بسیاری از خانههای مد با طرحها و نمادهای خاصی شناخته میشوند که بهمرور زمان به نمادهایی جهانی برای شناخت کالای لوکس بدل شدهاند. این طرح و نقشها ممکن است با دقت و خلاقیت فراوان طراحی شوند یا در لحظه فوران خلاقیت طراحشان به دنیا بیایند و یا برداشتی از میراث هنری قرنهای گذشته باشند.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
طرحهای مشهوری مانند چهارخانه اسکاتلندی بربری یا سر مار بولگاری، نهتنها به هویت بصری این خانههای مد بدل شدهاند، که توانستهاند تاثیر قابل توجهی بر جریانهای مد داشته باشند. این ترکیبها بهدلیل تکرار و استفاده مداوم در مجموعههای مختلف، در ذهن مصرفکنندگان جا میافتند و به نمادی از کیفیت و شکوه بدل میشوند. به این ترتیب، طرح یا نقشی خاص بهمنزله شاخصه تشخیص و تمایز در بازار پر رقابت مد عمل میکند و جریانهای مد را تحت تاثیر قرار میدهد.
آنها صرفنظر از زمان و مد روز، همچنان قابل استفاده و تشخیصاند.
لویی ویتون
لویی ویتون اولین فروشگاهش را در سال ۱۸۵۴ افتتاح کرد. شایع شدن سفر با اتومبیل و قطار چمدانهای ساخت او را مشهور کرد. ایده طرح روی چمدانها را جورج ویتون، پسر لویی مطرح کرد؛ گلی با چهار گلبرگ که در دایرهای قرار گرفتهاند، یک لوزی با یک ستاره چهار پر، همان ستاره در نسخه عکس و حروف اول LV. این چاپی است که امروزه هر علاقهمند مد بیشک آن را تشخیص میدهد. در سال ۱۸۹۷، این ترکیب طرح و در سال ۱۹۰۵ رسما ثبت شد.
گوچی
«فلورا» کلمه خاصی برای خانه مد گوچی است. چاپ گل جذاب فلورا به لطف شاهزاده خانم گریس کلی از موناکو متولد شد. گریس کلی در بوتیک حضور یافت و رودولفو گوچی، پسر بنیانگذار این خانه مد گوچیو گوچی میخواست هدیهای برای شاهزاده خانم تهیه کند. رودولفو خلق این طرح جدید را به ویتوریو آکورنرو سفارش داد.
در سال ۱۹۸۱ این طرح بستر اصلی مجموعه لباسهای آماده پوشیدن گوچی بود که در فلورانس به نمایش گذاشته شد.
ورساچه
چاپهای معروف ورساچه با سر هیولاوار مدوسا به لطف علاقه بنیانگذار فقید آن جیانی ورساچه به اساطیر یونان باستان خلق شد. به گفته دوناتلا ورساچه، جیانی ورساچه این تصویر خاص را انتخاب کرد چراکه «هرکسی که عاشق مدوسا شد، نمیتوانست او را فراموش کند».
فندی
این کارل لاگرفلد بود که زمانی که در فندی کار میکرد، علامت تجاری فندی را خلق کرد و کشید، اما چرا در نام فندی یک حرف F و در نشان گرافیکیاش دو تا است؟ لاگرفلد میخواست نگاه بازیگوش فندی درمورد مد را بازتاب دهد. او فکر کرد «فندی سرگرمکننده است» و این پیام را در لوگوی دو F برعکس پنهان کرد. ابتدا این نشان فقط در آستر کتهایش بود اما سپس روی کیفها و کفشها نیز ظاهر شد. طرحی که به گفته سیلویا ونتورینی فندی تنها ۵ ثانیه وقت لاگرفلد را گرفت امروزه یکی از نمادینترین نشانهای مد است.
بربری
«بربری تارتان» یا همان چهارخانههای مشهور اسکاتلندی را اولین بار در دوخت آستر کتها و بارانیها استفاده کرد. در سال ۱۹۶۷ یکی از مدیران یک بوتیک بربری در پاریس، درحالیکه یک ویترین را تزئین میکرد، یقه یک کت را روی تن مانکن برگرداند تا اندکی رنگ به ترکیب بیفزاید. مشتریان پارچه شطرنجی را آنقدر دوست داشتند که میخواستند این نقش را بهجز آستر روی تمام لباس ببینند. اینگونه بود که اولین شال بربری چک ظاهر شد.
دولچه و گابانا
دولچه و گابانا چاپ پلنگی را ابداع نکرد اما وفاداری این خانه مد به این طرح در محبوبیت آن بی تاثیر نبود. پلنگی در رنگهای مختلف به صورت مرتب و پیوسته به مجموعههای دولچه و گابانا بازمیگردد. چاپ حیوانی پس از انتشار مجموعه «Animal Prints» در سال ۱۹۹۶، نمادی از این نام تجاری شد.
اترو (بته جقه)
گیرولامو اترو در اوایل دهه ۸۰ طی سفری به هند برای اولین بار نقوش و الگوهایی را دید که در بافت ترمه به کار میرفت. این الگوی پیزلی «Paisley» بود. پیزلی الگویی است که در هنر ایران و بینالنهرین باستان در ۳۰۰۰-۱۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت میشود. از سال ۱۹۸۱ اترو پارچههای تزئینی تولید میکند که در طرح آنها از الگوهای پیزلی استفاده شده است. گیرولامو اترو با نقوش بتهجقه دست به آزمونی زد که یکی از نمادهای این دوره زمانی و مخصوصا این خانه مد شد.