پیروزی احتمالی ترامپ در نوادا ممکن است ورق انتخابات را به نفع او برگرداند

دموکرات‌ها باید از سال‌ها قبل در مورد این ایالت نگران می‌شدند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، روز یکشنبه در اولین گردهمایی انتخاباتی پس از آنکه هیئت منصفه دادگاه منهتن او را در ۳۴ اتهام وارده مجرم شناخت، کارزار انتخاباتی‌اش را به لاس‌ وگاس برد.

این رویداد از مسیرش خارج شد زیرا شش نفر از شرکت‌کنندگان در گرمای لاس وگاس راهی بیمارستان شدند چون دمای هوا بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۷ درجه سانتیگراد) بود. ترامپ در واکنش به‌شوخی گفت که نمی‌خواهد کسی بمیرد زیرا «ما به تک‌تک رای‌دهندگان نیاز داریم. به خودتان علاقه‌ای ندارم. فقط رایتان را می‌خواهم». او سپس فرمان اجرایی اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد مهاجرت را «مزخرف» خواند و گفت که این فرمان «حامی تهاجم، حامی قاچاق کودکان، حامی قاچاق زنان، حامی قاچاق انسان و حامی فروشندگان مواد مخدر است».

بسیاری این گردهمایی را مضحک خواندند. اما یک بخش به‌هیچ‌وجه مضحک نیست: ترامپ کاملا اشتباه نکرده بود که اولین گردهمایی انتخاباتی‌اش پس از رای هیئت منصفه را در نوادا برگزار کند، زیرا او شانسی منطقی برای پیروزی در این ایالت دارد. در واقع، به‌رغم اینکه نوادا فقط شش رای مجمع گزینندگان را دارد، ممکن است کلید پیروزی ترامپ در رقابت تنگاتنگ انتخابات ریاست‌جمهوری را در اختیار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ظاهر، دموکرات‌ها دلیل چندانی ندارند که نگران نوادا باشند. این ایالت از زمانی که جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۴ مجدد انتخاب شد، به نامزدی جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری رای نداده است و دو سناتور دموکرات دارد: کاترین کورتز مستو، اولین سناتور لاتین‌تبار در تاریخ آمریکا؛ و جکی روزن، اولین سناتور زن یهودی این ایالت، که خود را برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

معروف است که هری رید، رهبر اکثریت سنا، تشکیلات حزب دموکرات این ایالت را به سازمانی کارآمد تبدیل کرد. این سازمان اتحادیه قدرتمند کارکنان بخش خوراک و آشپزی (Culinary Workers Union) را شامل می‌شود که به صنعت گسترده خدمات و هتل‌داری این ایالت خدمات می‌دهد و فعالیت جدی در مراجعه خانه به خانه و جلب مشارکت رای‌دهندگان دارد.

با توجه به جمعیت بزرگ لاتین‌تبار این ایالت، این اتحادیه بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر تلاش کرده است تا هزاران مهاجر به محیط جدید خو بگیرند و به شهروندی پذیرفته شوند. با این کار، رید که زمانی به‌شدت ضدمهاجر بود مجاب شد که رای‌دهندگان لاتین‌تبار را به چشم پایگاه حمایتی احتمالی دموکرات‌ها ببیند‌ــ و در نهایت در اواخر دوران کاری‌اش به‌شدت در پی جلب حمایت آن‌ها بود.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر دو این زیرساخت دموکرات را «ماشین رید» نامیده‌اند.  و وقتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ در سراسر کشور متحمل شکست‌های سنگین شدند، نوادا دیواری محافظ بود. کورتز مستو، جانشین برگزیده رید، پیروز شد و دموکرات‌ها ورق را در مجلس قانون‌گذاری (کنگره) برگرداندند و هیلاری کلینتون در این ایالت نیز پیروز شد. اوضاع در سال ۲۰۱۸ حتی بهتر به نظر می‌رسید، وقتی دموکرات‌ها فرمانداری را تغییر دادند و روزن فرماندار جمهوری‌خواه وقت، دین هلر، را شکست داد.

اما در باطن، نشانه‌هایی از جیرجیر و ترک در این ماشین دیده می‌شود. در واقع، نوادا برای جمهوری‌خواهان همان نقش کارولینای شمالی برای دموکرات‌ها را دارد: ایالتی که اگر همه شرایط درست پیش برود، می‌تواند به‌نفع آن‌ها بچرخد. 

