماه‌های ژوئن و سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌کنند، حضور یابند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اولین مناظره تلویزیونی دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ ۲۷ ژوئن (۷ تیر) به میزبانی سی‌ان‌ان و مناظره دوم در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) به میزبانی ای‌بی‌سی برگزار خواهد شد.

این مناظر‌ات که از مهم‌ترین رخداد‌ها در تقویم سیاسی آمریکا محسوب می‌شوند، برای میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی که هنوز برای انتخاب بین دو نامزد اصلی تصمیم قطعی نگرفته‌اند و نیز آن گروه از آمریکایی‌ها که درباره سن بالای بایدن و ترامپ نگرانی‌هایی دارند، اهمیت و تاثیر‌گذاری بالایی خواهند داشت.

جو بایدن ۸۱ ساله و دونالد ترامپ ۷۷ ساله که هر دو تجربه چهار سال ریاست‌جمهوری دارند، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) به نمایندگی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نامزد شده‌اند.

این مناظرات اولین رویارویی تلویزیونی نامزدها در انتخابات امسال خواهد بود که شبکه‌های خصوصی برگزار می‌کنند. از زمان آغاز مناظره‌های انتخاباتی در سال ۱۹۶۰ که تاثیر  و قدرت رسانه را در تاثیرگذاری بر افکار عمومی نشان داد، تا امروز، این نوع مناظره‌های مستقیم را شبکه‌های تلویزیونی معتبر ایالات متحده برگزار می‌کنند. تا پیش از تشکیل کمیسیون انتخابات در سال ۱۹۸۷، مناظرات سال‌های ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ را اتحادیه زنان رای‌دهنده آمریکا سازماندهی می‌کرد.

دونالد ترامپ که پیش از این اعلام کرده بود «هر وقت و هر جا» آماده رویارویی مستقیم به بایدن است، در واکنش به پیشنهاد دو تلویزیون پرمخاطب آمریکا برای برگزاری مناظره انتخاباتی در ماه‌های ژوئن و سپتامبر، در شبکه اجتماعی تروث سوشیال (Truth Social) تاکید کرد که به سی‌ان‌ان خواهد رفت و سپس افزود: «بیایید برای این دعوا آماده شویم!»

ترامپ و بایدن بلافاصله پس از پیشنهاد سی‌ان‌ان، با دومین مناظره در ای‌بی‌سی هم موافقت کردند. بایدن در شبکه اجتماعی ایکس در پستی کنایه‌آمیز نوشت: «ترامپ می‌گوید برای این مناظره‌ها خودش ترتیب حمل‌ونقل را می‌دهد. من هم هواپیمای خودم را می‌آورم. من قصد دارم آن [هواپیمای ریاست‌جمهوری] را برای چهار سال دیگر حفظ کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس می‌گوید سرعت بالای دو نامزد در دادن جواب مثبت به پیشنهاد مناظره‌های انتخاباتی، نشان می‌دهد که هر دو تصور می‌کنند می‌توانند در یک مسابقه رودررو از حریف پیشی بگیرند.

ترامپ و تیم او متقاعد شده‌اند که این مناظرات نگرانی هواداران بایدن را در مورد سن بالای او و شایستگی‌اش برای حضور مجدد در کاخ سفید، تشدید خواهد کرد و به نفع ترامپ تمام می‌شود. در حالی که تیم انتخاباتی بایدن معتقد است لفاظی‌های تحریک‌آمیز ترامپ علیه بایدن به رای‌دهندگان یادآوری خواهد که چرا چهار سال پیش هم به بایدن رای دادند.

بیشتر از جهان