افراط‌گرایی در اروپا؛ مهاجم مانهایم شهروند افغانستان است

در یکسال اخیر چندین شهروند افغانستان در کشورهای مختلف اروپایی به اتهام فعالیت‌های مرتبط با گروه‌های تروریستی و اسلام‌گرا بازداشت شده‌اند

عکسی از لحظه حمله مهاجم با چاقو به افسر پلیس-رسانه‌های اجتماعی

سلیمان ۲۵ ساله، شهروند افغانستان و متولد هرات، روز جمعه، ۱۱ خرداد، با چاقو به یک تجمع گروه راستگرای مخالف اسلام در شهر مانهایم آلمان حمله کرد. رهبر و اعضای جنبش مدنی «پاکس یوروپ» که از گروه‌های معروف مخالف اسلام در آلمان است، با برگزاری برنامه در مرکز شهر مانهایم، تصمیم داشتند در مورد خطرهای اسلامی شدن آلمان صحبت کنند. مهاجم پیش از شروع سخنرانی‌ به افراد حاضر در محل برگزاری برنامه هجوم برد و پخش زنده برنامه از یوتیوب جریان حمله مهاجم را نیز نشان داد که در آن شش نفر از جمله یک افسر پلیس به شدت مجروح شدند. پس از آنکه سلیمان آخرین ضربه را به گردن افسر پلیس زد، در تیراندازی افسری دیگر به زمین خورد و از ادامه حمله به افراد حاضر در محل بازماند.

این حادثه در رسانه‌های آلمان به صورت گسترده بازتاب یافت و مجله اشپیگل در گزارشی نوشت که سلیمان در شهر هسن، در ۴۰ کیلومتری مانهایم زندگی می‌کند و پلیس آلمان گزارشی در مورد ارتباط او با فعالیت‌های افراطی ندارد.  افسر پلیسی که در حمله این مهاجم مجروح شد در وضعیت وخیم تحت مراقبت‌های پزشکی است. سلیمان در سال ۱۳۹۲ و در ۱۴ سالگی به آلمان مهاجرت کرده‌است. اطلاعات بیشتری در مورد تحصیل، شغل و پشینه فعالیت این مهاجم در دست نیست.

کریستین اسپچت، شهردار مانهایم این حادثه را «یک حمله تروریستی» توصیف کرد و اولاف شولز، صدراعظم  آلمان این حمله را محکوم کرد و فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور این کشور نیز بابت وقوع این حادثه ابراز تاسف کرد.

این حمله در حالی رخ داد که در ۲۲ اردیبهشت، یک گروه اسلام‌گرا در هامبورگ آلمان، تظاهراتی را با حضور صدها نفر در حمایت از برپایی خلافت اسلامی برگزار کرد. در این تظاهرات، شرکت کنندگان با سر دادن شعارهایی، خواستار برپایی خلافت اسلامی شدند. در پلاکاردهای شرکت کنندگان این تظاهرات خلافت اسلامی به عنوان راه حل پایان مشکلات، درگیری‎ها و چالش‌های کشورهای اسلامی معرفی شده بود. برگزاری این تظاهرات که با مجوز پلیس انجام شد، خشم عمومی در آلمان نسبت به افزایش فعالیت گروه‌های افراطی برانگیخت.

