پلیس هند دلال یک باند مافیایی قاچاق اعضای بدن مستقر در ایران را بازداشت کرد

متهم ۴۱ ساله با نام مستعار پراتهاپان که قربانیان هندی را با مافیا مرتبط می‌کرد، حین ترک شهر حیدرآباد هند بازداشت شد

تصویری از متهم که پلیس او را برای معاینه پزشکی می‌برد‌- Express photo

روزنامه نیو ایندین اکسپرس (newindianexpress) روز یکشنبه دوم ژوئن، (سیزدهم خرداد)، از بازداشت یک متهم قاچاق اعضای بدن در هند خبر داد که گفته می‌شود با باندی مستقر در ایران همکاری می‌کرد.

به گزارش این رسانه، متهم ۴۱ ساله با نام مستعار پراتهاپان، عضو یک شبکه تجارت اعضای بدن در ایران است که قربانیان هندی را با این مافیا مرتبط می‌کرد. پلیس هند او را روز شنبه، اول ژوئن (۱۲ خرداد)، هنگامی که قصد خروج از حیدرآباد را داشت، دستگیر کرد.

یک مقام هندی درباره این متهم گفت: «یک تیم تحقیقاتی ویژه او را دستگیر کرد. فرد بازداشت‌شده عضو اصلی باند قاچاق اعضای بدن و در واقع هماهنگ‌کننده این گروه در هند بود. پراتهاپان مسئول یافتن فروشنده عضو، انجام دادن معاینه پزشکی و اطمینان از این بود که فرد از نظر پزشکی برای استفاده عضوش مناسب باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش نیو ایندین اکسپرس، تحقیقات پیشین درباره پرونده‌ای مربوط به قاچاق اعضای بدن و دستگیری متهم منجر شد. گروهی که این فرد با آن‌ها همکاری می‌کند به دست داشتن در تجارت کلیه در مقیاس بزرگ‌ متهم‌اند.

گفته می‌شود فعالیت متهم یادشده بر ساکنان بی‌سواد و فقیر روستاها متمرکز بود و آن‌ها را درگیر تجارت اعضای بدن می‌کرد. یک مقام پلیس گفت که آن‌ها بابت هر عضو پنج تا ۱۰ میلیون روپیه درآمد داشتند اما تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار روپیه به فروشندگان عضو داده می‌شد. این باند بیشتر قربانیان ساده‌لوح را در مادیا پرادش، ماهاراشترا، حیدرآباد و دهلی هدف قرار می‌داد.

خود متهم با نام واقعی بالامکوندا راماپراساد اولین بار با هدف فروش کلیه با گروه قاچاقچیان اعضای بدن آشنا شد، اما نتوانست این کار را انجام دهد زیرا در طول معاینات مشخص شد به نوعی بیماری‌ مبتلا است و تلاش‌هایش برای فروش کلیه‌ ناکام ماند؛ اما در عوض، به دنیای فرصت‌های گسترده در این تجارت غیرقانونی پی برد و با گروه تجارت اعضای بدن ارتباط برقرار کرد و به عضو فعال در گروهی تبدیل شد که معاملات مالی‌ آن در ایران متمرکز بود.

بنابر اعلام پلیس هند، فردی به نام مادو، ساکن کوچی (شهری در ایالت کرالای هند)، عملیات این گروه قاچاق اعضای بدن را از ایران هدایت می‌کرد. بر اساس گزارش‌ها، او سال گذشته وارد دهلی شده بود.

در توضیح پلیس هند درباره نحوه عملکرد این متهمان آمده است که فعالان این گروه قاچاق اعضای بدن از طریق شبکه‌های اجتماعی با فروشندگان عضو تماس می‌گرفتند. پس از مذاکرات اولیه،‌ راماپراساد با آن‌ها تماس می‌گرفت و پس از اجرای تشریفات پزشکی، آنان را به ایران می‌فرستاد. یکی از اعضای گروه به نام سابیت، مستقر در ایران، هم میزبانی و هدایت این افراد را ‌به عهده داشت تا اطمینان حاصل کند که پس از برداشت اعضای بدن، به هند بازمی‌گردند.

 پلیس هند پیش از این چند تن دیگر از اعضای این گروه را نیز بازداشت کرده است و پیگیری برای بازداشت سایر اعضا ادامه دارد.