تانک‌های اسرائیل به مرکز شهر رفح رسیدند

حملات هوایی و توپخانه‌ای به برخی مناطق شهر مانند تل‌السلطان ادامه دارد

تصویری از دود ناشی از حملات اسرائیل به شهر رفح‌ــ reuters

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۸ مه (هشتم خرداد) به نقل از شاهدان عینی خبر داد که تانک‌های اسرائیل به مرکز شهر رفح رسیده‌اند و حملات به این شهر با وجود واکنش‌های جهانی گسترده ادامه دارد.

بر اساس گزارش شاهدان عینی، تانک‌های اسرائیلی در محدوده مسجد معروف العوده مشاهده شده‌اند. ویدیوها و تصاویری که از این شهر در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد، نیز فرار فلسطینی‌ها از نقاط مرکزی شهر را نشان می‌دهد.

ارتش اسرائیل بدون اظهارنظر درباره پیشروی‌ها در مرکز شهر رفح به عملیاتش در منطقه ادامه می‌دهد. ساکنان محلی به رویترز گفتند که نیروهای اسرائیلی دوشنبه شب هم این شهر را از زمین و هوا هدف حمله قرار دادند.

این در حالی است که حمله به پناهگاه آوارگان فلسطینی که به کشته‌ شدن دست‌کم ۴۵ نفر از جمله تعدادی کودک، زن و سالمند منجر شد، واکنش‌های جهانی را در پی داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه دوشنبه تانک‌های اسرائیلی به سمت مناطق غربی شهر رفح پیشروی کردند و در یکی از بدترین بمباران‌های شبانه، مناطقی از این شهر را هدف قرار دادند. به گفته ساکنان محلی، حملات در روز سه‌شنبه نیز ادامه دارند و برخی مناطق شهر مانند تل‌السلطان به‌شدت بمباران می‌شوند و هدف گلوله قرار می‌گیرند.

یکی از ساکنان گفت که بمباران و گلوله‌باران در تمام نقاط تل‌السلطان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها شبانه از خانه‌هایشان در غرب رفح فرار کرده‌اند.  

شاهدان عینی روز سه‌شنبه از درگیری مسلحانه نیروهای اسرائیلی و پیکارجویان حماس در منطقه زوروب خبر دادند. به گفته آنان، به‌ نظر می‌رسد ارتش اسرائیل خودروهای زرهی کنترل از راه دور را وارد عملیات کرده است.

بر اساس گزارش سازمان پناهندگان فلسطین، حدود یک میلیون نفر پس از حمله اسرائیل از رفح گریخته‌اند.

اسرائیل، حدود سه هفته قبل حمله به رفح را آغاز کرد و تانک‌های آن ظرف مدت کوتاهی مناطقی از شرق رفح را تصرف کردند. با این حال، اسرائیل هنوز کل این شهر را تصرف نکرده بود.

پس از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان، برخی رهبران سیاسی کشورهای جهان خواستار اجرای حکم دیوان دادگستری بین‌المللی برای توقف حمله اسرائیل به غزه شدند و اقدام اسرائیل را محکوم کردند. اتحادیه اروپا نیز این حمله‌ها را «توجیه‌ناپذیر» خواند.

دیوان دادگستری بین‌المللی روز جمعه در حکمی به اسرائیل دستور داد حمله به غزه را متوقف کند.

طی روزهای اخیر نیز کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند به‌طور رسمی اعلام کردند که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. این سه کشور به رسمیت شناختن فلسطین را راهکاری برای آتش‌بس پایدار در منطقه دانستند. این اقدام خشم مقام‌های اسرائیل را در پی داشت و آن‌ها مدعی شدند که به رسمیت شناختن فلسطین به معنای جایزه دادن به «تروریسم» است.

پس از حمله هفتم اکتبر پیکارجویان حماس به اسرائیل، تل‌آویو حمله به غزه را آغاز و اعلام کرد جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد. ادامه حملات به غزه و پس از آن رفح که به کشته، مجروح و آواره شدن غیرنظامیان منجر شد، انزوای بین‌المللی اسرائیل را تشدید کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیل نیز اعلام کرده است که حدود هزار و ۲۰۰ شهروند این کشور در حملات حماس کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شده‌اند.

بیشتر از جهان