هرچند هنوز مشخص نیست که سلیمان با گروه‌های تروریستی و افراطی مرتبط است یا با انگیزه شخصی دست به حمله زذ، اما برخی رسانه‌ها و سیاستمداران آلمانی، این حمله را به گروه‌های اسلام‌گرای افراطی فعال در آلمان مرتبط دانستند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان توضیح داد: «اگر تحقیقات، انگیزه اسلامگرایانه‌ای را آشکار کند، آنگاه تاییدی دوباره بر خطر بزرگ ناشی از اعمال خشونت‌آمیز اسلامگرایان خواهد بود که ما پیش از این نسبت به آن هشدار داده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نزدیک به سه سال اخیر و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، حوادث مشابه در کشورهای مختلف که در آن افغان‌ها نقش دارند افزایش یافته‌است. در اواخر اسفند سال گذشته، پلیس آلمان دو شهروند افغان به نام‌های رامین و ابراهیم را به اتهام عضویت در گروه داعش و تلاش برای حمله به پارلمان سوئد بازداشت کرد. این افراد در شهر گرا در ایالت تورینگن بازداشت شدند و پلیس جنایی آلمان در اطلاعیه‌ای گفت که افراد بازداشت شده توسط داعش خراسان مامور شده بودند که در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد، افسران پلیس و دیگر افراد را در محوطه پارلمان سوئد در شهر استکهلم با اسلحه هدف قرار دهند. افراد بازداشت شده در تابستان ۲۰۲۳ به داعش پیوسته بودند و در چندین مورد با جمع‌آوری پول به داعش خراسان کمک مالی فرستاده‌اند.

در تیر ماه سال گذشته، ۹ نفر هم در عملیات مشترک پلیس در آلمان، هلند و بلژیک به اتهام عضویت در داعش خراسان و تلاش برای جمع‌آوری وجوه مالی به این گروه بازداشت شدند. هرچند پلیس این سه کشور در مورد هویت افراد بازداشت شده اطلاعاتی ارائه نکرد، اما برخی رسانه‌ها نوشتند که آنان شهروندان افغانستان و تاجیکستان هستند. در آذرماه سال گذشته نیز یک شهروند افغان در کلرادو آمریکا به اتهام تلاش برای پیوستن به داعش خراسان بازداشت شد. پلیس آمریکا از این شخص به نام حمزه مشکور نام برد و گفت او ۱۸ سال دارد و پیش از بازداشت به داعش کمک مالی کرده‌ است.

به نظر می‌رسد سلطه طالبان بر افغانستان، قدرتمند شدن داعش خراسان و تبدیل شدن این کشور به «پایتخت جهادی‌های جهان» بسیاری از افغان‌ها را در معرض افکار افراطی قرار داده و این باعث شده‌ است تا جهاد طالبان و داعش خراسان به نحوی به بیرون از افغانستان صادر شود. هرچند طالبان برخلاف داعش خراسان می‌گوید برنامه برون مرزی و جهاد جهانی ندارد، اما طرفداران طالبان در کشورهای مختلف جهان از جمله در کشورهای اروپایی، از بازگشت این گروه به قدرت الهام گرفته‌اند.

فایننشال تایمز، در اوایل فروردین در مطلبی که در مورد بازداشت شدن اعضای داعش خراسان و به ویژه شهروندان افغان در کشورهای اروپایی نوشت که «زنگ خطر برای دولت‌ها به صدا درآمده‌ است.» این مجله افزود که با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، این کشور به « مرکزی برای جهادی‌هایی از سراسر جهان تبدیل شده‌ است.» فایننشال تایمز همچنین اضافه کرد که میزان تهدید حمله‌های تروریستی مرتبط با افغانستان در بخش‌های مختلف جهان افزایش یافته‌ است.

براساس گزارش فایننشال تایمز، مقام‌های اروپایی به طور فزاینده‌ای از تهدید روزافزون داعش خراسان نگران‌اند. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در فروردین ماه امسال گفته بود که در یک‌سال گذشته، چندین توطئه داعش خراسان در آلمان خنثی شده‌ است. فایزر همچنین گفت که «داعش خراسان در حال حاضر بزرگترین تهدید [تروریسم] اسلام‌گرا در آلمان است.»  داعش خراسان مستقر در افغانستان در یک‌سال اخیر حمله‌هایی را در روسیه، ایران، پاکستان و افغانستان انجام داد که باعث برانگیخته شدن نگرانی‌های عمیق در سطح بین‌المللی شد.

بیشتر از جهان