نخست اینکه تعداد رای‌دهندگان غیرحزبی نوادا همیشه بیشتر از رای‌هندگان وابسته به هر یک از دو حزب بوده است، به این معنی که دموکرات‌ها برای ترغیب رای‌دهندگان هنوز باید فعالانه تلاش کنند.

از سوی دیگر، رید در اواخر سال ۲۰۲۱ درگذشت، این یعنی ساختار کارزار همنام او ناچار بوده است بدون فرد خردمندش کار کند. همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ به کازینوها و هتل‌های این ایالت که در حکم موتور اقتصاد این ایالت عمل می‌کنند، ضربه زد. این موضوع در این مسئله نقش داشت که استیو سیسولاک تنها فرماندار دموکرات در تصدی بود که در رقابت برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۲ از جو لومباردو جمهوری‌خواه شکست خورد.

اگر تصمیم دادگاه در پرونده «دابز در برابر [سازمان سلامت زنان] جکسون» نبود که به لغو حکم سقط جنین قانونی «رو در برابر وید» منجر شد، کورتز مستو که کارزارش به‌شدت بر حق سقط جنین متمرکز بود، احتمالا در رقابت شکست می‌خورد. او در نهایت فقط با اختلاف ۷ هزار و ۹۲۸ رای پیروز شد.

به همین ترتیب، در حالی که دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۸ به این سو در تمام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در نوادا پیروز شده‌اند، این پیروزی‌ها با کاهش اختلاف آرا همراه بوده است. باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ با ۱۲.۵ درصد آرا در نوادا پیروز شد، او با اختلاف کمتر از نیمی از آن میت رامنی را شکست داد. کلینتون در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۲.۴ درصد آرا ترامپ را شکست داد و بایدن نیز در سال ۲۰۲۰ با همین حدود اختلاف آرا پیروز شد.

اولین نشانه‌های خطر برای بایدن باید در سال ۲۰۲۰ نمایان می‌شد، وقتی در مجمع حزبی نوادا از سناتور برنی سندرز شکست خورد. این امر می‌تواند ناشی از این مسئله باشد که سندرز در پی جذب جمعیت لاتین‌تبار بود.

اکنون، رای‌دهندگان لاتین‌تبار همچنان به سمت راست در حرکت‌اند و ترامپ کسی است که با موفقیت در پی جذب آن‌ها است. دموکرات‌ها در نتیجه نشانه‌های هشداردهنده‌ای در این ایالت می‌بینند. توسل ترامپ به پوپولیسم موافق طبع برخی بوده است و او در گردهمایی آخرهفته گذشته خواستار پایان مالیات بر انعام شاغلان شد، موضوعی که می‌تواند میان شاغلان صنعت خدمات به‌شدت پرطرفدار شود.

به نظر می‌رسد اتحادیه خوراک و آشپزی در واکنش کمی غافلگیر شده باشد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاهش مالیات برای انعام‌گیرندگان بی‌تردید لازم است، اما شاغلان نوادا آن اندازه هوشمندند که تفاوت میان راه‌حل‌های واقعی و وعده‌های انتخاباتی غیرعملی یک مجرم محکوم را تشخیص دهند.»

نظرسنجی‌ها در نوادا در غیرقابل‌اعتمادی بدنام‌اند، به همین دلیل بیشتر ناظران نوادا‌ــ از جمله اینساید واشینگتن‌  (Inside Washington)ــ ترجیح می‌دهند در فصل انتخابات نگاهشان به نتیجه آرا اولیه باشد. اگر مشارکت در رای‌گیری اولیه در کلارک کانتی پایین باشد، محلی که لاس وگاس واقع شده است، دموکرات‌ها باید کم‌کم به هول و هراس بیفتند‌ــ در حالی که اگر آرای روز انتخابات پایین‌تر باشد، باید ترامپ را نگران کند.

اقدام ترامپ به برگزاری گردهمایی در اوج تابستان در لاس وگاس شاید فکر بدی بوده باشد. اما او دلایل زیادی به دموکرات‌ها داده است تا در این ایالت عرق بریزند.

© The Independent