تکرار ماجرای املاک نجومی؛ واگذاری زمین ۳۰ هزار متری به هواپیمایی ماهان

اعضای شورای شهر می‌گویند درباره جزئیات واگذاری زمین به شرکت هواپیمایی ماهان اطلاعی ندارند

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن شورای شهر‌ــ رویداد۲۴

اقدام شهرداری تهران در واگذاری زمینی با وسعت نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع به شرکت هواپیمایی ماهان، اعتراض برخی اعضای شورای شهر را به دنبال داشت. آن‌ها می‌گویند نرخی که شهرداری برای زمین و تراکم اعلام کرده است، با موارد مشابه در همان محل تفاوت فاحشی دارد.

ماجرا از این قرار است که شهرداری تهران ضمن واگذاری زمینی در منطقه ۲ پایتخت به شرکت هواپیمایی ماهان، مجوز ساخت مجتمع ۱۵ طبقه‌ای در آن مکان را نیز صادر کرده است.

به گفته جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، کارشناس شهرداری برای مجموع زمین و تراکم متری ۲۰۰ میلیون تومان ارزش مالی تعیین کرده که در مقایسه با قیمت‌های محلی «تفاوتی فاحش» را نشان می‌دهد. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کارشناسی‌ها باید دقیق‌تر باشند، گفت که «مطلوب نیست پروژه‌ای با این عظمت بدون بررسی‌های تکمیلی پیش برود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکری هاشمی با اشاره تلویحی به ناچیز بودن مبلغ توافق شهرداری تهران و شرکت هواپیمایی ماهان افزود که تاکنون هیچ گزارشی در خصوص این توافق به شورای شهر ارائه نشده است. حال‌ آنکه برای تغییر کاربری زمین توافق شده و مجوز تجهیز کارگاه نیز صادر شده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه اشاره کرد که همه این موارد در حالی رخ داده‌اند که شورای شهر از آن بی‌خبر است.

از سخنان رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر چنین برمی‌آید که شهرداری تهران نه‌تنها برای توافق اولیه با شرکت هواپیمایی ماهان از شورای شهر مجوز نگرفته بلکه از ارائه هرگونه اطلاعات درباره جزئیات این توافق نیز خودداری می‌کند.

سایت رویداد۲۴ به‌تازگی در گزارشی با عنوان «ریه‌های تهران در چنگ ماهان» به ابهام‌های قرارداد شهرداری تهران با شرکت هواپیمایی ماهان پرداخت و نوشت: «بر اساس این تفاهم، بیش از ۳۰ هزار متر زمین‌باغی تهران قرار است به مجتمع گردشگری و تفریحی تبدیل شود.»

طبق این قرارداد که فروردین امسال امضا شد، شهرداری تهران زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع را که ۲۲ هزار مترمربع آن سند شش دانگ دارد، به شرکت هواپیمایی ماهان واگذار کرده است تا در آنجا مجتمع گردشگری، تفریحی و مسکونی بسازد.

در این قرارداد آدرس دقیق زمین نیامده اما نقشه هوایی زمین که به صورت مبهم ضمیمه قرارداد شده، نشان می‌دهد که این زمین در نزدیکی رودخانه و جایی نزدیک به تقاطع اتوبان چمران و خیابان ملاصدرا واقع است. منطقه‌ای خوش آب‌وهوا با درختان بسیار که تاکنون در آن ساخت‌وسازی نشده و بخشی از مهم‌ترین باغ‌های باقی‌مانده تهران را در خود جای داده است.

این گزارش می‌افزاید قیمت هر مترمربع زمین در منطقه معامله‌شده بین شهرداری و شرکت هواپیمایی ماهان، چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. بنابراین ارزش ملکی که شهرداری در اختیار شرکت ماهان قرار داده، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

ابهام دیگر این قرارداد، ترک تشریفات اداری از قبیل هماهنگی شهرداری با شورای شهر و برگزاری منانقصه برای عقد قرارداد با پیمانکار است. هیچ نشانه‌ای از برگزاری مناقصه برای این قرارداد وجود ندارد.

تعجیل شهرداری در عقد و اجرای قرارداد نشان می‌دهد که شهرداری به‌سرعت و بدون تشریفات مرسوم این امتیاز را به ماهان اعطا کرده است. بر اساس متن قرارداد، شهرداری تهران شهردار منطقه ۲ را مکلف کرده است ظرف مدت ۱۵ روز این زمین را به پیمانکار تحویل دهد. در تبصره هم تاکید شده که تحویل زمین به منزله مجوز احداث کارگاه و شروع فعالیت ساخت‌وساز بدون نیاز به اخذ مجوزی دیگر از شهرداری منطقه ۲ یا هر ارگان و سازمان دیگر است.

این تبصره در حالی به قرارداد اضافه شده که هرگونه ساخت‌وساز به جواز تخریب و نوسازی نیاز دارد و در این فرایند باید کمیسیون ماده ۷ قانون شهرداری‌ها مربوط به تشخیص باغات هم برگزار شود و مجوز نهایی را ارسال کند اما شهرداری در این قرارداد عملا تمامی این مسیرها را مسدود و اعلام کرده که قرارداد ذیل به منزله همه مجوزها است.

شرکت هواپیمایی ماهان، طرف قرارداد با شهرداری تهران، در جهان با انتقال و جابه‌جایی فرماندهان سپاه قدس و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی شهرت دارد و نامش در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌‌تر این شرکت هواپیمایی را به «جابه‌جایی سلاح‌های کشتار جمعی» متهم کرده بود.

شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی در کرمان تاسیس شد. مالک ماهان «موسسه خیریه مولی‌الموحدین علی ابن ابی‌طالب استان کرمان است که بسیاری آن را به‌عنوان «هلدینگ دانه‌درشت‌های کرمانی» می‌شناسند.