گزارش ایندیپندنت فارسی تایید شد؛ تلاش تاج برای تبرئه از فساد هفت‌میلیون دلاری

«تمامی کارمندان فدراسیون فوتبال از فساد مالی افشاریان و مهدی باخبر بودند»

خداداد افشاریان، سهیل مهدی، مهدی تاج و پژمان راهبر، از متهمان پرونده فساد مالی در فوتبال ایران‌‌- ایندیپندنت فارسی

پس از انتشار گزارش‌هایی از احضار، بازجویی و بازداشت موقت چند مدیر ارشد فدراسیون فوتبال ایران به اتهام دریافت رشوه بابت تغییر نتایج و برنامه‌ریزی مسابقات در لیگ برتر فوتبال ایران، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، دستور داد خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران و سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، با استعفاهایی صوری از مقامشان کناره‌گیری کنند.

یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی افشا کرد که خداداد افشاریان، سهیل مهدی و همچنین پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳ در ایران، از متهمان اصلی پرونده جنجالی فساد مالی در فوتبال ایران‌اند و مجموع مبالغی را که دست‌کم سه باشگاه فوتبال ایران به‌طور غیرقانونی و در قالب رشوه به «چند مدیر فدراسیون فوتبال ایران، تعدادی داور لیگ برتری و بیش از پنج خبرنگار» پرداخت کرده‌اند، «هفت میلیون دلار» اعلام کرد.

این منبع مطلع که به افشای نامش علاقه‌ای ندارد، امروز هم در گفت‌وگویی مجدد با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که سردبیر وب‌سایت ورزش۳ همچنان در بازداشت است و سپس افزود: «رئیس فدراسیون که هم‌اکنون در ایران نیست، از راه دور تلاش می‌کند تا با سوءاستفاده از نفوذ سیاسی و امنیتی‌اش، خود را از این پرونده فساد مالی هنگفت تبرئه کند و به همین دلیل افشاریان، مهدی و پژمان راهبر را که حامی رسانه‌ای تاج در سال‌های اخیر بودند، قربانی کرده است. این در حالی که است که افشاریان و مهدی، از منصوبان و دوستان صمیمی تاج در فدراسیون بوده‌اند و اینکه تاج در تمامی این سال‌ها از فساد مدیران زیردستس بی‌خبر بوده باشد، محال است چون حتی کارمندان عادی فدراسیون هم از درآمدهای میلیاردی و تغییر ناگهانی سبک زندگی افشاریان و مهدی باخبر بوده‌اند.»

با اعلام روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال ایران، دانیال مرادی با حکم مهدی تاج به صورت موقت و تا تعیین سرپرست، عهده‌دار مسئولیت کمیته داوران ایران شد و محمدرضا کشوری‌فرد هم با حکم رئیس سازمان لیگ فوتبال به عنوان جانشین سهیل مهدی، عهده‌دار وظایف کمیته مسابقات لیگ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خداداد افشاریان که همچنان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران است، در نامه کناره‌گیری‌اش از سمت ریاست کمیته داوران، خطاب به رئیس فدراسیون نوشت: «نظر به ادعاهای مطروحه علیه اینجانب و با وجود اینکه موضوع فعلا در دست بررسی و رسیدگی است و هنوز هیچ‌گونه ادعایی علیه اینجانب به اثبات نرسیده است، به منظور جلوگیری از ایجاد حاشیه و‌ التهاب برای فدراسیون فوتبال، خواهشمند است با کناره‌گیری اینجانب از مسئولیت ریاست کمیته دا‌وران تا تعیین تکلیف نهایی و اتخاذ تصمیم مراجع محترم قضایی موافقت فرمایید.»

این ادعا در حالی مطرح شده که بنا بر اطلاع ایندیپندنت فارسی، مدیران سه باشگاه صنعتی فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، مس رفسنجان و مس کرمان به علت پرداخت مبالغی پنهانی و غیرقانونی به خداداد افشاریان در سال‌های اخیر بابت تغییر چینش داوران مسابقات این تیم‌ها و به صدا درآمدن سوت بازی‌ها به سود این تیم‌ها، روزهای گذشته در استان‌های تهران و کرمان، تحت بازجویی‌های قضایی قرار گرفته‌اند.

مقام‌های فدراسیون فوتبال ایران و اعضای هیئت‌رئیسه آن در این مدت جز صدور یک بیانیه چندخطی در تلاش برای رفع اتهام از خود کاری نکرده‌اند و تاکنون حاضر نشده‌اند درباره جزئیات این پرونده و برنامه‌هایشان برای مقابله با فساد مالی و پرداخت رشوه در فوتبال ایران مصاحبه کنند.

با این حال خبرگزاری تسنیم هم تایید کرده که یکی از معاونان سابق شرکت مس ایران که جزو متهمان «پرونده بزرگ فساد در فوتبال» محسوب می‌شود، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. تسنیم از این مدیر با نام اختصاری «میم.الف» یاد کرد و در توصیف او نوشت که «به مداخله در مسائل و فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند بوده و با سرمربی و مدیرعامل وقت تیم فوتبال در مقطع بروز تخلف‌های موردذکر، ارتباط نزدیکی داشته است».

سیدمهدی سیدعلی، داور مطرح فوتبال ایران که سال گذشته بر اساس قانون جدید فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر بازنشستگی داوران ۴۵ ساله، مجبور شد از دنیای داوری خداحافظی کند، تیرماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، از فساد مالی و پرداخت رشوه‌های فراوان به داوران فوتبال در ایران پرده برداشته بود. او در این افشاگری به موردی از پرداخت رشوه به خود در جریان مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران اشاره کرده و گفته بود فردی که سه سال قبل رئیس هیئت فوتبال یک استان بود و اکنون نیز مدیرعامل یک تیم صنعتی است، به او چند عدد سکه بهار آزادی داد تا با نوع قضاوتش، نتیجه مسابقه را به نفع تیم استان او تغییر دهد، اما او از دریافت سکه‌ها خودداری کرد.

چند روز بعد از آن، یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، نام این مدیر رشوه‌دهنده را علی قرایی اعلام کرد. او مدیرعامل فعلی باشگاه مس کرمان است که سه سال قبل در زمان پیشنهاد اهدای سکه‌ به سیدعلی، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان بود و برای بهبود جایگاه تیم مس رفسنجان در جدول لیگ برتر تلاش می‌کرد.

همچنین شهرآرانیوز در گزارشی، از ردوبدل شدن «۶۰۰ سکه بهار آزادی» در این پرونده جنجالی خبر داد و نوشت که دریافت‌کننده این رشوه‌های پنهانی «مسئولان شاخص فدراسیون فوتبال» بوده‌اند.

بیشتر از فوتبال